Tisková konference po jednání vlády
Vláda schválila memorandum mezi ministerstvem průmyslu a obchodu a firmou ČEZ o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily v ČR. Očekávaná investice je přes 50 miliard korun. V souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2 300 nových pracovních míst.
Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) už loni oznámil, že skupina ČEZ zvažuje v příštích několika letech stavbu továrny na lithiové baterie pro elektromobily. Stát by měla v severních Čechách. Havlíček označil projekt jako stavbu „Gigafactory“. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách.
„Jednáme se dvěma hlavními subjekty mezinárodního charakteru. Je to citlivá věc, nechtějí, abychom to příliš komentovali. Jejich názor respektujeme,“ řekl ministr minulý týden deníku Právo.
První krok k výstavbě Gigafactory. Na vládě jsme právě schválili znění memoranda mezi ČEZ a Vládou České republiky, zastoupenou Ministerstvem průmyslu a obchodu. Očekávaná investice přes 50 mld Kč přinese min. 2,3 tis pracovních míst.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) July 26, 2021
Na začátku června Havlíček zmínil, že vláda by měla během následujících týdnů rozhodnout o pobídce v řádu jednotek miliard korun, aby v Česku továrna na baterie pro elektromobily vznikla. V polovině března ministr řekl Hospodářským novinám, že vláda o projektu jedná s německou automobilkou Volkswagen. Součástí koncernu je i česká Škoda Auto. Volkswagen letos v březnu oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na automobilové baterie.
ČEZ bude investorem, vláda projekt podpoří
„ČEZ má zájem realizovat a vláda má zájem podpořit projekt Gigafactory produkující baterie pro elektrická vozidla v České republice jako strategický projekt, který urychlí transformaci jak energetického, tak automobilového průmyslu. Záměrem projektu je rovněž vytvoření unikátní příležitosti k transformaci strukturálně postižených regionů v České republice,“ stojí v textu memoranda, které by měl za stát podepsat Havlíček a za ČEZ generální ředitel Daniel Beneš.
Z dokumentu dále vyplývá, že ČEZ je připraven se stát investorem projektu, dodavatelem energií, energetických služeb a lithia z místních zdrojů, zajistit vhodné prostory a zázemí pro realizaci projektu a je rovněž připraven zajistit financování zamýšleného projektu. Vláda prostřednictvím ministerstva průmyslu je pak připravena mimo jiné podpořit zamýšlený projekt vhodnou formu veřejné podpory.
Její výše má podle materiálu poskytnout „efektivní pobídkový stimul pro investora“. Kabinet chce také podpořit investora zajištěním nezbytné dopravní a vzdělávací infrastruktury, služeb veřejného zdraví, sociálních služeb a dalších veřejných služeb. ČEZ a vláda pak chtějí společně rozvíjet takzvaný bateriový hodnotový řetězec, zahrnující široké spektrum činností, od těžby surovin až po zpracování baterií k druhotnému použití a jejich recyklaci. Jeho značnou část je podle nich vhodné umístit do ČR.
Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia – naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Lithium a jeho využití bylo jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolalo spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL.
Ministr dopravy Karel Havlíček Zdroj: Profimedia.cz