Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) hlásí, že konec aut se spalovacími motory nenastane v roce 2035. Vozy na benzin či naftu podle něj budou jezdit i poté. Řekl to v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Ohledně zmíněného roku, který si Evropská komise ve svém plánu schválila jako termín, kdy se přestanou vyrábět auta se spalovacími motory, je Brabec skeptický.
Plán Evropské komise je jasný – do roku 2035 zcela ukončit výrobu aut se spalovacími motory. Důvodem je snaha o lepší péči o životní prostředí. Klasická auta na benzin či naftu by tak postupem času měla nahradit zejména elektromobily, případně i auta na vodík nebo na stlačený plyn (CNG, pozn. red.).
Konec klasických aut tvrdě dopadne na český průmysl. Povede to k propouštění
Už za 14 let by se v Evropské unii neměla produkovat auta vyrábějící emise, rozhodla před několika dny Evropská komise. Automobilový průmysl je přitom největší průmyslové odvětví v České republice a představuje až devět procent celkového HDP země. Sektor rovněž zaměstnává statisíce lidí, proto bude mít unijní rozhodnutí nejtvrdší dopady možná právě na Česko. Především subdodavatelské firmy se bojí o své zakázky, což může vést k propouštění. Elektromobilita však sáhne do kapes také ostatním Čechům.
Podle Brabce se ale auta nynějšího střihu, tedy na benzin a naftu, budou po českých silnicích pohybovat i po roce 2035. „I kdyby byl zákaz nová auta na benzin či naftu vyrábět, budou se samozřejmě ještě dlouho prodávat,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS ministr životního prostředí.
Sám je prý ohledně termínu skeptický a očekává, že se na nejvyšší úrovni Evropské unie o datu pro ukončení výroby vozů se spalovacími motory ještě povedou diskuse.
V Česku je podle jeho slov aktuálně až pět a půl milionu aut. Z toho jen zlomek jsou elektromobily. „Zatím je v České republice zhruba 10 tisíc elektromobilů na silnicích a podle plánu čisté mobility, který země má, by jich v roce 2030 mělo být až půl milionu,“ dodal Brabec. Takové množství je tedy pořád dost nízké vzhledem k tomu, kolik aut se v tuzemsku v současnosti pohybuje.
Bude Česko nařízení ignorovat?
Brabec čelil v pořadu Nový den i dotazu, zda by Česko mohlo nařízení Evropské komise bojkotovat. Otázkou podle něj bude, jak se ještě jednotlivé návrhy prohlasují. „Můžeme být i přehlasováni,“ připustil ministr.
Na druhou stranu ovšem zmínil, že i místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, který byl před pár dny na návštěvě Česka, si podle svých slov uvědomuje, že nařízení nesmí proti jednotlivým státům tlačit na sílu. „Řekli jsme podmínky České republiky a jasně jsme řekli, že nechceme, aby to bylo vnuceno zemi proti její vůli,“ doplnil Brabec.
Ministr životního prostředí Richard Brabec Zdroj: Profimedia.cz
Elektromobily jsou drahé, dodává Brabec
Ministr zároveň ve vysílání CNN Prima NEWS zmínil, že aktuálně je koupě elektromobilu velmi drahá, a tudíž si jej řada lidí nemůže dovolit. „V tu chvíli by lidé přirozeně jezdili vozy se spalovacími motory. Nesmí to dopadnout na nízkopříjmové domácnosti,“ dodal Brabec.
Timmermans ovšem ubezpečoval, že cena elektromobilů bude postupně klesat a stejně tak i náklady na jejich provoz. Místopředseda Evropské komise dále doplnil, že vždy budou lidé závislí na autech a cílem Evropy není je za provoz trestat, ale pomoci jim, aby mohli využívat vozy s nižšími či nulovými emisemi, uvedl dále.