V létě přibývá nehod s dětmi. Při cestách za dobrodružstvím buďte opatrní

Mezi nejohroženější účastníky provozu na silnicích patří bez pochyby děti. Na zajištění jejich bezpečnosti během cest spolupracují dopravní experti spolu s vývojáři už roky a je pro to důvod. Stejně jako se vyvíjejí samotná auta a jejich schopnosti, je potřeba přizpůsobit jejich výkonu i zmiňované bezpečnostní prvky, které v případě nehody dokážou bez nadsázky zachránit život i zdraví. Jak na svém webu uvádí Portál nehod, řidiči nejčastěji bourají s dětmi ve věku do tří a kolem sedmnácti let. Ti starší přitom v nehodách obvykle figurují jako spolujezdci starších kamarádů.

Letní prázdniny — doba dovolených a cest za dobrodružstvím, které ovšem nejsou úplně bez rizika. Jak ukazuje analýza období let 1. 1. 2010 - 31. 12. 2023, právě měsíce červenec a srpen patří, co se dětských účastníků provozu týče, mezi nejnebezpečnější.

Statistiky nelžou: Dítě v autě není zárukou bezpečné jízdy

A specialisté z Portálu nehod takové tvrzení dokládají konkrétními údaji. Například tím, že nejčastější příčinou nehod, při nichž figurují děti do 3 let věku, bývá způsob jízdy, a to téměř v polovině případů (48,62 %). Dalšími prohřešky vedoucími k méně i více vážným karambolům jsou nedání přednosti v jízdě (25,04 %) a nepřiměřená rychlost (17,64 %). Řidiči se často také nevěnují řízení a nedodržují bezpečnou vzdálenost. Roli mnohdy hraje rozptýlení právě dítětem.

ČTĚTE TAKÉ: Nejrizikovější čas pro cyklisty začal: V létě, konkrétně v červenci havarují nejčastěji

Je léto obdobím, kdy si na silnicích dáváte větší pozor?

Statistiky dále varují před tendencí, která se projevuje obvykle nenápadně — se zvyšujícím se věkem dětí se opovážlivě zvedá i rychlost, jakou řidiči jezdí. A je to právě vysoká rychlost, která ve skupině spolujezdců od 13 do 17 let představuje druhou nejčastější příčinu nehod (27,61 %). V té samé skupině je to dále nedání přednosti (22,94 %) a na prvním místě je už zmiňovaný způsob jízdy (39,55 %).

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rychlá jízda patří v ČR k nejnebezpečnějším nešvarům na silnicích, obvykle o víkendu

Co se týče následků, ty se u jednotlivých věkových kategorií příliš neliší. Za 14 let, po která se data o nehodovosti s dětmi sbírala, se jejich počty pohybují v rozmezí 800-1000 případů na každou z nich. Množství následků začíná významně stoupat u spolujezdců ve věku 16 let a v kategorii 17 let dosahuje maxima, které dělá zhruba 2 000 lidí s následky. Mimochodem právě v tomto věku na českých silnicích ve sledovaném období nejvíce dětí zemřelo (42 případů úmrtí).

Tagy: