Během uplynulých deseti let došlo v Praze k výraznému růstu počtu osobních automobilů. Zatímco v roce 2013 připadalo podle dat Eurostatu na každých tisíc obyvatel hlavního města 565 vozidel, v roce 2023 už to bylo 753. Tento přírůstek o téměř 190 aut na tisíc obyvatel řadí Prahu nejen mezi deset nejvíce motorizovaných regionů Evropské unie, ale zároveň mezi oblasti, kde motorizace roste nejrychleji.
V roce 2023 se mezi regiony s nejvyšším počtem aut na obyvatele objevilo i Česko. Konkrétně Praha, kde podle dat Eurostatu vyskočil počet aut téměř o polovinu. Mezi deseti regiony s nejvyšší mírou motorizace bylo šest regionů v Itálii a po jednom ve Finsku, Řecku, Nizozemsku a právě v Česku.
ČTĚTE TAKÉ: První bouřky udeřily v Česku, hrozí zvýšené odtoky vody. RADAR ukazuje další postup srážek
V roce 2023 připadalo v EU v průměru 0,55 osobních automobilů na obyvatele. To je o desetinu méně než v roce 2022. Vyplývá to z údajů o statistice regionální dopravy, které zveřejnil Eurostat.
Kolik aut Evropané průměrně vlastní, často souvisí s ekonomickou kondicí dané oblasti, kde žijí, ale také například s příznivými daňovými podmínkami, které v daných regionech platí, jako je tomu například v italském údolí Valle d'Aosta.
There were on average 0.55 passenger cars per inhabitant in the EU in 2023.🚗🚙
— EU_Eurostat (@EU_Eurostat) May 21, 2025
Highest motorisation rate:
🇮🇹Valle d’Aosta (2 295 passenger cars per 1 000 inhabitants)
🇮🇹Provincia Autonoma di Trento (1 521)
Lowest:
🇫🇷Mayotte (83)
🇬🇷Peloponnisos (206)
👉https://t.co/fUWhICgsqY pic.twitter.com/dhXlGd9Jd2
„Data Eurostatu potvrzují trend, na který dlouhodobě upozorňujeme – automobilů je v Praze ve srovnání se západními metropolemi mnohem více a jejich počet dál narůstá,“ uvedl pro redakci CNN Prima NEWS náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Praha proto podle něj musí dál investovat do rozvoje veřejné dopravy, pěší a cyklistické infrastruktury a budovat tzv. město krátkých vzdáleností. „Jen tak nabídneme lidem skutečně atraktivní alternativy k cestám autem a ulevíme přetíženým silnicím,“ okomentoval.
„I přes tento nárůst počtu aut se ale Praha stále udržuje uprostřed žebříčku Traffic Index renomované společnosti TomTom, který měří průjezdnost srovnatelných evropských metropolí. Průjezdnost Prahy tedy dle reálných tvrdých dat odpovídá průměru srovnatelných evropských měst,“ říká Hřib.
Praha přehlcená auty
Praha dlouhodobě bojuje s vysokým počtem aut. A to nejen s těmi, která jsou na jejím území registrována, ale i těmi, kterými do ní každý den přijíždějí lidé ze Středočeského kraje a dalších částí Česka za prací.
Možným řešením by mohla být motivace řidičů, aby autem nevjížděli přímo do centra, ale volili jiný způsob dopravy. Takovým by se mohla stát například železnice, jak nedávno uvedl v rozhovoru pro redakci CNN Prima NEWS ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Letos zprovozníme první modernizovaný úsek mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla, mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Navážeme výstavbou důležitého úseku mezi Ruzyní a Kladnem. Investice státu zásadním způsobem zlepší dopravu v Praze,“ uvedl Kupka.
Nabídnutí alternativní dopravy je podle něj výrazně lepší alternativou než vytváření zón zákazů a regulací. „Pokud budeme schopni zajistit pro dostupnost Prahy moderní železnici, tak tím pro jednodušší situaci Pražanů i Středočechů uděláme nejvíc,“ dodal.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pavel před summitem NATO: Chceme důstojnou reprezentaci Ukrajiny. Obrana musí být efektivní