Stát letos otevře jen 26 kilometrů nových úseků dálnic. Kde se řidičům usnadní jízda?

Dálniční síť v Česku by se letos měla podle současných odhadů rozšířit o 25,7 kilometru. Největší část z nich přibude v jižních Čechách na dálnici D3, další nové kilometry budou moci řidiči využívat na D7 a D48. Dálniční boom by pak měl nastat až v dalším roce, kdy by chtěl stát otevřít dalších téměř 100 kilometrů. Podívejte se, po kterých dálničních úsecích se nově svezete v roce 2023.

D3 u Českých Budějovic

Nejzásadnějším úsekem dálnic, který se letos otevře, bude 14,6 kilometru dálnice D3 mezi Hodějovicemi a Třebonínem. To pomůže především řidičům, kteří budou směřovat od Českých Budějovic dál směrem k Rakousku. Na D3 pak přibude také nové odpočívadlo u Chotýčan na Českobudějovicku. Až k hranicím našeho jižního souseda by měla dálnice dosáhnout o dva roky později.

Obchvat Loun

Na další posun se mohou těšit lidé, kteří autem cestují mezi Prahou a Chomutovem – dálniční podoby se zde konečně dočká obchvat Loun. Celkem se jedná o 6,1 kilometru D7. Celá dálnice, která v posledních letech připomíná spíše velké staveniště, by měla stát do roku 2028.

Dálnice do Českého Těšína

Řidičům se uleví také ve směru z Moravy na Polsko. Pět kilometrů nové dálnice by se mělo otevřít na první části komunikace D48 mezi Bělotínem na Přerovsku a Rybím na Novojičínsku. Celá D48 by měla být hotová v roce 2028.

Úseků bude možná více

Otevření 25,7 kilometru nových dálnic během roku 2023 vychází ze současných realistických odhadů státu. Ministerstvo dopravy původně pro letošní rok počítalo se zprovozněním až 40 kilometrů. Tento předpoklad však podle tiskového mluvčího resortu Františka Jemelky ještě úplně vyloučen není, úřad s ním pracuje jako s optimistickou variantou. Muselo by se však urychlit dokončení druhé části stavby na D48 mezi Bělotínem a Rybím, kde stavbaři řeší problémy s možným sesuvem půdy.

Další zrychlení by mohlo nastat i na dálnici D55 mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku. „Jde tedy o možnost uvedení stavby do provozu buď na konci roku 2023, nebo v průběhu roku 2024, a to i s ohledem na provozní spojitost obou staveb,“ vysvětlil Jemelka.

Pokud ale zůstane u stávajících odhadů silničářů a státu, mělo by se v Česku o to více kilometrů zprovoznit v roce 2024. Podle Jemelky se nyní počítá s otevřením asi 99,4 kilometru. Půjde zejména o pět úseků dálnice D4, kde by se mělo otevřít skoro 32 nových kilometrů. Vedle toho je v plánu 21,4 kilometru na D55 a téměř 14 kilometrů na D3. Další dokončení staveb se plánuje také na D6 a v rámci výše zmíněné druhé etapy na D48.

Tagy:
dálnice doprava Rakousko České Budějovice Jihočeský kraj Louny Česko František Jemelka Bělotín Dálnice D7 Třebonín