Zatímco v sousedním Německu jsou šestiproudé dálnice naprostým standardem, v Česku jich je jako šafránu. V poslední době se však také v tuzemsku v tomto ohledu pohnuly ledy a brzy by mělo dojít ke zkapacitnění některých důležitých úseků dálniční sítě. Řidiči tedy budou moci za pár let cestovat plynuleji, podobně jako jsou již dlouhé dekády zvyklí například právě v Německu.
Dálnice se šesti pruhy jsou zatím pouze na třech úsecích tuzemské silniční sítě: na části Pražského okruhu (dálnice D0) mezi plzeňskou D5 a chomutovskou D7 nebo na D1 z Prahy do Mirošovic a mezi Lipníkem na Bečvou a Bělotínem. K dalšímu rozšíření však dojde v příštích letech, a to především v okolí Prahy.
Dálnice D11
V brzké době značně vzroste význam hradecké D11. Důvodem je samozřejmě její dostavba a napojení na polskou dálniční síť, ale také budování dálnice D35 z Hradce Králové směrem na Mohelnici. Hradecká D11 se tak stane alternativou přetížené D1 při cestování z Čech na Moravu.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si proto uvědomuje nutnost zkapacitnění některých nejpřetíženějších úseků dálnice. „Potřebnost záměru je vyvolána zvyšující se intenzitou dopravy a rovněž vedením alternativní trasy D1 na Moravu (v souvislosti s dostavbou D35), využívající úsek D11 Praha – Hradec Králové. Zkapacitněním posuzovaného úseku D11 dojde ke zlepšení plynulosti dopravy a průměrné jízdní rychlosti na této komunikaci,“ píše se v dokumentaci ŘSD.
K rozšíření dojde v podstatě v celém úseku z hlavního města až do Poděbrad. První osmikilometrová část z Prahy k obci Jirny by měla být realizována v letech 2024 až 2026. Na to pak naváže 33kilometrový úsek do Poděbrad, jenž však ještě potřebuje kladné stanovisko EIA, tedy posouzení dopadů na životní prostředí. Stavět by se mělo mezi lety 2026 až 2029.
Dálnice D1
Pro mnohé řidiče bylo překvapením, že k rozšíření na šestiproudou dálnici nedošlo již během mnohaleté modernizace tohoto velmi důležitého tahu a nadále tak zůstávají pouze šestiproudové úseky u Prahy a Lipníku nad Bečvou.
V dohledné době by se však měl dočkat rozšíření úsek sloužící zároveň jako obchvat Brna. Ministerstvo dopravy totiž v minulých dnech publikovalo změnu již dříve vydaného stavebního rozhodnutí. Zde se jedná skutečně o kritickou nutnost rozšíření dálnice, protože jde o jeden z nejvytíženějších úseků v celé republice. Celkem by výhledově mělo být rozšířeno 30 kilometrů nejstarší české dálnice.
Dálnice D10
Dokumentaci EIA letos představilo ŘSD v souvislosti s plánovaným rozšířením dálnice D10 z Prahy do Mladé Boleslavy. Důvodem je rostoucí intenzita dopravy, kdy zde denně projede až 60 tisíc vozidel. Stavět by se mohlo v roce 2024 a hotovo by mělo být do roku 2030.
Pražský okruh – D0
Rozšíření na Pražském vnějším okruhu se řidiči zřejmě dočkají nejdříve, konkrétně se jedná o nejstarší úsek obchvatu Slivenec–Třebonice v jihozápadní části okruhu. Stavět by se zde mělo začít ještě letos.
Další dálnice k rozšíření
Zatímco výše zmíněné dálnice jsou již v určitém stupni příprav, plánuje ŘSD do budoucna zkapacitnit také další úseky, a to především v blízkosti hlavního města Prahy. Například na plzeňské D5 se chystá rozšíření úseku z Prahy do Berouna a na ústecké D8 z Prahy směrem k Veltrusům.