Co na to vaše peněženka, Alexandr Vondra, Radovan Vávra - 24.1. v 18:00
Češi budou i přes nástup elektromobilů po další desetiletí kupovat zejména ojetiny se spalovacími motory. Ve vysílání pořadu 360° na CNN Prima NEWS to řekl investor Radovan Vávra. Podle něho se však už brzy ceny nových elektrických vozidel od Škody Auto srovnají s těmi dieslovými.
„Ještě dalších 30 let budeme jezdit zejména zahraničními ojetinami,“ pronesl Vávra. Aktuální cena elektromobilů je totiž podle něho příliš vysoká. „To je naprosto legitimní argument. Elektrická škodovka stojí daleko více než podobná dieselová. Rozumím, že pro běžného spotřebitele je to nepřekročitelná překážka,“ poznamenal investor v pořadu Co na to vaše peněženka.
Myslí si však, že se v několika málo letech cena elektromobilů výrazně sníží, stejně jako tomu bylo v minulosti například u televizorů s plochou obrazovkou. „Za tři roky bude elektrická škodovka stát stejně jako dieselová,“ odhadoval Vávra.
Jakým směrem se vydá český autoprůmysl?
Česko by se podle něho mělo už brzy zaměřit na řešení otázky zdejšího autoprůmyslu. Rozhoduje se o tom, jakým směrem se vydá. Pokud by dál převládaly továrny na auta se spalovacími motory, tak by to znamenalo blížící se konec výroby. „Ještě zhruba 15 let by se vyráběla auta, která by se vyvážela například do Indie či Vietnamu, ale poté by následoval konec,“ řekl. Česku by doporučil zbudovat například továrnu na baterie do elektroaut. „Předchozí vláda k tomu neudělala nic, stejně jako v jádru,“ poznamenal Vávra.
Europoslanec Alexandr Vondra (ODS), další host pořadu, je sice zastáncem aut se spalovacími motory, Vávrův nápad ale podporuje. Doplnil ho o informaci, že o stavbu továrny na elektroauta bude česká vláda usilovat. „Přejeme si, abychom tu měli ‚gigafactory’. Nechceme si nechat ujet vlak,“ pravil Vondra. Dodal však, že celkový přechod na elektromobilitu v rámci Evropské unie považuje za příliš rychlý a neprovázaný s energetikou.