Cestování mezi Prahou a Brnem je dlouhodobě komplikované a nezlepší se to ani v nadcházejícím roce. Zatímco se během roku 2021 situace díky rekonstrukci dálnice D1 částečně zlepšila alespoň pro řidiče, v roce 2022 si musí obalit nervy spíše lidé, kteří pro cestu zvolí vlakovou dopravu. Kvůli výlukám se cesta mezi dvěma největšími městy České republiky značně protáhne.
Až do prosince 2022 potrvá výluka mezi Brnem a Blanskem, největší za poslední desetiletí na jižní Moravě. Díky modernizaci mají vlaky jezdit údolím Svitavy o něco rychleji a bezpečněji. Výluka na trase spojující Prahu a Brno začala již v prosinci 2021. Cestující proto musí využívat výrazně pomalejší trasu přes Vysočinu, což znamená významné časové prodloužení cesty.
Česko potřebuje zlepšit železniční spojení s Německem, ukazují nedávné události
Německo je největším obchodním partnerem České republiky. Západnímu sousedovi prodáváme téměř 40 % veškerého exportu. Přesto doposud existuje pouze jediné kvalitní železniční spojení mezi oběma státy. Nedostatečnou kvalitu železnic v nedávné době prověřily dvě události, zaprvé bleskové povodně na Děčínsku a tragická nehoda vlaku na Domažlicku.
Zatímco vlaky přes Českou Třebovou zvládly cestu i za dvě a půl hodiny, přes Žďár nad Sázavou jezdí i více než tři hodiny, v některých případech dokonce až 3 hodiny 41 minut. Lepší je proto zvolit autobus, který cestu po opravě D1 zvládne i za dvě a půl hodiny.
Výluky zkomplikují život lidem na Pardubicku
Druhým rokem navíc pokračují výluky na zřejmě ještě důležitějším železničním koridoru u Pardubic, kudy jezdí vlaky mezi Prahou a Ostravou. Celková modernizace by měla být hotová do konce roku 2023, v dalším roce se ještě bude pracovat na evropském zabezpečovacím systému.
Kvůli opravám tratí čekají cestující v regionu i další výluky. Vlaky budou na řadě míst nahrazeny autobusy, například mezi Chocní a Ústím nad Orlicí nebo mezi Pardubicemi a Stéblovou. Na trase mezi Pardubicemi a Hradcem Králové byl sice obnoven železniční provoz přes řeku Labe, cestující musí přesto stále v některých případech přesedat na autobusy.
Komplikace na železnici způsobí také výstavba dálniční sítě v kraji. Příští rok by se měl v Pardubickém kraji otevřít druhý úsek dálnice D35. Naváže na první část, která zatím končí v Časech na Pardubicku, a povede k Ostrovu na Chrudimsku. Problematická je však právě výstavba mostu přes železniční koridor u Uherska. Most se kvůli špatnému podloží posunul, takže vlaky jezdí přes stavbu pomaleji a nabírají mírná zpoždění.