Německo je největším obchodním partnerem České republiky. Západnímu sousedovi prodáváme téměř 40 % veškerého exportu. Přesto doposud existuje pouze jediné kvalitní železniční spojení mezi oběma státy. Nedostatečnou kvalitu železnic v nedávné době prověřily dvě události, zaprvé bleskové povodně na Děčínsku a tragická nehoda vlaku na Domažlicku.
Jediná dvojkolejná a elektrifikovaná trať mezi Českou republikou a Německem existuje v úseku Děčín – Bad Schandau. Což se ukázalo jako problém v půlce července, kdy v regionu došlo k bleskovým záplavám.
Na několik dní tak došlo k zablokování nákladní železniční dopravy mezi oběma státy. Do Německa přitom denně míří po kolejích kolem 200 tisíc tun zboží a více než 90 % právě přes Děčín, upozorňuje web zdopravy. Dopravci tak museli často hledat právě jednokolejné neelektrifikované železniční hraniční přejezdy.
Vysokorychlostní tratě či dálniční evergreen. Co slibují strany před volbami?
Výstavba kvalitní dopravní infrastruktury patří mezi tradiční předvolební lákadla na voliče. A jinak tomu nebude ani u nadcházejících sněmovních voleb, které začnou už za necelé čtyři měsíce. Prioritou má být dostavba dálniční sítě i vysokorychlostní tratě. Jak se na otázku dopravy dívají tři nejsilnější politické strany a koalice?
Další variantou, kudy překročit hranice po železnici, je přes Cheb a dál do Bad Brambachu nebo Schirdingu. Důležitou tratí je však i spojení mezi Domažlicemi a Furth im Wald.
Trať, po které jezdi expresní vlaky mezi Prahou a Mnichovem, je však rovněž jednokolejná a neelektrifikovaná. Nedávno neblaze proslula kvůli tragické nehodě, která právě v tomto úseku kvůli nedostatečnému zabezpečení stála život tři lidi. Čelní srážku nepřežil ani jeden ze strojvedoucích a zemřela i jedna cestující.
Elektrifikované tratě do roku 2029
Železniční trať z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem by měla být do osmi let dvojkolejná a elektrifikovaná. „Realizace se předpokládá v letech 2023–2029. Modernizace tratě ‚Plzeň–Domažlice–státní hranice‘ proběhne v její plné délce (cca 70 km). Cílem souboru staveb je zvýšení traťové rychlosti do 140 km/h na stávajících úsecích trati a až na 200 km/h na nových dvoukolejných přeložkách,“ prozradil pro CNN Prima NEWS mluvčí rezortu dopravy František Jemelka.
Do práce se však musí pustit také Němci. „Pro další kroky na území České republiky je zásadní, aby na německé straně proběhla elektrizace a zkapacitnění úseku Schwandorf – Furth im Wald a navázalo se tak z hlediska rozsahu úprav na již probíhající kroky v projektové přípravě v České republice.
Nutné bude doplnit rovněž elektrizaci minimálně na úseku Regensburg–Schwandorf a na rameni Schwandorf–Norimberk, kde dosud není v celém úseku,“ informoval mluvčí.
To umožní rychlejší a bezpečnější cestu vlakem z Prahy přes Plzeň do Mnichova, byť nejde o koridorovou trať. Například z Prahy do Drážďan projede 180 vlaků denně, tedy víc než trojnásobek.
„Němci o nedobrém stavu trati od státní hranice do Schwandorfu věděli. Ale faktem je, že pro ně není nijak prioritní, nejezdí na ní tolik vlaků, zhruba 50 souprav denně,“ doplnil problematiku ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Dohody ale ministři zatím dosáhli. „Postaví se, je to jejich slib a mám to oficiálně domluveno s panem Scheuerem,“ věří Havlíček. Kdy by k tomu mělo dojít, ale zatím není jasné.