PŘEHLEDNĚ Motoristé ve volbách 2025: Sázka na Turka a drama kolem pěti procent

Motoristé sobě se poprvé v podzimních volbách přihlásí o mandáty v Poslanecké sněmovně. Strana, která v koalici s Přísahou bodovala v evropských volbách v roce 2024, zaujímá ve volebních modelech proměnlivou pozici pod pěti procenty a sledovat její výsledky bude velmi napínavé. Zároveň se o Motoristech mluví jako o potenciálním vládním partnerovi favorita podzimních voleb – hnutí ANO. Redakce CNN Prima NEWS přináší souhrnný článek o jejich programu, kampani i lídrech.

Motoristé sobě jsou pravicovou euroskeptickou stranou, vymezující se vůči Green Dealu, euru a zákazu spalovacích motorů. Jejich zástupci často hovoří o právech motoristů, národní suverenitě, kritizují inkluzi a ekologická opatření. Charakterizují se jako ODS revival, tedy jakási pravá autentická pravice.

Motoristé ve volbách 2025

Motoristé vstoupili do volebního klání po výrazném úspěchu v evropských volbách v roce 2024. Ve spojení s hnutím Přísaha získali dva poslance a přes deset procent hlasů, čímž se umístili na třetím místě hned za hnutím ANO a koalicí Spolu.

V lednu oznámili, že do sněmovních voleb půjdou bez Přísahy samostatně. Zpočátku roku se pohybovali kolem pěti procent, nutných pro vstup do Poslanecké sněmovny. Přišel ale pád pod tři procenta patrně v návaznosti na kauzy okolo europoslance a výrazné tváře Motoristů Filipa Turka. Ve volebních modelech STEM pro CNN Prima NEWS se Motoristé nyní pohybují mezi třemi a čtyřmi procenty.

Na krizovém kongresu, který v půlce července Motoristé svolali do Olomouce, předseda Petr Macinka řekl, že se chce s předsedou Přísahy Robertem Šlachtou setkat a nevyloučil jednání o další volební spolupráci. Přísaha ale obnovení spolupráce odmítla.

DÁLE ČTĚTE: REPORTÁŽ. Turek v Kravíně řečnil o historickém významu Putina, pitomcích v EU i vládě s Babišem

Volební program Motoristů

  • konsolidace veřejných financí a do čtyř let vyrovnaný rozpočet
  • podpora domácího zbrojního průmyslu
  • zavedení dobrovolného tříměsíčního výcviku pro mladé lidi, včetně vojenského i hasičského výcviku
  • zachování české měny
  • ukončení inkluze v českém školství
  • zřízení celostátního specializovaného stavebního úřadu
  • bránění zákazu spalovacích motorů i flotilovým emisním limitům
  • reforma důchodového systému včetně návratu věku odchodu do důchodu na 65 let

Volební program pro sněmovní volby 2025 zveřejnili Motoristé v půlce července. Slibují zlevnit energie a dopravu odmítnutím emisních povolenek či ideologických opatření. V programu zaznívá i slib srazit ceny potravin férovou konkurencí a podporou domácí produkce.

Odmítají plošnou a povinnou elektronickou evidenci tržeb (EET). Trvají na výjimkách z EET pro malé a drobné podnikatele s obratem do pěti milionů korun ročně.

Dále Motoristé prosazují digitalizaci veřejné správy nebo snížení počtu státních úředníků. U nízkopříjmových osob samostatně výdělečně činných chtějí Motoristé zrušit minimální odvody a nahradit procentuálním výpočtem odvozeným od skutečného zisku. Prosazují též zjednodušení administrativní zátěže pro podnikatele.

Motoristé dále v programu uvádějí, že jsou eurorealisté a nechtějí usilovat o odchod z EU, ale o její proměnu zevnitř. Podporují i členství v NATO. „Chceme jinou EU – složenou ze sebevědomých a suverénních národních států, které společně usilují pouze o to, na čem se shodnou, ale jinak si vzájemně nezasahují do svých vnitřních záležitostí,“ uvádějí Motoristé v programu.

DÁLE ČTĚTE: KOMENTÁŘ: Zoufalství části opozice. Pro poslanecký mandát si necháme vrtat i koleno

Předvolební kampaň

Motoristé jsou aktivní na sociálních sítích, pro komunikaci s mladými voliči využívají i svou mládežnickou organizaci Generace Motor. Věnují se i kontaktní kampani.

Europoslanec Turek, který kandiduje do Poslanecké sněmovny ve Středočeském kraji, prý plánuje přednáškové turné o Me Too. A to v návaznosti na zveřejnění článku serveru Page not found o trestním oznámení, které podala na Turka jeho expřítelkyně a v němž ho viní z fyzického týrání a znásilnění. To Turek odmítá.

„V rovině veřejné plánuji v druhé polovině prázdnin vyrazit na přednáškové turné po českých a moravských městech, kde budu otevřeně hovořit o kampaních Me Too, o tom, kdo a proč tyto aféry vyvolává a jak tito aktivisté chtějí změnit naši společnost,“ napsal serveru Seznam Zprávy.

Turkovy kauzy

Osobnost europoslance a čestného prezidenta Filipa Turka je nepochybně důvodem, proč se Motoristům ve spolupráci s Přísahou tak zadařilo v evropských volbách. A dodnes zůstává Filip Turek nejviditelnější tváří Motoristů a silným hráčem na sociálních sítích. Zároveň se za ním vleče několik kauz.

Dálniční kauza

V dubnu Turek na sociálních sítích sdílel fotografii tachometru s rychlostí vyšší než 200 kilometrů za hodinu a spojil ji s jízdou po německé dálnici, kde je taková rychlost povolená. Poté, co na to uživatelé internetu upozornili, Turek připustil, že snímek je z dálnice D5 v Plzeňském kraji.

Trestní oznámení

Obvodní státní zastupitelství Prahy 4 se zabývá trestním oznámením, které na Turka podala jeho bývalá přítelkyně. Server Page not found v červnu napsal, že žena politika viní z několik let trvajícího domácího násilí, vyhrožování střelnou zbraní a v jednom případě i znásilnění, a to v období před 15 až 20 lety. Poslanec Evropského parlamentu obvinění z násilí vůči bývalé partnerce odmítl, připustil jen nevěru.

Symboly nacismu

Filip Turek v minulosti opakovaně čelil kritice kvůli příspěvkům, které v minulosti zveřejnil na sociálních sítích. Například v roce 2013 mluvil o Adolfu Hitlerovi jako o „zlatém tatíčkovi“. Na jeho Facebooku bylo dostupných také několik příspěvků týkajících se čísla 88. Turek již několikrát odmítl, že by choval sympatie k neonacismu. Kritici Turka rovněž upozorňují na událost z roku 2016, kdy měl závodit v helmě s logem řecké neonacistické strany Zlatý úsvit. Turek se na Instagramu hájil následovně: „To jsem nevěděl, že staří Řekové a Versace jsou mimo jiné nacisti, když dávají na své výtvory symboly meandru.“

DÁLE ČTĚTE: Macinka byl neobvykle kritický k Motoristům. Za naše kauzy si můžeme sami, vyčetl Turkovi

Lídři a známé tváře Motoristů

Předsedou Motoristů je dlouholetý mluvčí Institutu Václava Klause Petr Macinka. Europoslancem a čestným prezidentem je Filip Turek. Místopředsedové strany jsou Renata Maršíková a Jiří Barták.  Za Motoristy kandidují i bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renáta Vesecká a předseda mládežnické organizace Generace Motor Matěj Gregor.

  • Předseda: Petr Macinka
  • Čestný prezident: Filip Turek
  • Místopředsedové: Renata Maršíková, Jiří Barták

Krajským lídrem Motoristů je i ekonom Vladimír Pikora či bývalý poslanec ODS Boris Šťastný, zveřejněna jsou nyní jména jedenácti krajských lídrů ze čtrnácti.

  • Lídr v kraji Vysočina: Karel Beran
  • Lídr v Ústeckém kraji: Vladimír Pikora
  • Lídr v Moravskoslezském kraji: Matěj Gregor
  • Lídryně v Královéhradeckém kraji: Renata Vesecká
  • Lídr ve Středočeském kraji: Filip Turek
  • Lídr v Jihomoravském kraji: Petr Macinka
  • Lídryně v Olomouckém kraji: Gabriela Sedláčková
  • Lídr v Jihočeském kraji: Miroslav Krejčí
  • Lídr v Praze: Boris Šťastný
  • Lídr ve Zlínském kraji: Jiří Barták
  • Lídr v Pardubickém kraji: Vojtěch Krňanský

Petr Macinka

Petr Macinka je dlouholetý spolupracovník exprezidenta Václava Klause, působí jako mluvčí Institutu Václava Klause. V roce 2022 kandidoval v pražských komunálních volbách jako lídr Motoristů sobě, základním programovým bodem byla podpora automobilové dopravy. Do Evropského parlamentu v rámci koalice Přísahy a Motoristů sobě kandidoval na čtvrtém místě. Ani v jednom případě mandát nezískal. V prosinci 2024 byl znovuzvolen předsedou strany.

Filip Turek

Filip Turek je český europoslanec zařazený do skupiny Patrioti pro Evropu a bývalý amatérský automobilový závodník. Není členem Motoristů, je ale jejich čestným předsedou. Je velmi aktivní na sociálních sítích, má mnoho sledujících. Zpočátku nebylo jasné, zda se zúčastní sněmovních voleb. Kandidaturu oznámil až koncem května.

Matěj Gregor

Matěj Gregor je předsedou mládežnické organizace Generace Motor a zastupitel městského obvodu Ostrava-Vítkovice. Věnuje se problematice českého školství. Vede kandidátku v Moravskoslezském kraji. I Gregor je velmi aktivní na sociálních sítích, kde má mnoho sledujících.

Historie strany

  • Datum vzniku: červen 2022
  • Předseda: Petr Macinka
  • Politické zařazení v europarlamentu: Patrioti pro Evropu
  • Mládežnická organizace: Generace Motor

Motoristé na sebe poprvé ve velkém upozornili v pražských komunálních volbách v roce 2022. Získali ale jen přes dvě procenta. Zásadním úspěchem byly eurovolby v roce 2024, když v koalici s Přísahou získali dva mandáty pro Filipa Turka a Nikolu Bartůšek.

Následovaly sebevědomé výroky předsedy Petra Macinky o tom, že po volbách do Sněmovny chce mít pro Motoristy víc poslanců než ODS. Motoristé se také aktivně hlásí o účast ve vládě, kterou by skládalo hnutí ANO.

V lednu 2025 Motoristé oznámili, že budou do Poslanecké sněmovny kandidovat samostatně. Tedy bez Přísahy. Jejího předsedu Roberta Šlachtu podle vlastních slov překvapilo, že se to dozvěděl z médií, a mluvil o podrazu.

Jak se Motoristům dařilo v uplynulých volbách?

Evropské volby

Evropské volby 2024 byly zásadním, ale zatím jediným velkým úspěchem Motoristů. V koalici s Přísahou získali Motoristé dva mandáty pro Filipa Turka a Nikolu Bartůšek. Umístili se s deseti procenty na třetí příčce hned za hnutím ANO a koalicí Spolu.

Krajské a komunální volby

Krajských voleb v roce 2024 se Motoristé nezúčastnili s tím, že teprve budují stranu. Účastnili se ale pražských komunálních voleb v roce 2022, získali přes dvě procenta, a tedy žádný mandát.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Macinka otočil, pokukuje po Přísaze. Šlachta ale o spolupráci s Motoristy nemá zájem

Tagy:
volby Matěj Gregor Petr Macinka Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Filip Turek Motoristé sobě volby 2025