Lékařům se do pohraničí nechce, Jeseník proto zvolil netradiční motivaci. Situace je kritická
Volkswagen: Dvě věže. Autostadt ve Wolfsburgu patří mezi nejzábavnější parky Evropy Zdroj: Volkswagen
Volkswagen: Dvě věže. Autostadt ve Wolfsburgu patří mezi nejzábavnější parky Evropy Zdroj: Volkswagen
Ve chvíli, kdy jsou akvaparky přeplněné, hrady a zámky okoukané, dovolená je daleko, ale nějaký výlet by se přesto hodil, je tu milá alternativa. Autostadt Wolfsburg. Ženu ani děti nejspíš tenhle termín na první dobrou nenadchne, ale vracet domů se budou nadšení. Malému městu v Dolním Sasku samozřejmě vévodí fabrika na vozy značky Volkswagen, ale Autostadt je spíš takovým technologickým skanzenem.
Nenacházíme se na webu, který by se primárně zabýval automobilovou tematikou, takže nejdříve krátká lekce nepříliš vzdálené historie. Ať nám všechno do sebe hezky zapadá. Wolfsburg není žádným velkoměstem, co se počtu obyvatel týče, figuruje v zemi až v šesté desítce. Založen byl v roce 1938 právě pro zaměstnance značky Volkswagen, čímž se začala psát jedna z nejvýznamnějších kapitol automobilové historie.
ČTĚTE TAKÉ: Doba je zlá, ale my si s tím poradíme, uklidňuje šéf Volkswagenu. Naznačil budoucnost Škody
Uplynulo něco málo přes 70 let a město se stalo nejbohatším v Německu dle příjmu jeho obyvatel. Proč tedy všeho ještě více nevyužít? V polovině devadesátých let se pustilo do práce zhruba 400 architektů a na severním břehu Středoněmeckého průplavu vytvořilo do roku 2000 komplex, který zahrnuje výstavky koncernových vozidel, kino, továrnu, restaurace, planetárium, terénní trať, obří skluzavky, luxusní hotel Ritz-Carlton či slavné 60 metrů vysoké věže. V každé je 400 aut.
Pořád nejste přesvědčeni? Tak vězte, že Autostadt patří mezi nejnavštěvovanější zábavní parky Evropy a během více než dvaceti let do něj zavítalo přes 48 milionů navštěvníků. Tolik lidí by se mýlit nemělo.
Hned po fabrice s obrovským logem VW a čtyřmi vysokými komíny, které připomínají Titanic, jsou právě věže dominantou celé oblasti. S továrnou jsou propojeny podzemním tunelem, odkud míří hotové vozy sem. Jeden vedle druhého, stačí si ukázat, přesně jako v hračkářství. Ale nenechte se zmást, nové golfy, e-trony či tarraca se tu sotva ohřejí a míří za zákazníkem. Rozhodně ale doporučuji se na ně podívat zblízka.
Stačí si připlatit a i vy se můžete stát součástí procesu. Je úchvatné zblízka sledovat, jak si výtah nabere nový vůz a mechanickým ramenem ho doveze přesně do toho správného volného „kamrlíku“. Vše se odehrává rychlostí dva metry za sekundu. A stejné je to s vámi. Stačí se usadit do speciálního proskleného kokpitu o sedmi sedadlech, počkat si na výtah, který zrovna nepracuje, a ten vás pak nabere (tak trochu na vidle) a vynese za neustálého nenásilného otáčení světem aut až na střechu.
Impozantní zážitek. Možná není úplně pro každého, ale nevadí. Na obě věže se stačí klidně jen dívat zvenčí, navíc za tmy jsou krásně nasvícené. A ještě je tu něco pro opravdové srdcaře, za příplatek si můžete při vyzvednutí nového vozu vybrat právě jednu z věží jako místo dodání, VW k tomu přihodí vstup do Autostadtu, jídlo a několik dalších drobností zdarma.
Velkým plusem místního muzea je, že na pěti patrech nevystavuje jen koncernové skvosty. Je takovým průřezem historií a na rozdíl od mnoha jiných podobných institucí, tohle má díky svému výběru skutečně šťávu.
Kolem exponátů je sice zóna, na kterou už návštěvníci nesmí šlapat, ale stačí se k autu nahnout a všechno vidíte krásně zblízka. Klidně třeba tlačítko s nápisem „hazard“ v jednom z původních modelů Lamborghini Countach.
A co lze také vidět? Leccos od více než sto let starého Laurin & Klement A, přes Ford model T, filmové ikony Messerschmitt 1959 ze snímku Brazil a DeLorean, kterým cestoval Marty McFly v Návratu do budoucnosti, jediný VW Golf GTI W12-650 na světě, Bugatti 57 SC Atlantic, které mělo před několika lety hodnotu zhruba tři čtvrtě miliardy korun, milionté prodané Mini a plno dalších. Však se přesvědčte sami.
Já jsem navíc měl to štěstí, že jsem na muzeum měl výhled z hotelu. Podívat se před spaním například na sytě oranžové Lamborghini Diablo to možná až zbytečně rozproudí krev, ale stejně si to neodpustíte.
Všechno tady ale není jen o autech, leckteré scenérie přpomínají román 1984 – za předpokladu, že by si George Orwell nasadil obrovské růžové brýle. Řeč je například o malé písčité pláži, moderním středisku a obří, 18,5 metru vysoké skluzavce. To vše ve stínu gigantické fabriky s komíny vypadá utopickým způsobem idylicky.
Ta nejmodernější část celého městečka seznamuje návštěvníky s tím, jak ekologicky si VW představuje budoucnost. A dělá to zábavným způsobem, elektrické modely z rodiny ID. si můžete osahat, prošmejdit a variantu Buzz si třeba i nakreslit. Nechybí kvízy, lezecká stěna, autokino, závodní simulátory... možná to zní dětinsky, ale sem si nejdříve půjdou hrát dospělí, nejde odolat.
Celý areál je plný krásné architektury, zeleně a samozřejmě aut. Naše milá průvodkyně – původem z Francie, ale hovořící perfektní angličtinou – nás rovnou varovala, že na důkladnou prohlídku je třeba pět až osm hodin. Nevěřil jsem. Ale nelhala.