Zajímá vás v čem slavní jezdí?
Mezi automobilkami po celém světě nenajdeme příliš modelů, které by vydržely půlstoletí na trhu. Mezi tyto velikány se letos zařadil Volkswagen Golf. Během osmi generací nejdůležitějšího modelu německé automobilky se za 50 let svět měnil. Od svých konstruktérů dostal oslavenec k jubileu dárek, ze kterého budou mít radost hlavně majitelé. Nový Golf je ještě atraktivnější, inteligentnější a hospodárnější než kdykoliv dříve. Se zajímavou cenou, s výhodnou linií Golf People s bohatou výbavou zdarma, bezkonkurenčními podmínkami financování a servisem na 5 let zdarma, hodně zamotá hlavu konkurenci.
Příběh oblíbeného modelu se začal psát v roce 1974 a nekončí ani v roce 2024. V něm dostal ke kulatým narozeninám další modernizaci. Nový model má integrovanou nejmodernější generaci informačních a zábavních systémů s rychlým procesorem, intuitivním ovládáním, chytrým hlasovým asistentem IDA a integrovaným chatbotem ChatGPT. Nové plug-in hybridní pohony motoru mají dojezd cca 100 km čistě na elektřinu a celkový dojezd auta je 1 000 km. Navíc má funkci rychlého nabíjení stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 50 kW.
Nový Golf se prezentuje s ostřejšími rysy přídě, 3D světelným designem zadních sdružených světel a poprvé s osvětleným logem VW vpředu. A co je důležité! Speciální cena k 50. výročí je už od 554 900 korun, což je o 75 tisíc méně, než za kolik si pořídíte například Škodu Octavia. V nabídce automobilky je i výhodná linie Golf People s bohatou výbavou zdarma. A samozřejmostí jsou bezkonkurenční podmínky financování. Na koupi nového vozu lze získat úvěr s 0% úrokem a servisem na 5 let zdarma.
Pokud se za téměř 50 let existence jednoho modelu prodá více než 37 milionu kusů, lze ho nazvat bestsellerem. „Golf tvoří již půl století jádro značky Volkswagen poskytováním cenově dostupné mobility pro všechny na nejvyšší technické úrovni. Právě na to nyní navazujeme novým evolučním stupněm, který nabídne ještě více hospodárnosti, komfortu a kvality spolu s novým konceptem ovládání. Golf by už sotva mohl být lepší,“ popisuje novou generaci vozu Thomas Schäfer, předseda představenstva značky Volkswagen.
Volkswagen Golf se každou generací snažil posouvat dál, aby si udržel pozici jednoho z nejoblíbenějších vozů v Německu, Evropě, ale i na celém světě. Imelda Labbé je členkou představenstva a odpovídá za prodej, marketing a poprodejní služby značky Volkswagen a oceňuje revoluční technologie nové generace. „S Golfem píšeme jedinečný příběh. Golf je ztělesněním značky Volkswagen jako žádný jiný model. Je automobilem pro všechny generace. A to již 50 let. Řadou technických zdokonalení nového modelu Golf k tomuto úspěšnému příběhu nyní připojujeme další kapitolu,“ dodává hrdě Labbé.
Kouzlu Golfu podlehli známé osobnosti
Napadlo by vás někdy, co mají společného princezna z Walesu, David Beckham a Mark Zuckerberg? Všichni si zamilovali malý hatchback. Než se Catherine Middleton stala jednou z nejoblíbenějších členů královské rodiny a manželkou prince Williama, rozhodla se v roce 2001 pro 1,4 litrový Volkswagen Golf Mk4. Když spolu Kate a William začali chodit, novináři ji častokrát vyfotografovali, jak nastupuje a odjíždí tímto vozem. Bylo to v době, kdy ještě studovala na univerzitě a pracovala na částečný úvazek v obchodě s oblečením.
Dnes je těžko představitelné, že se fotbalista David Beckham prohání v něčem jiném, než v luxusním autě nejvyšší třídy. Společně s Ronaldem, Messim, Pelem a Maradonou totiž patří mezi nejúspěšnější fotbalisty na světě, ale pro britského fotbalistu to nebyly vždy vozy jako Maserati a Bentley. Jako teenager Beckham jezdil v tyrkysovém Golfu Mk3 z roku 1991. A kouzlu modelu Golf podlehli svého času i miliardář Mark Zuckerberg, princezna Diana a další. Jeden z neúspěšnějších modelú německé automobilky zanechal i českou stopu. Ve svém stříbrném Golfu dělal Václav Havel sametovou revoluci. Více jsme psali zde.
Právě Golf je model, který zpravidla jako první vždy nabízí pro běžné lidi prémiové technologie. Pojďme si v krátkosti připomenout vybrané generace a jejich milníky.
První generace (1974 - 1983)
První Golf byl sériově vyroben na konci března 1974 ve výrobním závodě Volkswagen Wolfsburg. V květnu začalo oficiální uvádění na trh. Předtím utvářel značku Volkswagen po desetiletí Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Na začátku 70. let 20. století zahájil novou epochu s motorem vpředu a pohonem předních kol první Golf spolu s modely Passat, Scirocco a Polo. Moderní a bezpečný koncept pohonu spolu s velkou variabilitou interiéru se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a nadčasovým designem přesvědčil zákazníky takovým způsobem, že již v říjnu 1976 sjel z montážní linky miliontý Golf.
To však byl teprve začátek. I v následujících sedmi generacích byl totiž Golf vždy automobilem, který nabízel cenově dostupnou mobilitu pro všechny na nejvyšší technické úrovni. Svědčí o tom technologie, jakými byly řízený katalyzátor, hospodárné pohony, ale také bezpečnostní prvky od protiblokovacího brzdového systému přes airbagy až po první pohon všech kol v této modelové řadě. Mezi tajemství úspěchu Golfu patří také skutečnost, že designéři přenášeli DNA prvního modelu Golf na jeho nástupce, a tím utvářeli klasický design Golfu.
S každou generací získával na významu komfort spolu s kvalitou a inovativními asistenčními systémy. A Golf stanovuje v těchto oblastech měřítka dodnes. Golf se v uplynulých 50 letech vyvinul v high-tech reprezentanta kompaktního segmentu, který od něj převzal již po několika letech označení jako „třída Golfu“. Tento model získal bezpočet ocenění a vítězství v porovnávacích testech v Německu i zahraničí. Následovaly různé karosářské varianty, například Variant, Cabriolet nebo Sportsvan. Rychle se etabloval zcela elektrický e-Golf, což platí i pro sportovní modely se zkratkami GTI4, GTD5, GTE6 a vrcholný model Golf R7. Jako jeden z prvních vozů ve svém segmentu umožnil Golf asistovanou jízdu prostřednictvím asistenčního systému „Travel Assist“. Další novinkou v modelu Golf byl debut technologie Car2X3, která řidiče předvídavě upozorňuje na nebezpečí.
Osmá generace (2019 - 2023)
Nejnovější Golf zažil revoluci zejména v interiéru. Plně dotykové ovládání je trnem v oku mnoha zákazníků. Digitalizace znamená, že Golf již na první dojem nepůsobí jako vůz, do kterého nasednete a víte, co se kde nachází. V exteriéru je největší změnou přepracovaná příď s užšími světlomety. Nabídka pohonných jednotek je široká - zákazníci si mohou vybírat z benzínových a naftových motorů, mild hybridů, plug-in hybridů a CNG. Opět přežívá klasika v podobě GTI doplněná o naftovou variantu GTD a plug-in hybridní GTE. Své místo si i přes přísnější emisní normy udržela i ostrá varianta R. Jako první vůz na světe měl na sérii (každý vůz) technologii Car2X, která umožňuje komunikaci mezi ostatními vozidly a dopravními prvky (semafory, dálniční navigace, MHD apod.) a Golf tak může řidiče upozornit na náhlé nebezpečí před ním (zúžení, nehoda, námraza apod.). A letos dostal Golf po faceliftu do vínku další nové technologie. Jako první na světě integruje do svého hlasového asistenta umělou inteligenci Chat GPT. Parkovací asistentent nabízí parkování pomocí mobilního telefonu nebo parkovací paměť.
Golf je pevným pilířem značky Volkswagen, který se však jako nositel inovací dokáže neustále proměňovat. A právě na tento odkaz navazuje nový evoluční stupeň Golfu ještě vyšší úrovní hospodárnosti, komfortu a kvality ve spojení s chytrým konceptem ovládání. Tak teď stačí nasednout, naplno si užít jízdu a napjatě vyhlížet jaká další vylepšení přinese v budoucnu 9. generace modelu Volkswagen Golf.