Byť se může na první pohled zdát, že Volvo zanevřelo na spalovací motory a vyrábí už jen elektromobily, není to pravda. Vedle elektrických novinek nabízí řadu modelů s klasickými benzinovými motory včetně nového SUV XC90, XC60 nebo nejmenšího XC40. Vstoupit do světa, kde je bezpečnost a komfort na prvním místě, je tedy díky tomu možné už za velmi příznivé ceny.
Maximální bezpečnost a minimální emise, to jsou dva z nosných pilířů švédské automobilky Volvo. Zatímco ale v rámci bezpečnosti má automobilka dlouholeté zkušenosti, k elektromobilitě se přihlásila teprve v roce 2021, kdy naplno zahájila svou zelenou ofenzivu. Málokdo by asi čekal, že o pouhé tři roky později bude právě Volvo jedním z lídrů tohoto stále ještě se rozvíjejícího segmentu.
K TÉMATU: Volvo EC40 je elektromobil s minimem kompromisů. Daleko dojede a rychle se dobije
Švédské automobilce se totiž povedlo to, co téměř nikomu předtím. Vyrobila prémiový elektromobil s cenou pod 900 tisíc korun, který je doslova prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi a svými parametry dokáže konkurovat i výrazně dražším vozům. Řeč je o crossoveru EX30, který i na českém trhu patří mezi nejprodávanější elektromobily současnosti.
„Boom“ kolem elektrického crossoveru byl a je natolik velký, že však do značné míry na pár měsíců zastínil zbylé modely označené štítkem „Made in Sweden“, a to je škoda. Volvo totiž nejsou jen elektromobily, ale je to i značka stále ještě nabízející řadu zajímavých vozů s plug-in hybridními či spalovacími pohony. Výběr motorizací je tedy opravdu široký, a to platí u většiny dostupných modelů.
Tišší, hezčí i modernější
Hned třemi pohony se může pochlubit i v hierarchii značky to vůbec největší SUV XC90, které navíc nedávno prošlo rozsáhlou modernizací. Karoserii nově zdobí přepracovaná maska chladiče, užší Matrix-LED světlomety ve tvaru Thorova kladiva nebo jinak tvarovaná kapota. Sportovnější postoj výrazného SUV pak dotvářejí vytažené blatníky kol, jež neslouží pouze jako designový prvek, ale pomáhají k tomu, aby se bok vozu v zimních měsících méně znečišťoval.
Brilantně naladěný audiosystém Bowers & Wilkins High Fidelity s 19 reproduktory včetně subwooferu a typického tweeteru na palubní desce s celkovým výkonem 1 410 W je šitý přímo na míru dispozicím interiéru XC90 a dojem z koncertní síně si tak vychutná celá posádka vozu.
Za komfortnější a plynulejší jízdu pak nové Volvo XC90 vděčí podvozku s novými frekvenčně selektivními tlumiči, k dispozici je i provedení s inovovaným vzduchovým odpružením. Navíc díky více vrstvám tlumení přepážky v motorovém prostoru a tlumicí hmotě uvnitř A-sloupků klesla hlučnost v kabině o jeden decibel – ač to nezní jako moc, rozdíl je opravdu znát: motor slyšíte z větší dálky a svist od zrcátek nebo hučení pneumatik neslyšíte prakticky vůbec.
Jádrem interiéru je 11,2palcový volně zasazený centrální displej se zcela novým OS HMI. K dispozici je známá navigace s fotomapami Google Maps, integrované Spotify i další oblíbené aplikace. Nové jsou widgety pro ovládání aplikací a stavová lišta doporučující vhodné funkce pro danou chvíli (jízdní režimy za jízdy, otevírání kufru při zastavení apod.). Také ikony – třeba pro klimatizaci – jsou větší, takže se vám bude všechno snáz a příjemněji ovládat.
V kabině se toho ale změnilo víc: přepracovaný středový tunel s šikovněji umístěnou odkládací poličkou pro telefon (s indukčním nabíjením), prostornější držák nápojů, přibyly i některé dekory (nejlépe vyniknou pod náladovým ambientním osvětlením) a materiály čalounění na palubní desce, středovém tunelu a dveřních výplních. Ale především čtveřice nových čalounění legendárně pohodlných ergonomických sedadel, kombinující přírodní a recyklované materiály.
Dva roky záruky zdarma
V Česku je nové Volvo XC90 nabízeno s prodlouženou zárukou, kdy ke standardní tovární záruce dostanete ještě jednou tolik, a můžete tak bezstarostně jezdit po celé čtyři roky nebo až do ujetí 200 000 kilometrů. K vozu navíc dostanete neomezený evropský datový roaming na čtyři roky zdarma, takže si rozmanitou konektivitu při cestách můžete užívat naplno.
Tím to ale nekončí, na základě datového připojení a vzdálenému přístupu k vozidlu (OTA) můžete nejen přidávat nové funkce a služby, ale také online aktualizovat software vozu, a to bez nutnosti návštěvy servisu. Platí to pro stávající modely vybavené systémem pracujícím s OS Google Android Automotive.
Zajímavé je, že nové uživatelské rozhraní dostanou i majitelé starších modelů Volvo. Týká se to tak bezmála 2,5 milionů uživatelů po celém světě. To znamená, že i pár let starý vůz má neustále k dispozici ten nejnovější software zcela zdarma. V podstatě to funguje podobně jako pravidelné aktualizace systému iOS v mobilních telefonech od společnosti Apple.
Nové Volvo XC90 se umí převtělit do plug-in hybridu (T8 AWD), tak i do vozu se spalovacím motorem, kterému dopomáhá mild-hybridní technologie (B5 AWD). Současně je v nabídce druhá vlajková loď značky v podobě plně elektrického SUV EX90.
V prvním případě se pod kapotou ukrývá benzinový čtyřválec o objemu dvou litrů, který je schopný generovat až 250 koňských sil, přičemž dalších 15 koní přidává elektromotor. Díky tomu obří SUV se sedmi místy k sezení a pohonem všech kol zrychlí na stovku za 7,7 sekundy a zkonzumuje v průměru jen 8,5 l/100 km. Cenou se přitom pohybuje okolo 1,8 milionu korun a zahrnuje mimo jiné i prodlouženou zárukou o dva roky zdarma.
Prémiovka pod 900 tisíc korun
Přesuneme-li se v rodinné hierarchii značky o stupínek níže, narazíme na SUV XC60, které sice postrádá elektrickou verzi, ale za to má dvě plug-in hybridní s výkonem buď 350, nebo 455 koní a dojezdem čistě na elektřinu až 80 kilometrů. Stejně jako u XC90 pak nechybí spalovací provedení s mild-hybridní technologií o výkonu 250 koní. Cena už je však o poznání nižší, XC60 totiž startuje na částce 1 440 477 Kč nebo od 13 073 Kč bez DPH měsíčně při využití operativního leasingu.
Ještě o stupínek níže se pak nachází městský crossover XC40, který se dokonce na českém trhu prodává za částku pod 900 tisíc korun. K mání je jako mild hybrid se spalovacím motorem nebo elektromobil pod označením EX40. V prvním případě jsou však v nabídce hned dvě výkonnostní varianty benzinového čtyřválce - slabší se 163 koňmi nebo silnější s necelými dvěma sty koňmi.
Výše uvedené ceny už jsou včetně bonusů, které v případě elektrických modelů činí čtyři procenta, u plug-in hybridů se pohybují v rozmezí od šesti do deseti procent a u těch spalovacích pak dokonce od sedmi do 12 procent. Jen pozor, cenové bonusy platí pouze do 31. 12. 2024. Více informací naleznete pod tímto odkazem.
Z toho tedy vyplývá, že i když Volvo směřuje k plné elektrifikaci a v roce 2030 má nabízet devadesát procent plně elektrických vozů, tak to neznamená, že by v současné době u svých oblíbených SUV modelů nenabízelo tradiční pohonné jednotky. Jednoduše dává svým zákazníkům možnost širokého výběru, což se v dnešní době počítá.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet