Jedno z nejoblíbenějších, nejdostupnějších a nejuniverzálnějších aut na českém trhu. Těch titulů, kterými se Dacia Duster může pochlubit, je opravdu celá řada. Není tedy divu, že příchod třetí generace všichni netrpělivě vyhlíželi, a jak už jsem se přesvědčil na vlastní kůži, lituji teď vlastně každého, kdo nevydržel a koupil si tu předchozí. Nový Duster je totiž doslova úplně jiné, o několik úrovní lepší auto. Více o tom v testu.
Ten, kdo uvízl v minulosti a domnívá se, že Dacia je de facto takovým odkladištěm špatných dílů Renaultu, se pořádně mýlí. Nový Duster je naopak prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi francouzského koncernu, a i když jde stále o cenově dostupné auto, odpovídá všem současným standardům. Značný podíl na tom má samotná platforma CMF-B, na níž stojí například i Renault Clio nebo Captur.
K TÉMATU: Hybridní Nissan X-Trail potvrzuje, že diesel ve velkém autě už dnes není nutný
Tento základ propůjčil původně rumunskému SUV širokou škálu možností, co se bezpečnostních systémů a pohonných jednotek týče. Třetí generace Dusteru díky tomu může jezdit na benzin, LPG a částečně i na elektřinu, pokud se bavíme o full-hybridní verzi.
O bezpečnost na palubě se pak starají všechny Evropskou unií předepsané asistenty, každopádně kdo by je chtěl vypnout, lze to provést dvojitým stisknutím tlačítka vlevo od volantu.
Dacia Duster svými rozměry spadá mezi SUV nižší střední třídy. Konkuruje tak například Škodě Karoq. Zdroj: Bart Běhal
Dacia Duster svými rozměry spadá mezi SUV nižší střední třídy. Konkuruje tak například Škodě Karoq. Zdroj: Bart Běhal
Nová Dacia Duster z venku prakticky nenarostla, ba naopak se trochu přikrčila. I přesto se ale inženýrům v porovnání s předchůdcem povedlo roztáhnout vnitřní prostor. O poznání více místa na nohy teď mají cestující sedící jak vpředu, tak vzadu. Na zadní sedačky si pak pohodlně sednou i osoby s vyšším vzrůstem kolem 185 centimetrů. Dostatek místa přitom budou mít i na lokty. Prostřední sedačku bych však využíval pouze v případě nouze. Je totiž docela tvrdá.
Mezigeneračně se nafoukl také zavazadelník, a to z 445 na 517 litrů v základní konfiguraci. Pokud se sklopí zadní řada sedadel, lze se u třetí generace Dusteru dostat na 1696 litrů, dříve to bylo jen 1478 litrů. Kufr má zároveň oválnější tvar a je celkově širší, díky tomu se tak do něj lépe nakládají větší předměty jako je například dětský kočárek. U mnou testované čtyřkolky navíc pod podlahou byla ještě klasická plnohodnotná rezerva. Připlácí se za ni čtyři tisíce korun.
Bez studu i do Pařížské
Z prostornosti bych se teď ještě rád přesunul ke karoserii, protože na té se děly věci! Jak se říká, z ošklivého káčátka se vyklubala labuť, což je v tomto případě naprosto výstižné. Všechny předešlé generace Dusteru totiž byly sterilní, nudné, prostě takové „důchodcovské“. Dnes bych se s ním nebál zaparkovat v Praze v Pařížské ulici. Tohle auto vypadá jako nějaký bláznivý dakarský koncept, který unikl na silnice.
A potvrzují to i samotné reakce kolemjdoucích. Lidé se dívají, zajímají se a často ani nemohou uvěřit, že tohle je opravdu Dacia. Mně osobně se líbí ta robustnost auta, kterou dokresluje zejména přední maska chladiče a mohutné nárazníky vpředu i vzadu a samozřejmě také zajímavé disky kol. V základu jsou sice šestnáctipalcové plecháče, ale od těch vyšších už jsou to buď lité sedmnáctky, nebo osmnáctky.
Hodně dělají také příplatkové barvy karoserie, ať už je to u mnou testovaného auta šedá Schiste nebo béžová Sandstone či zelená Dusty. V základu dostanete nemetalickou bílou. Celkově raubířský a „outdoorový“ styl umocňuje v neposlední řadě i samotné nové logo značky Dacia, díky kterému francouzsko-rumunská automobilka znovu pořádně ožila.
V interiéru stále ještě nechybí ani manuální tlačítka. Zdroj: Bart Běhal
Uvnitř se pak designérům povedlo to, o co se marně snaží všichni výrobci cenově dostupných aut. Ušetřit na interiéru, aniž by to bylo na první pohled vidět. Obdivuhodné je, že to není jen u vrcholných verzí, jako je mnou testovaná Extreme, ale i u těch základních. I když jsou prakticky všude jen tvrdé plasty, připadal jsem si uvnitř v Dusteru jako v nějakém drsném offroadu.
Určitě bych vyzdvihl masivní palubní desku, která nemá pouze jeden tvar, ale různě se ohýbá. Líbí se mi jinak barevná lišta propojující středový displej, palubní budíky i výdechy klimatizace, na jejíž pravé části je pak ještě nápis Duster. Potěší také fakt, že tam, kde se cestující dotýkají lokty, tvrdé plasty nejsou, ale jsou tu měkčené materiály.
V základu chybí displej
Ještě než se dostaneme k samotné výbavě, dovolte mi lehce přiblížit variantu Extreme. Ta je totiž zajímavá hned z několika důvodů. Vyznačuje se měděnými detaily a omyvatelným čalouněním sedadel. Nejvíce bych ho přiblížil asi k neoprenu. Cenou začíná na 504 900 Kč, přičemž v kombinaci s testovanou čtyřkolkou vyjde na 624 tisíc korun.
Ve standardu má však úplně všechno včetně desetipalcového multimediálního displeje, automatické klimatizace či parkovací kamery. Bohatě vybavená už je ale i základní výbava Essential za 434 900 Kč. Ta totiž obsahuje například ECO LED světlomety, tempomat, manuální klimatizaci, parkovací senzory nebo elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka i s vyhříváním. Vystačit si však budete muset bez středového displeje a pouze s analogovými budíky.
S benzinovým motorem TCe 130 a pohonem všech kol zrychlí nový Duster na stovku za 11 sekund. Zdroj: Bart Běhal
S benzinovým motorem TCe 130 a pohonem všech kol zrychlí nový Duster na stovku za 11 sekund. Zdroj: Bart Běhal
Jasně danou budete mít v případě základní výbavy také motorizaci. Nese označení ECO-G 100 a jde o jednotku kombinující jak benzin, tak i LPG. Širší výběr je až od druhého výbavového stupně Expression. K mání je vedle motoru ECO-G 100 ještě benzinová dvanáctistovka s turbem o výkonu 130 koní a to buď s pohonem předních, nebo všech čtyř kol a také full-hybridní pohonné ústrojí výhradně s automatem.
Spotřeba výrobce nelže
Mně se do testu, jak už jsem zmiňoval v úvodu, dostala benzinová jedna-dvojka s pohonem všech kol, v ceníku ji najdete pod označením TCe 130 4x4 a stojí nejméně 595 000 Kč. To mimochodem dělá z Dusteru nejdostupnější kompaktní SUV se čtyřkolkou v Česku. Motor samotný je i přes tři válce skvěle odhlučněný, jen při sešlápnutí plynu vždy mírně vibruje.
Výkon 130 koní naznačuje, že ani dynamika novému Dusteru chybět rozhodně nebude a je tomu tak i ve skutečnosti. Je však potřeba motor zbytečně nevytáčet, ve vyšších otáčkách mu totiž rychle dochází dech. Ideální jsou otáčky 4 500 až 5 500. Co mě štvalo, zejména při jízdě po městě, tak to je dlouhé zpřevodování.
V nízkých otáčkách se totiž motor dusí a ve vysokých zase zbytečně vibruje a spotřebovává více benzinu. Ideální tedy je, pohybovat se v rozmezí 1600 až 2200 otáček, k tomu je však zapotřebí neustále řadit. Jiné motory se hravě vzpamatovávají už z tisíce otáček. Každopádně jakmile vyjedete mimo město, Duster ve čtyřkolce začnete milovat. Na okresních silnicích či dálnicích se naopak dlouhé převody hodí, protože motor při vyšších rychlostech neřve a drží si slušnou spotřebu.
Když už jsem načal tu spotřebu, tak dodám i přesná čísla. Výrobce udává kombinovanou někde kolem šesti litrů a není vlastně vůbec daleko. Ve městě sice počítejte kolem sedmi, ale mimo něj už se směle dostanete na 6,2 až 6,5 l/100 km, což je na auto se čtyřkolkou fantastické.
Komfortní a terénní zároveň
Motor v této generaci konečně nepředhání schopnosti podvozku. Pamatuji si na původní třináctistovku se 150 koňmi, která Duster hnala zběsile kupředu, jenže přišla zatáčka a auto jako gumový medvídek skákalo ven ze silnice. K tomu všemu nestíhaly brzdy a řízení mělo kolem středové polohy takovou vůli, že jsem si občas připadal jako bych kormidloval výletní loď na moři.
Nová Dacia Duster umí v terénu opravdu divy. Zdroj: Dacia
V současném SUV od Dacie už je ale všemu jinak. Podvozek i karoserie je výrazně tužší, takže se auto v zatáčkách příliš nenaklání a zároveň má však stále poměrně vysoké zdvihy tlumičů, tudíž je komfortní na všech typech nerovností. Jednoduše Duster teď od podvozku působí mnohem vyspělejším dojmem.
V kombinaci se světlou výškou 217 milimetrů, krátkými převisy karoserie, velkorysým předním nájezdovým úhlem a pohonem všech kol se navíc nezalekne ani těžšího terénu. A tím, že nestojí několik milionů, tak se v terénu nemusíte strachovat ho lehce škrábnout. Většinu plastů na autě vám hned a za pár korun vymění. Co se týče toho řízení, tak to je teď mnohem strmější a bez té vůle kolem středové polohy.
Auto na všechno
Pokud bych to měl shrnout, Dacia Duster už dávno není tím autem, které jste při návštěvě svých známých parkovali za rohem, aby vás v něm neviděli. Ve třetí generaci jednoduše vypadá úchvatně a bylo by mi naopak potěšením být jeho majitelem. I proto si myslím, že si Duster konečně nebudou pořizovat převážně důchodci, ale kvůli stylovému designu se dostane i více do rukou mladých. Ve čtyřkolce a s motorem TCe 130 je zároveň dokonalým univerzálem pro každý den. Můžete s ním jezdit za pár litrů do práce, ale i se probíjet hlubokým lesem pro dříví. Tohle auto představuje svobodu pohybu.
Kompletní ceník nové Dacie Duster naleznete pod tímto odkazem. Porovnání s úhlavními konkurenty potom tady.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet