Výborný: Nejsem ministr cenotvorby a nezakážu ani dovoz mléka. České potraviny podporuji

Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL)

Nejsem ministr cenotvorby, říká Výborný

Snažíme se podporovat zemědělce, ale nedokážu ovlivnit, kdo si koupí české jablko. Je to o komunikaci se zákazníky, řekl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Podle jeho slov resort dělá, co může, ale není všemocný. Kupříkladu nemá páky na určení cen potravin.

„Nejsem ministr cenotvorby, neurčuji cenu jablek nebo chleba. Nemám na to nástroje. Dělám ale maximum pro to, abych využil toho, co máme. Například se stále potkáváme v rámci mezirezortní pracovní skupiny pro cenu potravin,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS Výborný. Chtěl by také využít svého neformálního vlivu při jednání s řetězci.

ČTĚTE TAKÉ: Green Deal nás zničí, odstoupit od něj můžeme jen odchodem z Evropské unie, uvedl Okamura

Napětí mezi vládními stranami roste. TOP 09 zasponzorovala kritiku pirátské náměstkyně

Vztahy mezi vládními stranami nejsou tak dokonalé, jak se veřejnosti snaží prezentovat. Dokládají to nejen tahanice kolem konsolidačního balíčku, ale také vzájemné ostřelování ministrů. Idylické vztahy nepanují ani v pražské radě, která je složená na půdorysu vládních stran. Roste především napětí mezi Piráty a zbytkem koalice. Nejnověji to lze pozorovat na kauze Pirátky Jany Komrskové.

Ministr chce také podporovat české zemědělce. Uvedl, že by například chtěl pomoc, kterou Česko dostává od Evropské unie, nasměrovat do ovocnářského sektoru a na pěstování chmele. Zároveň si ale nedokáže představit, že by se omezil přístup zahraničních výrobků na český trh.

„Jsme součástí jednotného evropského trhu, a pokud z něj nechceme vystoupit, což by mělo katastrofální dopad, tak nemůžeme zakázat dovoz mléka, másla nebo cukru ze zahraničí. To prostě není možné. Je potřeba mít na paměti, že podmínkou jednotného trhu jsou férové podmínky v celém řetězci, tedy od prvovýroby až po obchod,“ řekl někdejší předseda KDU-ČSL.

Podpora českých zemědělců a potravin má ale z jeho pohledu své limity. „Snažíme se podporovat české potraviny, máme i značku Klasa. Je to o komunikaci s veřejností, ale nedokážu ovlivnit, kdo sáhne po českém a kdo po zahraničním jablku,“ dodal.

Tagy: