Výmoly, nekvalitní opravy či havarijní stav mostů a nadjezdů. Tak popisuje Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) výsledky modernizace dálnice D1 mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou nedaleko Brna za více než 28 miliard korun. Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si nicméně stojí za tím, že stavební kroky vedly ke zvýšení bezpečnosti a že se v závěrečné tiskové zprávě NKÚ nacházejí nepřesnosti i polopravdy. Se závěry nesouhlasí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ani jeho předchůdce Karel Havlíček (ANO).
„Jde o devět mostů a tři nadjezdy. Jsou v tak špatném technickém stavu, že skutečně ohrožují bezpečnost dopravy,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí NKÚ Hana Kadečková. Proti tomu se ale ohradilo vedení Ředitelství silnic a dálnic, které bude chtít s NKÚ o zprávě jednat.
Několikaletá modernizace dálnice D1 mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou nedaleko Brna stála více než 28 miliard korun. Financována byla z evropských i státních peněz.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Bolavá jizva Prahy. Hřib chystá rapidní zklidnění magistrály, plán může narazit u Spolu
„Byly naplněny cíle modernizace. Dálnice je výrazně komfortnější a uživatelsky bezpečnější, což se v protokolu objevuje,“ sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl. Ministerstvo dopravy kromě jiného zdůrazňuje, že některé mosty se ještě budou opravovat.
Babiše zastavili policisté kvůli rychlosti. Expremiér se s tím „pochlubil“ na Instagramu
Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve středu obdržel od policistů pokutu za překročení nejvyšší povolené rychlosti. Že spáchal přestupek, se expremiér pochlubil na svých sociálních sítích, přičemž ze zmíněného incidentu zveřejnil video. S úsměvem sdělil, že spěchal do Budapešti a že pokutou přispívá do státního rozpočtu.
„Všechny kroky, které ŘSD udělalo, naplnily požadavek větší bezpečnosti dálnice D1,“ řekl pro CNN Prima NEWS šéf resortu dopravy Martin Kupka. Ani jeho předchůdce Karel Havlíček s výstupní zprávou NKÚ nesouhlasí: „Jsem přesvědčen, že to psal někdo, kdo chtěl Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy poškodit. Ten, kdo to zpochybňuje, neumí číst v protokolu, nebo tak činí cíleně.“
Podle NKÚ je příkladem dezolátního stavu třeba obloukový most Šmejkalka u Senohrab. Ředitelství silnic a dálnic nechalo loni v červnu podepřít nosnou konstrukci, aby byl provozuschopný. Na základě původních plánů měla být opravený už v roce 2015. „Příprava rekonstrukce tohoto mostu nám trvala dvanáct let. Nyní se do ní můžeme pustit. Máme stavební povolení v právní moci a máme vysoutěženého dodavatele,“ sdělil Mátl.
Dobře na tom není ani nadjezd dálnice kousek od Jihlavy. Mimořádná mostní prohlídka místního stavebního úřadu odhalila havarijní stav také u nadjezdu u Řehořova. Od té doby tam jsou zátarasy.