
Obézní Česko PŘEHLEDNĚ: Nejméně „tlouštíků“ žije na Plzeňsku. Jak si vede váš kraj?
Obézní Česko PŘEHLEDNĚ: Nejméně „tlouštíků“ žije na Plzeňsku. Jak si vede váš kraj?
František Ringo Čech bydlí ve srubu, žije v něm sám. S manželkou se po 28 letech rozešli
Železniční neštěstí na Rokycansku: Rychlík usmrtil člověka, provoz na trati stojí
Obézní Česko PŘEHLEDNĚ: Nejméně „tlouštíků“ žije na Plzeňsku. Jak si vede váš kraj?
Tragédie na Plzeňsku: Pádem ze střechy se zabil 13letý chlapec, zřejmě spáchal sebevraždu
Do penze se bude chodit později. Ústavní soud zamítl návrh ANO na zrušení důchodové reformy
Útok v „Metropoli žraločích kousnutí“: Predátor napadl surfaře. Bylo to jak úder blesku, líčí muž
Turek odmítl znásilnění expřítelkyně: Zelené aktivistky si po 20 letech vzpomněly na nesmysly
Benda: Z lidských práv se stává nárok. Manželství pro všechny není pro Česko prospěšné
KOMENTÁŘ: Blažek obětním beránkem i efekt Kalouska aneb Proč Spolu ustálo aféru s bitcoiny
Češi si užívají levný benzin. V Evropě je hůř, tankovat se nevyplatí ani na osvědčených místech
Češi si užívají levný benzin. V Evropě je hůř, tankovat se nevyplatí ani na osvědčených místech
PŘEHLEDNĚ: Češi mají po blackoutu nárok na náhradu škod. Na koho se obrátit?
Populární mlékárna končí v Česku. Uzavření výrobny oblíbených sýrů připraví o práci sto lidí
ANALÝZA: Trump bouchl do stolu, s Putinem mu došla trpělivost. Proč až nyní a nejde jen o hru?
Spor o obranu: Rusáky v naší zemi už nechci, řekl Vondra a ostře zkritizoval Davida
Evropský soud tvrdě proti Rusku: Sestřelilo let MH17 a na Ukrajině porušuje lidská práva
České školy se mění od základů! Jak vypadá výuka budoucnosti? Zdroj: Profimedia.cz
Modernizace českého školství dostává konkrétní podobu – ve třídách se objevují iPady, VR brýle nebo roboti. Univerzity spouštějí nové obory zaměřené na udržitelnost. Vše s cílem připravit studenty na realitu zítřka. Revoluci ve vzdělávání podporuje i Národní plán obnovy.
Na první pohled to může znít jako science fiction – děti místo učebnic pracují s tablety, během hodiny sdílejí dokumenty online, programují roboty nebo zkoumají virtuální realitu. Ve skutečnosti jde o moderní výuku na základní škole v pražské Písnici, která reflektuje změny v rámcovém vzdělávacím programu. Robotické a digitální pomůcky nejsou náhradou za učebnice, ale nástrojem, jak u dětí rozvíjet informatické myšlení, kreativitu a schopnost spolupráce. Škola v Písnici je jednou z mnoha, které se aktivně zapojily do proměny českého školství v rámci Národního plánu obnovy.
„To nadšení je obrovské,“ říká Lukáš Zvěřina, učitel informatiky. „Děti vidí technologie kolem sebe, používají je doma i rodiče – pro ně je to přirozené.“
Modernizace výuky nejde jen přes výbavu tříd – i učitelé se musí neustále vzdělávat. Často pomáhá sdílení zkušeností mezi pedagogy, stejně jako specializovaná školení zaměřená na konkrétní aplikace a metody.
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Lukáš Zvěřina, učitel informatiky ZŠ Písnice Zdroj: CNN Prima NEWS
Michal Kunstovný IT guru pro Prahu, konzultant NPI Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Podle Michala Kunstovného, který pracuje pro NPI jako IT Guru a zároveň je konzultantem Národního pedagogického institutu (NPI), narážejí školy nejčastěji na technické překážky – především problémy s připojením k internetu. Pomáhá tzv. IT audit, který mapuje stav zabezpečení, zálohování a dalších klíčových procesů ve škole. Výsledkem je doporučení, jak systém zlepšit.
„Učitelé udělali obrovský pokrok nejen technicky, ale i ve způsobu, jak technologie zapojují do výuky,“ dodává Kunstovný.
Školám, které se s digitalizací teprve seznamují, radí začít jednoduše. Jedna aplikace, jedna pomůcka. Důležité je, aby technologie pedagoga bavila – jen tehdy ji bude umět přirozeně integrovat do výuky.
Digitalizace ale není jedinou změnou, která se v českém vzdělávání odehrává. Rostoucí důraz se klade i na udržitelnost a ekologii.
Od příštího roku se na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze začne vyučovat nový obor Zelená chemie. Jeho cílem je ukázat, že i tradiční průmyslový obor, jako je chemie, může fungovat šetrně vůči přírodě.
„Zelená chemie je filozofie, jak vyrábět bezpečněji, s menším množstvím odpadu a méně nebezpečnými látkami,“ vysvětluje garant oboru profesor Kubička z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (dále jen VŠCHT).
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Prostory VŠCHT Zdroj: CNN Prima NEWS
David Kubička, garant programu Zelená chemie Zdroj: CNN Prima NEWS
Milan Pospíšil, rektor VŠCHT Praha Zdroj: CNN Prima NEWS
Prostory VŠCHT Zdroj: CNN Prima NEWS
Prostory VŠCHT Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze vznikl i další unikátní obor – Udržitelná mobilita. Studenti chemické školy budou mít dvě třetiny výuky zaměřené na chemii, ale jednu třetinu na technické předměty z oblasti automotivu. A studenti strojařiny naopak. Cílem je vychovat odborníky, kteří rozumějí vývoji pohonných hmot i konstrukci vozidel.
V rámci Národního plánu obnovy vznikají i nové programy propojené s průmyslem. Například studenti oboru - Průmyslová chemie na VŠCHT, absolvují část výuky přímo ve firmách jako je Orlen Unipetrol – v laboratořích i reálných provozech, o tom se dozvíte více v reportáži:
„Studenti získávají přímou zkušenost z praxe, a díky tomu jsou po ukončení studia lépe připraveni na uplatnění v reálném světě,“ říká rektor VŠCHT Milan Pospíšil.
Vysoká škola jde i příkladem a řeší i udržitelnost budov školy samotných. Například snižováním spotřeby vody nebo výstavbou zelených střech.
Projekt digitalizace a modernizace školství, pod vedením Národního pedagogického institutu, je jednou z největších reforem za posledních 20 let. Řada projektů v oblasti vzdělávání je financována z Nástroje pro oživení a odolnost EU v rámci Národního plánu obnovy. Na inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace vzdělávání je vyčleněno 4,8 mld. Kč a na modernizaci a udržitelnost ve vysokoškolském vzdělávání 4 mld. Kč
Dokonce 63 % ZŠ začalo s novými osnovami dřív, než bylo povinné.
„Opravdové výsledky se ukážou až za několik let,“ dodává Ondřej Neumajer z NPI. „Ale už teď je jasné, že jdeme správným směrem.“
prima-cnn-news
prima-zeny
prima-zoom
prima-fresh
prima-cool
playboy
lajk
prima-living