
Smrt na silnici u Písku. V příkopu ležela mrtvá cyklistka, policie prosí svědky o pomoc
Smrt na silnici u Písku. V příkopu ležela mrtvá cyklistka, policie prosí svědky o pomoc
Smrt na silnici u Písku. V příkopu ležela mrtvá cyklistka, policie prosí svědky o pomoc
Zničil miliony životů, včetně mého. Putinova údajná dcera poprvé promluvila o otci i invazi
Nervozita ve Spolu: V ODS se bojí, že je lidovci překroužkují. Ať jsou jako my, vzkazuje Výborný
Cenu elektřiny Čechům navyšují poplatky a regulace. Kdy je nejlepší doba změnit dodavatele?
Školní výbava se vyšplhá do tisíců korun. Stát nabízí pomoc, jak si o ni říct?
Jak na dálnici nakoupit chytře palivo? Jednoduchými triky lze ušetřit stokoruny
Inflace v Česku meziročně zpomalila na 2,7 procenta. Dál zlevňovaly energie i pohonné hmoty
Cenu elektřiny Čechům navyšují poplatky a regulace. Kdy je nejlepší doba změnit dodavatele?
Školní výbava se vyšplhá do tisíců korun. Stát nabízí pomoc, jak si o ni říct?
Razie na Ukrajině: Češi pomáhali rozprášit gang „navolávačů“. Řádili ve velkém i u nás
Krym se otřásá: Ukrajinci zasáhli leteckou základnu. Zničili stíhačku za miliardu
Jsem připraven na setkání se Zelenským, oznámil Putin. Má však jednu podmínku
České školy se mění od základů! Jak vypadá výuka budoucnosti? Zdroj: Profimedia.cz
Modernizace českého školství dostává konkrétní podobu – ve třídách se objevují iPady, VR brýle nebo roboti. Univerzity spouštějí nové obory zaměřené na udržitelnost. Vše s cílem připravit studenty na realitu zítřka. Revoluci ve vzdělávání podporuje i Národní plán obnovy.
Na první pohled to může znít jako science fiction – děti místo učebnic pracují s tablety, během hodiny sdílejí dokumenty online, programují roboty nebo zkoumají virtuální realitu. Ve skutečnosti jde o moderní výuku na základní škole v pražské Písnici, která reflektuje změny v rámcovém vzdělávacím programu. Robotické a digitální pomůcky nejsou náhradou za učebnice, ale nástrojem, jak u dětí rozvíjet informatické myšlení, kreativitu a schopnost spolupráce. Škola v Písnici je jednou z mnoha, které se aktivně zapojily do proměny českého školství v rámci Národního plánu obnovy.
„To nadšení je obrovské,“ říká Lukáš Zvěřina, učitel informatiky. „Děti vidí technologie kolem sebe, používají je doma i rodiče – pro ně je to přirozené.“
Modernizace výuky nejde jen přes výbavu tříd – i učitelé se musí neustále vzdělávat. Často pomáhá sdílení zkušeností mezi pedagogy, stejně jako specializovaná školení zaměřená na konkrétní aplikace a metody.
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Lukáš Zvěřina, učitel informatiky ZŠ Písnice Zdroj: CNN Prima NEWS
Michal Kunstovný IT guru pro Prahu, konzultant NPI Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Tablety místo učebnic, virtuální realita ve třídách, roboti v hodinách informatiky české školství se rychle mění Zdroj: CNN Prima NEWS
Podle Michala Kunstovného, který pracuje pro NPI jako IT Guru a zároveň je konzultantem Národního pedagogického institutu (NPI), narážejí školy nejčastěji na technické překážky – především problémy s připojením k internetu. Pomáhá tzv. IT audit, který mapuje stav zabezpečení, zálohování a dalších klíčových procesů ve škole. Výsledkem je doporučení, jak systém zlepšit.
„Učitelé udělali obrovský pokrok nejen technicky, ale i ve způsobu, jak technologie zapojují do výuky,“ dodává Kunstovný.
Školám, které se s digitalizací teprve seznamují, radí začít jednoduše. Jedna aplikace, jedna pomůcka. Důležité je, aby technologie pedagoga bavila – jen tehdy ji bude umět přirozeně integrovat do výuky.
Digitalizace ale není jedinou změnou, která se v českém vzdělávání odehrává. Rostoucí důraz se klade i na udržitelnost a ekologii.
Od příštího roku se na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze začne vyučovat nový obor Zelená chemie. Jeho cílem je ukázat, že i tradiční průmyslový obor, jako je chemie, může fungovat šetrně vůči přírodě.
„Zelená chemie je filozofie, jak vyrábět bezpečněji, s menším množstvím odpadu a méně nebezpečnými látkami,“ vysvětluje garant oboru profesor Kubička z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (dále jen VŠCHT).
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Prostory VŠCHT Zdroj: CNN Prima NEWS
David Kubička, garant programu Zelená chemie Zdroj: CNN Prima NEWS
Milan Pospíšil, rektor VŠCHT Praha Zdroj: CNN Prima NEWS
Prostory VŠCHT Zdroj: CNN Prima NEWS
Prostory VŠCHT Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Na VŠCHT nově vznikají obory jako Zelená chemie nebo třeba Udržitelná mobilita Zdroj: CNN Prima NEWS
Ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze vznikl i další unikátní obor – Udržitelná mobilita. Studenti chemické školy budou mít dvě třetiny výuky zaměřené na chemii, ale jednu třetinu na technické předměty z oblasti automotivu. A studenti strojařiny naopak. Cílem je vychovat odborníky, kteří rozumějí vývoji pohonných hmot i konstrukci vozidel.
V rámci Národního plánu obnovy vznikají i nové programy propojené s průmyslem. Například studenti oboru - Průmyslová chemie na VŠCHT, absolvují část výuky přímo ve firmách jako je Orlen Unipetrol – v laboratořích i reálných provozech, o tom se dozvíte více v reportáži:
„Studenti získávají přímou zkušenost z praxe, a díky tomu jsou po ukončení studia lépe připraveni na uplatnění v reálném světě,“ říká rektor VŠCHT Milan Pospíšil.
Vysoká škola jde i příkladem a řeší i udržitelnost budov školy samotných. Například snižováním spotřeby vody nebo výstavbou zelených střech.
Projekt digitalizace a modernizace školství, pod vedením Národního pedagogického institutu, je jednou z největších reforem za posledních 20 let. Řada projektů v oblasti vzdělávání je financována z Nástroje pro oživení a odolnost EU v rámci Národního plánu obnovy. Na inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace vzdělávání je vyčleněno 4,8 mld. Kč a na modernizaci a udržitelnost ve vysokoškolském vzdělávání 4 mld. Kč
Dokonce 63 % ZŠ začalo s novými osnovami dřív, než bylo povinné.
„Opravdové výsledky se ukážou až za několik let,“ dodává Ondřej Neumajer z NPI. „Ale už teď je jasné, že jdeme správným směrem.“
prima-cnn-news
prima-zeny
prima-zoom
prima-fresh
prima-cool
playboy
lajk
prima-living