Z Číny až k vašim dveřím: Zjistěte, jak funguje dechberoucí logistická operace
Pokud si člověk objednává zboží ze zahraničních e-shopů, v drtivé většině případů se vyrábí v Číně. Americká CNN popsala gigantickou a precizní logistickou operaci, díky které se zboží z Asie dostane během pár dní k vašim dveřím.
Čína na poli výroby zboží dominuje. V zemi se tvoří hračky, oblečení, elektronika nebo třeba i vánoční dekorace, které se následně dostanou do amerických, ale i českých domácností. Většina známých globálních e-shopů má totiž výrobního partnera právě v Číně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Emisní povolenky se pro domácnosti nezruší. Jak lidem zdraží život? Možná i o desítky tisíc
V Číně ve výrobních továrnách pracuje neuvěřitelných 114 milionů lidí. Zhotovením produktu ale cesta zboží k tomu, kdo si jej objednal, teprve začíná. Americká CNN ve své reportáži popsala, jak celá logistická operace probíhá.
Cesta balíku začíná
V čínské továrně se zboží pro západního partnera naloží do kontejneru, který kamion následně odveze do konsolidačního skladu nebo přístavu. Některé balíky se sice posílají letecky, prim ale hraje lodní doprava. „Až 90 procent výrobků z celého světa se k zákazníkovi dostane kontejnerovou lodí,“ upozornila CNN.
Navazuje na téma

Čínské přístavy jsou tak místem, odkud se zboží transportuje do celého světa. Jedním z nejdůležitějších obchodních uzlů zůstává Hongkong, kde se s rozvojem kontejnerové dopravy začalo už v sedmdesátých letech minulého století.
Přepravní kontejnery mají standardizované rozměry, a proto se mohou na sebe skládat v řadách jako stavebnice. Přesun jednoho kontejneru z pevniny na loď a obráceně trvá méně než minutu. Největší kontejnerové lodě pojmou až 24 tisíc kontejnerů.
Vykládka v Texasu nebo Hamburku
V zájmu co nejvyšší efektivity loď postupně navštíví hned několik čínských a případně i jihokorejských přístavů, aby do Evropy či Spojených států odplula naprosto plná. Pak ji čeká cesta přes oceán a Panamský nebo Suezský průplav, podle toho, na jaký kontinent míří.
Pokud zboží směřuje do Spojených států, je jedním z výchozích obchodních uzlů přístav v Texasu, odkud balíky putují do zbytku USA. Pro Evropu a tedy i Česko jsou zásadní překladiště v nizozemském Rotterdamu nebo německém Hamburku, uvádí web přístavu.
Navazuje na téma

V cílovém přístavu pak začíná další gigantická logistická operace, kdy se musí kontejnery správně vytřídit a naložit na kamiony. Zboží si následně přebírají lokální přepravní společnosti, které ho dopraví až k vašim dveřím.
Lodní kontejnerová doprava je tak dobře promazaný stroj, který funguje 24 hodin denně. V porovnání s leteckou dopravou je významně levnější a poskytuje neporovnatelně vyšší kapacitu.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Peking pod vodou. Záplavy si vyžádaly desítky mrtvých. Na 80 tisíc lidí se muselo evakuovat