Nejsou kola
Prodejci hlásí nedostatek jízdních kol, krize trvá už druhý rok. Kdo kolo sežene, obvykle odchází s dražším kusem, než si představoval. Chybějí totiž zejména ta nejdostupnější, o něž je největší zájem. V prodejnách to přitom na první pohled nevypadá, že by kol bylo málo. Jenže zdání klame.
„Vystavili jsme skoro všechno, co máme k dispozici. Obvykle jsme na začátku sezony měli skladem kolem pěti set kol různých druhů a velikostí, teď jich je polovina. A doobjednat je v průběhu sezony není reálné,“ popisuje David Klásek z velké prodejny sportovních potřeb v Liberci.
Za jízdní kola si lidé výrazně připlatí, není jich dostatek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Za jízdní kola si lidé výrazně připlatí, není jich dostatek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Za jízdní kola si lidé výrazně připlatí, není jich dostatek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Za jízdní kola si lidé výrazně připlatí, není jich dostatek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Za jízdní kola si lidé výrazně připlatí, není jich dostatek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Za jízdní kola si lidé výrazně připlatí, není jich dostatek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Na široký výběr tedy mohou zákazníci zapomenout. „Dříve bylo běžné, že jsme zájemcům nabídli například čtyři kola v obdobné výbavě a cenové hladině. Teď mají štěstí, když si mohou vybrat ze dvou. Často ale musejí brát to, co zrovna je. Příkladem jsou levnější elektrokola s cenovkou do padesáti tisíc. Přijdou dva zájemci, ale kolo dorazí jen jedno, takže s ním odchází ten, kdo byl první,“ dodává Klásek.
V Česku porostou rychle jenom ceny a zadlužení, předpovídá Evropská komise
Hospodářský růst České republiky v letošním roce bude ani ne poloviční oproti původním předpokladům. Zato inflace se za celý rok přiblíží 12 %. Vyplývá to z aktualizované prognózy hospodářského vývoje, který v pondělí vydala Evropská komise.
Martin Bronec, který prodává kola v Proseči nad Nisou, s úsměvem vzpomíná na dobu, kdy lidé o ceně smlouvali. „Teď přijdou pro kolo do dvaceti tisíc a odcházejí s kolem za třicet. Zrovna jsme prodávali kolo pro třináctiletou slečnu za třicet tisíc, protože levnější v její velikosti nebylo,“ říká. V jeho obchodě nejvíce chybějí kola v ceně od 15 do 25 tisíc. „To je taková střední třída, ale zároveň nejžádanější,“ vysvětluje.
Komponenty stále chybí
A proč vlastně kola nejsou? Důvodem jsou opakované lockdowny kvůli covidu v uplynulých dvou letech. Na jedné straně se výrazně zvedla poptávka po celém světě, protože lidé nemohli cestovat a hledali nové způsoby trávení volného času. Na straně druhé se zavíraly továrny v Asii, které vyrábějí řadu důležitých komponent. A skluz se nedaří dohnat. „Momentálně zase stojí Šanghaj,“ upozorňuje Bronec.
Nedostatek dílů postihuje i cykloservisy. „Základní díly naštěstí máme, ale jak někdo přijde s nějakým speciálnějším kolem, nastává problém. Třeba sedmikolečko jsme loni vůbec nesehnali, letos přišly dva kusy, takže teď konečně můžeme dodělat kolo, které zde máme už tři měsíce,“ upozorňuje opravář kol Jura Macula.
Podle prodejců se zpomalil i prodej bazarových kol, lidé se starších kusů zbavují méně, protože se bojí, že by nesehnali nové. Potrvá prý ještě minimálně dvě sezony, než se trh vrátí do podoby před covidem.