Začal prodej elektronických dálničních známek. E-shop ale zatím nefunguje

Dálnice

Řidiči si mohou pořídit kupony v novém elektronickém systému

Nákup elektronických dálničních známek na příští rok přes internetový obchod edalnice.cz od rána nefunguje. Ostrý provoz e-shopu se má spustit během dneška, ještě se ladí některé detaily, řekl Martin Opatrný, mluvčí státní společnosti Cendis, která systém provozuje. Podle něj si ovšem první známky už někteří řidiči brzy ráno koupit stihli.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) výpadky na dnešní tiskové konferenci ke spuštění prodejů vysvětlil snahou o zajištění systému před jeho přetížením a případnými útoky hackerů. Systém stál téměř 310 milionů korun.

„Zatím jsme to nepřepnuli do ostrého provozu,“ uvedl Opatrný. Připustil, že se v provozu objevila chyba. „Na jejím odstranění teď pracujeme. Ladíme systém tak, aby byl systém naplno spuštěn během dne a byl možný nákup dálničních známek,“ řekl.

Podle Havlíčka by systém mohly postihovat mírné výpadky během prvních dvou dnů. „Nechceme ten systém přetížit. Chceme se raději držet bezpečného provozu, protože bude jistě docházet k útokům,“ komentoval zatím jeho dosavadní fungování. Při návštěvě e-shopu se uživatelům ráno ukazovalo oznámení: „Právě pro Vás připravujeme nové funkce. Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu.“ První prodeje už ovšem systém ještě před ranními výpadky zaznamenal, známku si podle Opatrného koupili například řidiči na některé z čerpacích stanic na dálnici D1. Přesný počet dosud prodaných známek zatím známý není.

Petříček: Nefunkční e-shop? Nepřijatelné

Ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD) považuje nefunkční e-shop s elektronickými dálničními známkami v první den plánovaného uvedení do provozu za nepřijatelný. Uvedl to na Twitteru.

Záležitost kritizují také zástupci opozičních stran. Ostrý provoz e-shopu se má spustit během dneška, ještě se ladí některé detaily, řekl ráno ČTK Martin Opatrný, mluvčí státní společnosti Cendis, která systém provozuje. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) výpadky vysvětlil snahou o zajištění systému před jeho přetížením a případnými útoky hackerů. Systém stál téměř 310 milionů korun.

Místopředseda hnutí STAN Petr Gazdík na úterní tiskové konferenci ve Sněmovně ironicky pogratuloval všem, kteří si dnes chtěli známku koupit. Havlíček by podle něj měl zvážit, zda zvládá funkce ministra průmyslu a obchodu i dopravy. „Prodej elektronických dálničních známek měl dnes začít, ale státní e-shop nefunguje. Jak symptomatické pro tenhle stát. Za 300 milionů jsme dostali demoverzi. ‚Plné verze‘ se dočkáme, až se zase stát nebude řídit jako firma a ministr dopravy se bude věnovat plně jednomu resortu,“ uvedl na Twitteru předseda STAN Vít Rakušan.

„Ministr Havlíček s velkou slávou spustil e-shop na dálniční známky, ale pak ho překvapilo, že tam lidé opravdu nakupují, tak ho hned zavřel. Tak tohle vládě zase nevyšlo. Česká republika potřebuje skutečnou digitalizaci, ne jeden nefungující e-shop,“ poznamenal na Twitteru předseda ODS Petr Fiala.

Ceny zůstávají stejné

Řidiči si mohou ode dneška kupovat nové elektronické dálniční známky také na pobočkách pošt a čerpacích stanicích Euro Oil. Známky budou vedené na registrační značku vozidla. Typy i ceny známek zůstávají pro příští rok stejné, roční známka stojí 1 500 Kč, měsíční 440 Kč a desetidenní 310 Kč. Zůstává i zvýhodnění pro ekologická auta. Novinkou je možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až s předstihem 90 dnů. Roční známky navíc budou nově fungovat po dobu 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.

Dálniční známky budou kontrolovat policisté či celníci několika způsoby. K dispozici budou mít jednak mobilní aparáty, se kterými budou kontrolovat platnost kuponů přímo na dálnicích. Ke kontrole budou moci využívat i mýtné brány, které zbyly po předchozím mýtném systému.

Přípravy nového systému dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy poté zakázku i se supervizí zadalo státnímu podniku Cendis. Podle Havlíčka tím a celkovým zjednodušením systému stát proti původním předpokladům ušetřil okolo 500 milionů korun. Celkově systém vyšel na 309 milionů korun.

Tagy: