Nechuť k učení a muka začátkem školního roku? Psycholožka radí, jak děti vhodně podpořit

Výběr redakce
Konec prázdnin a začátek nového školního roku může být pro řadu dětí stresující. Návrat k řádu pro mnohé školáky může představovat muka, čímž dětem bude chybět i chuť do učení. Důležité je podle psycholožky a autorky Teorie typů Šárky Mikové nevnucovat dětem přístup, který je blízký rodičům – mohou mít totiž úplně jinou osobnost. Jak tedy potomky na začátek školy a motivaci k učení připravit?
Vzhledem k tomu, že je každé dítě jiné, neexistuje univerzální rada, která by stoprocentně fungovala na všechny. Na druhé straně pomáhá fakt, že čím více známe sebe a své nejbližší, tím harmoničtější by mohlo být vzájemné soužití – a také poklidná příprava na začátek školního roku.
ČTĚTE TAKÉ: Výsledky žáků podle okresů. Nejlépe si vedou děti v Praze či Brně, nejhorší okresy dělí propast
Jak se tedy lépe poznat? Pomoci může například Teorie typů, jejíž autorkou je psycholožka Miková. Tento „systém“ vychází z předpokladu, že každý z několika typů má určité vrozené potřeby.
„Například dítě, které potřebuje stabilitu a předvídatelnost, může cítit nejistotu, když mu rodiče opakují, že je na nákup sešitů a cvičebních pomůcek pořád dost času. A obráceně – rodič může tlačit dítě, aby se připravovalo s týdenním předstihem, ale ono bude mít tu správnou motivaci až poslední den prázdnin,“ líčila Miková.
Kdy je vhodné nastavit nová pravidla?
Se začátkem nového školního roku může přijít také otázka, zda rodina bude pokračovat v zajetých zvyklostech jako předchozí rok, nebo začne s ohledem na věk dítěte dané pořádky měnit.
Čtěte také

„V prvním týdnu nového školního roku můžete zvážit, zda dáte dítěti více samostatnosti a zodpovědnosti. Třeba by si samo mohlo připravovat svačinu. Nemusíte ale měnit úplně všechno. Je v naprostém pořádku, když s vámi dál bude chtít dělat úkoly,“ uvedla psycholožka.
Dodala, že některé děti vyžadují samostatnost a klid, jiné však udělají domácí přípravu za třetinu času, když je nablízku dospělý. „Ten projevuje zájem, například pomůže se zadáním úkolu nebo dává dítěti zpětnou vazbu po jednotlivých krocích,“ sdělila.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Výbava pro prvňáky zdražuje. Za pomůcky rodiče zaplatí tisíce korun, jak si říct o pomoc?
Podle Mikové je vždy na místě dítěti ukázat, že je vhodné začínat od toho, co mu jde snadno, a následně pokračovat k náročnějším úkolům. Před nimi můžete dítě motivovat či připravit například tím, že bude mít pauzu na svačinu nebo krátké proběhnutí.
Jak nastartovat motivaci k učení?
Přechod do nového školního roku může být pro děti náročný. Co tedy rodič může dělat, aby jeho dítě nastartovalo svou motivaci k učení ihned zkraje školního roku?
1) Obrňte se trpělivostí a laskavostí
Počítejte s tím, že dítě se musí trochu „zajet“. „Přestože budete mít pocit, že zapomnělo číst, psát i počítat, časem se to zlepší,“ ujistila psycholožka.
2) Příliš nekritizujte, ale ani nechvalte
Malé děti jsou ke zpětné vazbě od dospělých velmi vnímavé. Kritika, kterou si od rodičů mohou vyslechnout, je tak může velmi zasáhnout. „Zároveň však neradím ani se příliš rozplývat nad prvními razítky a jedničkami. Ideálně by se rodič měl dítěte ptát, co nového se naučilo, jak ho předměty baví a případně mu vysvětlit, k čemu je co dobré,“ sdělila Miková.
Čtěte také

3) Vyhýbejte se slovu „neúspěch“
Učení je proces – jednotlivé výsledky tak o ničem nevypovídají. Motivaci dítěte proto podle odbornice zvýší, když mu budete říkat věty typu: „Teprve se to učíš“, „Děláš to tak, jak to teď umíš, a budeš se v tom dál zlepšovat“ nebo „Můžeš to zkoušet dál a postupně bude tvá práce více podobná předloze“.
„Dávejte dítěti najevo, že je normální dělat chyby. Ba co víc, je to dokonce lepší než je nedělat. Protože díky nim víme, v čem se můžeme posouvat a jak svou práci nebo dovednosti vylepšovat. Nejen my dospělí, ale i náš školák,“ dodala psycholožka Miková.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Jak vybrat vhodný batoh či aktovku pro školáka? Rozhoduje hmotnost, tvar i design