České autoškoly doplní do testových sad otázky zaměřené na řidiče autobusů a nákladních aut. Další set dotazů v úterý 14. února představili zástupci Ministerstva dopravy ČR, Asociace autoškol ČR a sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Důraz je nově kladen například i na hmotnostní limity nákladních souprav, obytné přívěsy nebo přepravu dětí v autosedačkách. Naučit se všechny otázky nazpaměť je pro adepty autoškol stále těžší.
Dotazy řidičů na experty často směřovaly například na karavany. Proto jsou v nové sadě také otázky týkající se utváření souprav vozidel skupin B+E (jízdní souprava složená z vozidla skupiny B a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg) a B96 (řidičské oprávnění skupiny B v rozšířeném rozsahu pro soupravu do 4 250 kg).
Odborníci se zároveň shodují na tom, že řízení autobusů nebo nákladních aut je úplně o něčem jiném než u těch osobních, a proto by příprava jejich řidičů měla být daleko důkladnější.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Taxík v Praze se rozjel a zabil studentku. Expert po tragédii připomněl základy z autoškoly
Testovací otázky přibývají přibližně každý čtvrtrok. Už teď je jich kolem tisícovky, cíl je 1 500. „Žadatelé nemají takovou možnost naučit se je nazpaměť, ale je pro ně jednodušší naučit se pravidla,“ zdůvodňoval Milan Janda z agendy odboru řidičů Ministerstva dopravy ČR.
Řidič kamionu zastavený u Brna porušil, co mohl. Policisty pak šokovaly údaje z tachografu
Obrovskou nezodpovědnost předvedl šofér zahraničního kamionu, kterého u Brna zastavili dálniční policisté. Kromě desítek porušení předpisů zjistili, že řídil více než 20 hodin v kuse. Expert před podobným chováním varuje a upozorňuje, že kvůli únavě za volantem vzniká velké procento nehod.
Nová sada testových otázek se přitom netýká pouze žadatelů o řidičský průkaz skupiny C a D – tedy těch největších vozidel – ale také skupiny B, jež zahrnuje osobní vozidla. „Primárně se tato sada týká takzvaných velkých vozidel, ale máme tam pár otázek, které propojují obě skupiny," doplnil předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička s tím, že řidiči nákladního auta musí znát i to, co řidiči osobního auta.
S otázkami přichází i výhrady
Redakcí CNN Prima NEWS oslovený řidič kamionu Lukáš Kučírek ze společnosti MD Logistika zhodnotil otázky jako srozumitelné, pro profesionální řidiče by podle něj neměly představovat problém. Je však toho názoru, že nejsou výrazným přínosem: „Dost mi chybí zaměření na defenzivní jízdu, jako je třeba dodržování bezpečné vzdálenosti nebo jízda v noci.“
Nové dotazy pochválil také instruktor autoškoly Dopravního podniku města Hradec Králové Miloš Holeček, i když též s výhradami: „Problém možná bude u některých adeptů v tom, že otázky je nutí k přemýšlení, k praktickému řešení situací.“
Aktuální sada nových testových otázek čerpá z podkladů od sdružení dopravců Česmad Bohemia a Policie ČR s ohledem na nejčastější problémy řidičů takzvaných velkých vozidel nad 3,5 tuny. Adepti autoškol najdou rozšíření v testech od 13. března.