Případ sražené dívky v Praze taxíkem, který se samovolně rozjel z kopce, otevřel otázku, jak správně vůz zabrzdit. Dopravní expert Roman Budský v rozhovoru pro CNN Prima NEWS připomněl základy, které se žáci učí již v autoškole. Víte, jak ideálně postupovat?
„Už v autoškole se dbá na to, aby žák, když ukončí jízdu, auto řádně zajistil proti samovolnému ujetí,“ připomněl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Budský. Osobně nejvíce doporučuje zatáhnout nejen v prudkém kopci ruční brzdu:
- ruční brzda (a to i u automatické převodovky)
- zařadit kvalt (u automatu P – parking)
- stočit kola k obrubníku
- popř. kola založit při delším stání v kopci
- pravidelná kontrola ruční brzdy
„Řidič může nechat i zařazenou jedničku nebo zpátečku, aby vznikla určitá pojistka v případě, kdy by ručka selhala. Zařazený kvalt by měl být schopen auto před rozjetím zadržet,“ pokračoval. V případě, kdy řidič nechá zařazenou pouze rychlost, však riskuje, že mu rychlost takzvaně nezaklapne.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Co prezident nesmí? Na motorce se Pavel projede leda tajně, říká bývalý hradní protokolář
„Například se vypne motor, sešlápne spojka a zařadí se rychlosti. Řidič může mít pocit, že má zařazeno, ale nemusí to být pravda. Z toho důvodu nedoporučuji držet auto jen na kvaltu, ale vždy zatáhnout ruční brzdu. Pokud chceme mít jistotu, že máme rychlost zařazenou, měli byste nechat běžet motor, se spojkou zařadit – v té chvíli ucítíte, že skutečně řadící páka zaklapla na doraz – a následně motor vypnout,“ poradil Budský k autům s manuální převodovkou.
V momentě, kdy by řidič nenechal motor puštěný a neslyšel by tak zaklapnutí, se může stát, že mu po čase řadící páka z rychlosti vyskočí a auto se i při sebemenším sklonu rozjede.
Obdobný systém platí i u aut s automatickou převodovkou. Řidiči by měli vždy zatáhnout ruční brzdu. Na místo zařazení kvaltu na řadící páce zvolí režim P – parking.
Dále se také doporučuje stočit kola k obrubníku. „V případě, že by kvalt i ruční brzda selhaly, tak se auto po pár centimetrech zarazí o obrubník. I to zkušenější řidiči dělají a takzvaně si auto i tímto způsobem posichrují,“ pokračoval. V případě, kdy je auto zaparkované v prudším kopci a jeho majitelé se od něj budou vzdalovat na delší dobu, je vhodné jej podložit: „A to buď plnohodnotným parkovacím klínem, nebo cihlou či kamenem. Auto se v případě odbrždění o překážku zastaví.“
Dbejte na kontroly
Budský připomněl také extrémní případy, k nímž dochází v zimě. „Auto se může rozjet například na náledí v momentě, kdy je prudší kopec. Řidič zastaví, ale auto jede dál. V takovém případě je vhodné zatáhnout ruční brzdu, zařadit rychlost a opravdu zatočit kola ke kraji. Kdyby se auto rozjelo, tak by se zabořilo například do závěje. Řidič by ale vždy měl zaparkovat vozidlo tak, aby měl jistotu, že se na náledí či námraze nerozjede,“ doplnil.
S parkováním nejen v kopci se také pojí kontrola ruční brzdy. „Standardně se její stav posuzuje při posuzování technického vozidla. Kolikrát se řidiči diví, že kvůli špatně funkční brzdě takzvaně neprojdou. Buď brzda nefunguje, nebo brzdí pouze asymetricky – například pouze na jedno zadní kolo. Řidiči se tak mnohdy o problémech dozví až na STK,“ vysvětlil Budský.
Doplnil, že ke kontrole ruční brzdy by mělo docházet také na pravidelné prohlídce vozu ve značkovém servisu. „Například po najetí 15 000 kilometrů. I zde by se na ni měl technik podívat – zda je vše v pořádku a brzda je funkční,“ uzavřel.