Nákupem ojetiny v zimě lze významně ušetřit. Lepší cena ale není jedinou výhodou

Zima je ideální dobou pro koupi ojetého auta, a to nejen kvůli zpravidla nižší ceně. Chladné počasí a zhoršené podmínky na silnicích při zkušební jízdě mnohem lépe prověří jeho skutečnou kondici. Závady, které by se za teplého počasí neobjevily, dostanou v mrazu či vlhku vyniknout v plné nahotě. Kupujícímu tedy kromě zjištění pravého stavu vznikne i prostor pro jednání o případné slevě.

S koupí auta v zimě jsou spojeny mnohé drobné nepříjemnosti. Mrznutí při obhlídkách, nepříjemné čekání na přepis vozidla a celková dopravní situace, která již tak psychicky vyčerpávající proces udělá ještě nepříjemnějším. Tento diskomfort se však vyplatí. Zimní počasí totiž pořádně prověří schopnosti kupovaného auta a odhalí jeho nedostatky.

Motor musí chytat napoprvé

„Startování v mrazu klade vysoké nároky na kapacitu akumulátoru a obecně stav elektrické výzbroje auta. Pro odhalení špatného stavu baterie a startéru jsou tedy nejlepší právě zimní měsíce. Včasným odhalením tohoto problému lze předejít dodatečným výdajům ve výši zhruba 1 500 až 15 000 korun podle druhu závady. Naopak, když všechno funguje, jak má, není třeba se alespoň po nějaký čas trápit,“ říká Jaroslav Novotný z JN servisu v Červeném Újezdě.

„U auta na naftu, které je starší než pět let, dochází postupně ke zhoršení funkce žhavení motoru a právě v mrazu je možné odhalit, jak moc je tato funkce snížená. Když kontrolka žhavení svítí neúměrně dlouho nebo její zhasnutí nemá kýžený efekt v podobě okamžitého startu motoru, můžete se připravit na výměnu žhavicích svíček,“ upozorňuje odborník.

ČTĚTE TAKÉ: Kalendářní zima má ještě čas, petrolejářská už je tu. Zimní nafta je alfou a omegou

Černý kouř z výfuku nevěstí nic dobrého, u staršího nafťáku bez filtru pevných částic přesto nemusí být důvodem k panice. Nepodceňujte ale ani jiné odstíny, které se vám valí z výfuku. „Důvodů, proč z auta vane černý, bílý či šedivý kouř, může být celá řada, například může docházet ke špatnému poměru vzduchu a paliva při spalování. Může to také ukazovat na špatnou funkci lambda sondy nebo výskyt vody v motoru, což je neklamné znamení prasklého těsnění pod hlavou,“ varuje Novotný.

Brzdy brzdí, kola se otáčejí a nic nevrže

Nízké teploty mají rovněž vliv na torzní vlastnosti plastů a dalších pružných komponentů. Čím více jsou opotřebené nebo méně kvalitní, tím větší je pravděpodobnost, že to bude při zkušební jízdě slyšet. Týká se to jak součástí interiéru, tak i podvozkových partií, například různých silentbloků a těsnění. Asi tím nejvíce zkoušeným materiálem použitým v autě je právě pryž. Pryžové jsou také různé hadičky, trubky či těsnění. Ty lze zkontrolovat jednoduše, opticky. Dobře si prohlédněte každou pryžovou část a při prasklinách zvyšte pozornost.

K TÉMATU: Novému Mitsubishi ASX není příliš co vytknout, chybí ale pohon 4x4. Zachrání celou značku?

Kluzká silnice je také ideálním povrchem pro rozpoznání správné funkce pohonu všech kol. „Nepříznivé adhezní podmínky u většiny dnešních systémů pohonu všech kol aktivují pomocí mezinápravové spojky pohon druhé nápravy. Jakmile tedy jedete ve sněhu či na namrznuté silnici, je větší pravděpodobnost, že poznáte, jestli pohon funguje tak, jak má, nebo naopak nefunguje vůbec,“ říká majitel autodílny.

Samostatnou kapitolou je řazení. Jakmile začne mrznout a auto začne při plynulém pouštění spojky cukat, je to důkazem toho, že spojka, případně i převodovka, není v dobré kondici. Někdy stačí vyměnit olej nebo lamelu, jindy mohou náklady na opravu pokažené převodovky převýšit cenu vozu.

Pokazit se může cokoliv

Centrální zamykání, stahování oken či funkce stěračů a světel. V mrazech a nízkých teplotách je rovněž větší šance poznat, zda odchází mechanické součástky či elektronika. „Díky nefunkčnosti těchto zdánlivých detailů se typicky prozradí auto, které pravděpodobně dlouho stálo, čímž jeho pohyblivé komponenty zatuhly nebo zkorodovaly. Náklady na opravu se pak mohou vyšplhat řádově až na desítky tisíc korun,“ zdvihá varovný prst mechanik.

V důsledku teplotních rozdílů může dojít třeba také ke zvětšení starší praskliny ve skle, která je pádným důvodem k jednání o výrazné slevě. Pokud se skla ojetiny mlží i po zahřátí vozu, napovídá to o nadměrném pronikání vlhkosti, resp. zatékání do interiéru, nebo nefunkční klimatizaci. V zimě si navíc také ověříte, jak funguje vytápění vozu.

S příchodem nového roku – tedy prakticky ze dne na den – navíc zestárne papírově auto o jeden rok a každý rok má samozřejmě vliv na jeho cenu. V zimě lze také z důvodu obecně nižší poptávky po ojetých autech vyjednat slevu. Pravděpodobnost, že o stejný vůz má zájem několik zákazníků, je výrazně nižší a prodejci jsou více otevřeni poskytování slev.

Tip pro romantiky na závěr: Při pořizování kabrioletu, sportovního vozu či veterána platí poučka o výhodnější ceně dvojnásob.

Tagy: