Obrovskou nezodpovědnost předvedl šofér zahraničního kamionu, kterého u Brna zastavili dálniční policisté. Kromě desítek porušení předpisů zjistili, že řídil více než 20 hodin v kuse. Expert před podobným chováním varuje a upozorňuje, že kvůli únavě za volantem vzniká velké procento nehod.
Řidič kamionu, který hlídka zastavila na dálnici D52, porušoval snad všechno, co mohl. „V období uplynulých osmadvaceti dní se cizinec dopustil třiceti šesti porušení předpisů, z toho v šesti případech zařazených do těch nejzávažnějších,“ informoval policejní mluvčí David Chaloupka.
ČTĚTE TAKÉ: Amputovali jí nohy, ale nemá invalidní důchod a na ostravském nádraží nesmí na WC.
Doslova šok pak čekal na policisty ve chvíli, kdy se podívali na údaje z tachografu. Ty totiž odhalily alarmující zjištění. Unavený šofér kamionu řídil několik desítek tun vážící kolos nepřetržitě více než 20 hodin.
Tak výrazné porušení maximální doby řízení policisté z Mikulova nepamatují. „I proto lajdáckému dopravci, který navíc nevlastní ani eurolicenci pro autodopravu, uložili kauci v maximální výši sto tisíc korun,“ popsal dále Chaloupka.
Jak odborníci upozorňují, sedět tak dlouho za volantem bez jakéhokoliv odpočinku je obrovský hazard. I kdyby se řidiči snažili sebevíc, nemají šanci se stoprocentně věnovat řízení. „Až 40 procent kamioňáků sedá za volant s tím, že cítí únavu a přesto jede dál. Pod vlivem únavy člověk daleko hůře vnímá, co se děje v provozu, daleko hůře podněty vyhodnocuje,“ varoval dopravní expert Roman Budský.
Středně silnou únavu přirovnává k vlivu alkoholu o výši jednoho promile. „U řidiče kamionu má přímý vliv na vznik pětiny dopravních nehod,“ poznamenal Budský.
Jiný zvládl řídit 33 hodin
Smutným rekordmanem v nepřetržité jízdě za volantem je ale 37letý řidič cisterny, který podle policie řídil téměř 33 hodin v kuse. Nakonec usnul, přejel do protisměru a tam zavadil o protijedoucí kamion, který jen díky bleskové reakci na poslední chvíli uhnul. Oba vozy se tak o sebe jen otřely.
Policisté tenkrát celou věc vyšetřovali jako možné obecné ohrožení. Ve většině případů ale končí nedodržení bezpečnostních přestávek pouze pokutou. Ta se ovšem může nově vyšplhat až na 70 tisíc korun.