Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) chce uspořádat místní referendum o zákazu elektrokoloběžek, které v ulicích metropole nabízí k zapůjčení firmy Bolt a Lime. Záměr plánuje předložit na úterním jednání radních městské části a v případě schválení do konce září připravit návrh, o jehož detailech zatím není jasno.
Vozítka čelí zejména v centru metropole kritice ze strany obyvatel i samospráv, od čtvrtka do neděle se na kontroly uživatelů koloběžek zvlášť zaměřili městští strážníci. Od 1. září elektrokoloběžky na základě referenda zakázala Paříž.
Podle Ryvoly je kromě uspořádání referenda v samotné Praze 1, které by mohla vyhlásit městská část sama, další možností i jednání s magistrátem o celopražském plebiscitu. „Na to se chceme domluvit v úterý,“ řekl. Je podle něj důležité zjistit názor všech obyvatel, nikoliv jen těch, kteří jsou aktivní na sociálních sítích. Dodal, že jasný zatím není ani případný termín či vlastní obsah návrhu, respektive otázky, na kterou by lidé v referendu odpovídali.
ČTĚTE TAKÉ: Schůzka s ANO? Žádná zrada, ale slušnost. Zkuste to taky, odmítl kritiku Červíček z ODS
Elektrokoloběžky firem Dott, Lime a Tier Mobility musely do konce srpna zmizet z Paříže, a to právě na základě rozhodnutí obyvatel v přímém hlasování. Ryvola nicméně upozornil na to, že legislativa Francie je od té české velmi odlišná a zákaz v metropoli by mohl být právně komplikovaný. Dodal, že se s pražskými provozovateli domluvil od září na pravidlech parkování vozítek, které v noci na pondělí sám vyrazil zkontrolovat. „Myslím, že to začíná fungovat,“ řekl.
Na kontroly uživatelů koloběžek se v závěru uplynulého týdne zaměřila také městská policie. „Během akce strážníci odhalili 1 336 přestupků, za které uložili 402 pokut v celkové výši 191 800 korun, 63 přestupků bylo oznámeno správnímu orgánu a ostatní byly řešeny domluvou,“ uvedla k výsledkům mluvčí městské policie Irena Seifertová. Dodala, že nejvíce prohřešků vzniklo v Praze 1, konkrétně 288, v Praze 2 pak strážníci řešili 126 přečinů. „Nejčastějším přestupkem byla jízda po chodníku a nedodržování dopravního značení,“ doplnila mluvčí.
Elektrokoloběžky volně stojící k zapůjčení v ulicích Prahy a dalších měst čelí v posledních letech kritice od místních obyvatel a samospráv. Kritikům se nelíbí zejména jejich špatné parkování a zanechávání na místech, kde překážejí, jízda po chodnících ohrožující chodce nebo absence plateb za využívání veřejného prostoru stojícími koloběžkami. Praha jedná o nějaké formě regulace, provozní manažer české pobočky Lime Václav Petr nedávno sdělil, že věří ve vznik dohody s městem. Dodal, že potíže s provozem vozítek souvisí i s nedostatečnou infrastrukturou, na jejíž budování by podle něj měly jít případné peníze vybrané od provozovatelů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vjezd do centra za 200 korun. Praha chce od Nového roku zpoplatnit cesty do srdce metropole