Zakladatelka společnosti Profimed, Alexandra Kala: Mám smlouvu s Bohem

Schopnost rozpoznat příležitost k úspěchu a odvaha vyšlapat cestu do neznáma. Důvěra ve vlastní vize navzdory pochybnostem druhých. Nebo umění přetvářet osobní vítězství ve prospěch jiných. A také cit pro správné načasování. To všechno je součástí příběhu jedné z nejúspěšnějších českých podnikatelek, kterou je Alexandra Kala. Osudová šance na ni před sedmadvaceti lety čekala v zubařském křesle a přinesla jí nejen životní poslání, ale bez nadsázky i růžovou budoucnost. Jak se jí podařilo nastartovat byznys přesahující hranice Česka, ačkoli jejímu nápadu na samém začátku nevěřil zdaleka každý? Sledujte pořad CNN Family Business Week a kochejte se příběhy úspěšných rodinných firem, mezi které, kdo ví, jednou může patřit i ten váš.

Osudová šance na Alexandru Kala čekala tam, kde by to nikdo nečekal — v zubařském křesle, kam usedla kvůli bolavé osmičce. Ošetřující lékař si ji vybral jako brigádnici do zubařského depa, kde se později rozhodla založit vlastní firmu prodávající dentální pomůcky, dnes známou společnost Profimed.

Smlouva s Bohem

Profimed v čase

1997 — založení společnosti
1998 — otevření první pobočky v Praze
2000 — otevření prodejny v Ječné ulici v Praze
2002 — budování franšízových prodejen
2003 — rozšíření i na Slovensko
2004 — rozšíření sortimentu o produkty určené k péči o tělo
2011 — rozšíření do Maďarska
2013 — rozšíření do Polska
2017 — vznik zázemí na míru

První prodejnu podnikatelka otevřela v Gorazdově ulici v Praze, v roce 2000 ji přesunula do ulice Ječná.

„Viděla jsem, že tam zavřela cestovní kancelář. Zjistila jsem si, že pronajímateli prostor jsou jezuité, a šla s nimi na schůzku. Dali mi jablíčko a nůž a vyptávali se mě, co dělám atd. A říkali mi, že nesmím mít otevřeno v neděli,“ vzpomíná Alexandra Kala na úplné začátky svého podnikání.

A dodává, že nešlo o nadsázku nebo vtip. Zákaz nedělního prodeje byl dokonce zakotven v nájemní smlouvě.

„Ze začátku k nám chodilo plno lidí, že si jdou objednat zájezd. A najednou zjistili, že všude kolem jsou kartáčky,“ směje se Alexandra Kala s tím, že nakonec se byznys podařilo rozjet. „Dodnes říkám, že máme smlouvu s Bohem.“

Dále ze CNN Family Business Week: Beznoska a bratři Milatovi: Silnější jsme díky krizím i důvěře v rodinu a v to, co děláme

Růžové budoucnosti vstříc navzdory pochybnostem druhých

Dalším zlomem ve fungování společnosti, která postupně rozšířila sortiment i na potřeby zaměřující se na péči o tělo, bylo otevření prodejny v obchodním centru na Novém Smíchově. Aniž by to tušila, jednalo se o krok, který velmi dobře prověřil odhodlání samotné byznysmenky i kondici podniku. „Mělo se otevírat za dva měsíce, ale já jsem v té době vůbec netušila, že postavit prodejnu za tak krátkou dobu je absolutně na limitu. Šla jsem na schůzku, kde seděla paní a říkala: ‚Vy myslíte, že byste prodávala kartáčky? A to ve světě někde existuje?‘“ vypráví zakladatelka jedné z nejúspěšnějších firem u nás.

„Ona se na mě tak dívala a řekla: ‚Vy máte teda odvahu. Tak já Vám dám rozumný nájem, abyste nezkrachovala.‘“

A ve vyprávění pokračuje: „A tak jsem do toho skočila rovnýma nohama, aniž bych věděla, co mě čeká. A bylo to opravdu namáhavé, až kovbojské. Ale za dva měsíce jsme prodejnu otevřeli a jsme tam dodnes. Provozujeme ji už 23 let.“

David Krajíček, moderátor pořadu CNN Family Business Week

Doprovázím podnikatelské rodiny na cestě k rovnováze dobrých rodinných vztahů a prosperity.

Vybudoval a 10 let vedl úspěšnou headhunterskou firmu Krajíček & Partners. Od roku 2014 se věnuje především prostředí rodinných firem. Absolvoval prestižní vzdělávací program na FFI Family Firm Institute v Bostonu, je držitelem mezinárodního certifikátu ACFBA - Advanced Certified Family Business Advisor.

V hlavní roli: Rodinné firmy

Chcete poznat nejúspěšnější rodinné společnosti v Česku? Dozvědět se, jak se hledá křehká rovnováha mezi byznysem a vztahy, mezi cílevědomostí a emocemi?

Rady i zkušenosti těch nejpovolanějších — zakladatelů a šéfů podniků, které se daří rozvíjet i po několik generací a jejich věhlas šířit také za hranice Česka. Ve vůbec prvním díle pořadu CNN Family Business Week se mimo jiné dozvíte, jak Alexandra Kala kombinuje řízení firmy s rodinou. Vysvětlí také, proč má víkendové manželství a v čem je výhodnější čtyřdenní pracovní týden.

Pusťte si nový pořad CNN Family Business Week, který vám přináší příběhy rodinných firem se vším všudy, tedy i o zkušenostech, o kterých se obvykle nemluví — co se v případě nouze zachraňuje dřív, firma nebo rodina? A existuje vůbec správná odpověď? Každé pondělí se na CNN Prima News ve 20:15 ptá kouč a poradce rodinných firem, David Krajíček.

Tagy:
CNN byznys podnikání Česko Komerční sdělení Praha Nový Smíchov Family Business Week PROFIMED Alexandra Kala rodinný byznys společenská rubrika