Rodinné podniky v České republice tvoří až 50 % pracovních míst a generují více než polovinu národního hrubého domácího produktu. Na letošním prvním regionálním setkání zorganizovaném platformou Family Business Week to řekl její zakladatel, David Krajíček. Jaké jsou další role rodinných firem v jednotlivých částech Česka? O tom se diskutovalo ve Svijanech. V místním pivovaru, který byl hostitelem a partnerem akce současně, se sešlo téměř 60 zástupců rodinných společností, kteří vzájemně sdíleli své zkušenosti, doporučení i podporu. Hlavními tématy setkání bylo nástupnictví a mezigenerační výměna.
Rodinné podnikání je podle Davida Krajíčka, zakladatele platformy Family Business Week, citlivým ekosystémem, v němž se svět byznysu propojuje s choulostivými vztahy. Obojí je zdánlivě neslučitelné, přesto existuje řada firem, které dokazují, že taková souhra může fungovat. A dokonce mimořádně dobře. „Family Business Week je platforma, která spojuje rodinné firmy s odborníky, médii, státní správou a snaží se je podporovat ve všech výzvách, kterým rodinné firmy čelí,“ vysvětluje zakladatel FBW a poradce rodinných firem v jedné osobě.
Zájem o ono pověstné know-how v oblasti rodinných podniků je v Česku vysoký, jak dokládá účast na prvním letošním regionálním setkání Family Business Week, které se uskutečnilo v severočeských Svijanech. Přijelo sem téměř 60 členů podnikatelských rodin. Záštitu nad akcí převzala Asociace krajů ČR a podpořil ji i hejtman Libereckého kraje, Martin Půta, stejně jako jeho náměstek Jan Sviták, který se akce osobně zúčastnil. „Jsme rádi za jakoukoli aktivitu, která podporuje podnikání v Libereckém kraji. U rodinných firem je asi největším plusem, že jsou to vesměs firmy, které mají vztah k našemu regionu a velmi urychlují a napomáhají rozvoji území Libereckého kraje i okolí,“ říká Jan Sviták s tím, že rodinné podnikání je třeba maximálně posilovat. „Máme celou řadu dotačních programů, které podporují inovativní myšlenky a podnikatelské záměry. V Libereckém kraji dlouhodobě funguje podnikatelský inkubátor, který umožňuje start nových progresivních firem. S Technickou univerzitou v Liberci úzce spolupracujeme na výzkumných rozvojových programech, na které se samozřejmě váže i podnikání.“
První letošní regionální setkání Family Business Week se uskutečnilo v Libereckém kraji. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
Hostitelem a současně partnerem akce byl Pivovar Svijany. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
Sjelo se tu téměř 60 zástupců rodinných firem. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
Mezi nimi například Daniel Morávek, spoluzakladatel společnosti ATREA s.r.o. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
Na panelové diskuzi promuvil například zakladatel společnosti LASVIT s.r.o., Leon Jakimič. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
Zakladatel platformy Family Business Week, David Krajíček (zleva) Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
První letošní regionální setkání Family Business Week se uskutečnilo v Libereckém kraji. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
Hostitelem a současně partnerem akce byl Pivovar Svijany. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
Mezi nimi například Daniel Morávek, spoluzakladatel společnosti ATREA s.r.o. Zdroj: Se souhlasem společnosti Family Business Week
A doplňuje ho Jana Grice Kučerová, členka představenstva společnosti LIF a hostitelka akce:
„Rodinné firmy mají přesah do podnikání. Není to jenom o profitu, ale je to i o tom být prospěšný regionu.“
K TÉMATU: Jak vést rodinný podnik? Radí David Krajíček, zakladatel Family Business Week
Zkušenosti z první ruky
Že informací nikdy není dost, potvrzují i sami zkušení podnikatelé. „Před rokem jsem byl poprvé na Family Business Weeku a to téma se ukázalo velmi aktuální pro mě i pro naši rodinu. Základní vlastnost rodinného podnikání je, že se prolíná celým životem rodiny, člověk je stále v práci,“ říká jeden z účastníků, Daniel Morávek, spoluzakladatel společnosti ATREA s.r.o.
Jedním ze stěžejních témat bylo nástupnictví, které pro leckterou podnikatelskou rodinu dokáže představovat náročný svízel.
„Je to něco, co řeší každá rodinná firma. Každý zakladatel nebo tvůrce majetku se v určitý okamžik svého života musí zeptat sám sebe, kdo jednou to, co vytvořil, bude řídit, kdo to bude vlastnit, jak to chce nastavit? Tou otázkou se zabývá, ale odpověď není vůbec jednoduchá. A je to něco, co mimo jiné patří do koše výzev a věcí, které ty rodinné firmy dělají jinými. Je to trošku jiný živočišný druh, ta rodinná firma, díky tomu, že se tam potkávají hodnotové systémy, které spolu na první pohled nesouvisí, neladí. A to je ten rodinný, emočně vztahový, a ten byznysový, tvrdý, racionální, výkonový,“ říká David Krajíček.
Pokud spolu ovšem oba systémy dokážou fungovat, přináší řadu benefitů a to nejen rodině samotné ale i dalším lidem. Poskytují zaměstnání a zvyšují životní úroveň i styl obyvatel jednotlivých krajů. V tom Libereckém takovou pozici zastává také společnost LASVIT s.r.o., kterou na akci Family Business Week zastupoval její zakladatel, Leon Jakimič. „My můžeme nabídnout nejenom práci s celosvětovou působností plnou inspirace a krásy, ale taky život v přírodě, v horách, život v zeleni bez stresu z dojíždění a hluku města atd.,“ říká s tím, že běžně na sever republiky za prací míří lidé z velkoměst, kteří po zkušenosti s profesním vyhořením hledají nový smysl a radost ze života.
Petr Syrovátko Jr., člen představenstva a ředitel projektů SYNER Group a. s. zase upozorňuje na náročné začátky. „Podnikání je o umění přijmout riziko. Jestli bude podnik rodinný, to se ukáže až postupem, když se něco vybuduje,“ a dodává, že Liberecký kraj je podle něj k podnikání vhodný stejně jako kterýkoli jiný. Příležitostí je tu prý dost i přes mnohé nedostatky. „Drobné úskalí je, že jsme nejmenší region. Takže ať jste třeba sportovní klub a snažíte se rekrutovat do sportovního týmu, máte mnohem menší spádovost. Nebo když hledáte zaměstnance na manuální práci a máte silného nadnárodního konkurenta, co má třeba fabriku vedle v regionu, máte z obce, kde podnikáte, odliv spousty lidí každý den... Ale komfort života tady je vysoký a myslím si, že teď, když se rozvíjí home office a podobně, mnoho Pražanů teď utíká z městského života sem do klidu a přírody,“ upozorňuje na trend návratu lidí do méně obydlených oblastí i Petr Syrovátko.
ČTĚTE TAKÉ: Vlastníte rodinnou firmu a přemýšlíte nad tím, jak a komu ji předat? Postupujte správně
Rodinné podnikání, základ světové ekonomiky
Rodinné podniky mají mimořádný přínos nejen do české, ale i do světové ekonomiky. Nezanedbatelný podíl tvoří například ve vytváření pracovních míst či HDP.
„Rodinné firmy tvoří 50 % pracovních míst v ČR. Pro zajímavost - existuje kvalifikovaný odhad na to, že rodinné firmy generují 55–60 % našeho národního hrubého domácího produktu a zároveň zaměstnávají zhruba 2 miliony lidí,“ uvádí konkrétní čísla David Krajíček, zakladatel platformy Family Business Week.
A význam rodinných firem připomíná i náměstek hejtmana, Jan Sviták. „To je segment, který je obrovsky potřeba. I pro malé obce má naprosto zásadní význam, zvlášť v našem kraji, který trochu trpí poválečným vývojem. Právě silnou vazbu na region a rozvoj společenského života a další záležitosti vnímám jako zásadní pro další fungování nejenom kraje, ale obecně celé naší republiky.“
„Když se vyplácejí dividendy, zůstávají v Česku, ty peníze nechodí mimo ČR. Je důležité, aby české rodinné firmy fungovaly, rozvíjely se, prosperovaly, protože to je páteř naší ekonomie,“ má jasno Leon Jakimič, zatímco Petr Syrovátko upozorňuje, že nápomocný by měl být i stát. „Náš hlavní obor je stavebnictví. A vždycky jsme se snažili spoléhat sami na sebe bez dotací. Role státu by měla být nepřekážet tomu, kdo má vůli makat a tvořit, aby mu nestály v cestě žádné byrokratické kroky, aby se mohl plně realizovat. Samozřejmě to záleží na odvětví... Ale myslím si, že každý by se měl nejdříve postarat sám o sebe.“
Zásadní roli pochopitelně hraje nejen nápad a obor podnikání, ale také dosah, jaký může mít. Alespoň podle Leona Jakimiče, který všem, kdo si chtějí založit rodinný byznys, radí: „Zaprvé ať si založí podnik v odvětví, kde mají šanci se prosadit světově, nemyslet regionálně. To znamená najít si odvětví, kde je nějaká tradice, zkušenost. Jsou lidi, kteří to umějí, tady v Libereckém kraji se nabízí sklářství, textilnictví, pivovarnictví a podobně. Mělo by to být něco, v čem je přidaná hodnota. A potom najmout správné lidi, dozvědět se o tom maximum a dát do toho srdce... Člověk tomu musí dát dostatečný počet hodin a musí si uvědomit, že budou velké oběti. Časové a energetické, ale jinak se z nuly firma vybudovat nedá.“
Jak ale dodává Daniel Morávek ze společnosti ATREA s.r.o., při troše štěstí se veškerá dřina vyplatí a mnohonásobně vrátí. „Je krásné vidět výsledky. A teď nemyslím finanční, myslím výsledky, že něco budujete tak, že něco roste, má to smysl, máte spoustu spokojených lidí kolem sebe, to je na tom to krásné.“
Zkušenosti i povzbuzení si zástupci rodinných podniků budou moci opět vyměnit na dalších čtyřech regionálních setkáních v průběhu letošního roku nebo na Summitu FBW, který se uskuteční letos v červnu.