Nebezpeční řidiči
Nejrizikovější skupinou na českých silnicích jsou mladí řidiči do 24 let. Jejich vinou u nás loni zemřelo 84 lidí. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS o zlepšení řidičské úrovně v Česku debatovali dopravní expert Roman Budský, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold a předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. Shodli se na tom, že řidičské zkoušky by se měly zpřísnit nebo přesunout do větších měst.
„Například v Praze má autoškola úplně jinou úroveň než v malém městě. Jsou tam tramvaje nebo víceproudé komunikace. Zkouška by se tedy měla více sjednotit, protože momentálně máme 205 různých měst, kde lze autoškolu dělat,“ řekl Horázný.
S ním částečně souhlasí i Budský, podle kterého by si měli řidiči z malých obcí zkusit jízdy ve velkých městech a naopak. „Právě řidiči z větších měst nejsou občas schopni jet více než šedesát, protože na to nejsou zvyklí,“ dodal dopravní expert.
Řidičský průkaz na zkoušku od roku 2022
Diskutovaným tématem je takzvaný řidičák na zkoušku, který plánuje zavést Ministerstvo dopravy. Počítá s tím, že lidem, kteří řídí méně než dva roky, by na odebrání průkazu stačilo pouze šest trestných bodů namísto současných dvanácti. „Řidičák na zkoušku plánujeme od roku 2022. Uvidíme, jak bude náročné vyjednávání o změně silničního zákona v Poslanecké sněmovně,“ popsal současný stav řidičského průkazu na zkoušku Neřold.
Mladý řidič nepřežil tragickou nehodu, jeho auto se po srážce v protisměru rozpůlilo
Na silnici nedaleko Hluboké nad Vltavou vyhasl další lidský život. Mladý řidič tam zřejmě nezvládl silný vůz a střetl se s protijedoucím autem. Při nehodě utrpěl velmi vážná zranění a záchranáři už mu bohužel nemohli pomoci.
Podle Horázného je potřeba především změnit práci s řidiči před a po zkoušce. „Například v Rakousku je nejprve autoškola, poté tři tisíce kilometrů s rodiči a nakonec zase autoškola,“ vysvětlil předseda Asociace autoškol. Stejný názor má také Budský, který říká, že řidič není pořádně vyježděný dříve, než ujede sto tisíc kilometrů. A bez dohledu by měl za volant usednout až po zmíněných třech tisících.
Člověk se stává řidičem postupně
Za vysoký počet nehod u mladých lidí může podle expertů samozřejmě nezkušenost. „Člověk se řidičem stává postupně. U nás málo připravujeme začínající jedince na rizikové situace. Je potřeba, aby si lidé s krátkou dobou praxe uvědomili, že řidičák není jen něco, co si vystaví doma,“ dodal Neřold.