Vysvědčení - medvídci Zdroj: archiv
Necelé tři měsíce prodávala trojice podnikatelů ze Španělska gumové medvídky obsahující alkohol pod značkou Ositos & Co. Když se o jejich podnikání dozvěděla německá společnost Haribo, osočila Španěle z porušování ochranné známky, uvedl server Guardian.
Výroba barevných gumových medvídků s alkoholem rozpoutala spor o duševní vlastnictví nadnárodní společnosti Haribo. Podle Guardianu vše začalo tím, když trojice mladých podnikatelů přišla před pár lety s nápadem, jak spojit svou dětskou lásku ke sladkostem s dospělou vášní k alkoholu. A první medvídci byli na světě. K dostání jsou medvídci s ginem a příchutí jahod, s whisky a kolou, tequillou a citronem, a další. Jeden bonbon se svým obsahem množství alkoholu rovná zhruba jedné sklenici piva či vína
Síly ani prostředky ve sporu nejsou vyrovnané
Španělská firma Ositos & Co prodávala sladkosti pro dospělé po barech a on-line sotva několik měsíců, když před pár dny obdržela dopis od společnosti Haribo. V něm stálo, že podobnost produktu španělské firmy s německými medvídky nelze vysvětlit jako pouhou náhodu a společnost Haribo požaduje, aby firma Ositos & Co okamžitě zastavila výrobu a prodej a převedla správu, vlastnictví i internetovou doménu ositosconalcohol.com na Haribo.
Generální ředitel španělské společnosti, Ander Méndez, pro Guardian uvedl, že je zmatený a šokovaný. „Je mi 24 let a teprve jsem ukončil univerzitu. Všechno, co se teď děje připomíná filmový děj.. Nikdy by mě nenapadlo, že se to stane právě nám.“ Dále řekl, že on ani jeho kolegové nerozumí možné záměně s produkty Haribo. Medvídci společnosti Osito & co jsou totiž větší a mají různé tvary, prodávali se také pouze online nebo na místech, kde byl alkohol podáván a byly jasně označeny jako výrobky pro lidi od 18 let.
Komu patří tvar medvěda?
Méndez podle Guardianu nerozumí tomu, proč by měl být tvar medvídka výsadou pouze Hariba. Medvěd je podle něj jednoduše zvíře, které žije v lese a každý má tak právo tento motiv použít. Dle společnosti Haribo byly podniknuty kroky k ochraně jejích zapsaných ochranných známek a jedná se o standardní právní postup.
Mladý generální ředitel sdělil, že firma zvažuje své možnosti, ale bohužel nemá peníze na to, aby byla součástí protahovaného právního boje s německou společností. Mezitím má Ositos & Co v plánu navzdory požadavkům Hariba pokračovat v prodeji svých produktů ve Španělsku, Francii a ve Velké Británii. „V budoucnu by se mohlo objevit více případů, jako je ten náš, kde jsou mladí lidé utlačováni a ovládáni, protože nemají prostředky k boji," říká Méndez.
„To, co se nám děje, je naprosto neskutečné; představte si, že je vám 24 let, právě jste dokončili univerzitu a nadnárodní společnost vám začíná soudně vyhrožovat se snahou zničit roky vaší práce. Je to noční můra,“ potvrdil své obavy Méndez pro Guardian.