E-shop versus virtuální galerie: Mezi Českou obchodní inspekcí a webem postovnezdarma.cz se rozhořel spor. Společnost provozující obchod totiž tvrdí, že její web je takzvanou virtuální galerií a vztahují se na ni jiná pravidla než na e-shopy. To ale inspektoři odmítají.
„O tom, že jsme virtuální galerie, my transparentně na našich stránkách informujeme. Právní rozdíly tady skutečně jsou. My jsme takzvaná market place platforma, to znamená, poskytujeme virtuální prostor prodávajícím,“ řekl televizi Prima zástupce plzeňské firmy Ateli Jakub Hablovič, která obchod provozuje. V praxi tak společnost pouze zprostředkovává prodej mezi prodejci a kupujícími. Podle České obchodní inspekce ale tuto informaci nestačí umístit pouze do obchodních podmínek.
„Musíme na ně pohlížet jako na každý jiný obchodní model. Já neříkám, že je to klasický e-shop, ale například u slevového portálu spotřebitel přece jasně ví, od koho kupuje ten výrobek. Před uzavřením smlouvy se dozví, u koho ten voucher může uplatnit. Tady se to nedozví,“ argumentoval mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Podle něj se web „tváří“ jako klasický e-shop, i proto se na něj tak ze zákona pohlíží.
Během dvou let pokuty ve výši 235 tisíc korun
A za pravdu mu dává už 12 pravomocných pokut, které Česká obchodní inspekce udělila od počátku kontrol společnosti. Většina z nich je z posledních dvou let a činí 235 tisíc korun. „Nejvyšší pokuta, která zatím byla uložena této společnosti - ve výši 70 tisíc, se týkala například padělaného zboží, jednalo se tedy o falzifikát a zároveň nebezpečné výrobky, tedy světelné řetězy,“ uvedl Fröhlich.
Firma už prý chybu napravila. „Bezprostředně poté, co jsme byli seznámeni s výsledkem kontroly, jsme učinili opatření, a to taková, že dodavatel, který garantoval bezpečnost tohoto zboží, byl sankcionován a zboží bylo vymazáno z naší virtuální galerie,“ řekl Hablovič. Další pokuty inspektoři udělili kvůli nekalým obchodním praktikám. Nejčastěji šlo o to, že společnost zboží nedodala v deklarované době.
Web se octil na seznamu rizikových e-shopů
„Zpoždění při doručování vzniklo tak, že poštovní společnosti, které zboží doručovaly ze zahraničí do České republiky, tyto zásilky opozdily nebo ztratily, ve všech těchto případech byly nakupujícím vráceny peníze,“ vysvětlil Hablovič. Tím ale stížnosti spotřebitelů neskončily. „Nově prošetřujeme celou řadu podnětů, jedná o desítky, možná až stovky podnětů na to, že v rámci koronavirové aféry nedošlo k dodání zboží,“ uzavřel Fröhlich.
Inspektorům tak došla trpělivost a e-shop, nebo chcete-li virtuální galerii, zařadili v březnu mezi rizikové e-shopy. Tím výrazně přitížili firmě web propagovat na internetu. Zástupci společnosti nyní usilují o to, aby inspektoři web ze seznamu vyjmuli.
Seznam rizikových e-shopů najdete zde.
Tomáš Polák