reklama

5 způsobů, jak si Apple chytře udržuje pozici světové technologické jedničky

Nejznámější technologická značka vytváří svůj svět s vlastními pravidly. Jakým způsobem?

reklama

Ekosystém je kouzelné slovíčko, které slýcháme pokaždé, když se někdo zamýšlí na úspěšným způsobem fungování firmy Apple, jímž si získává další a další zákazníky a jen málo jich ztrácí. Jde o způsob, kterým propojuje svůj hardware, software i služby, aby se navzájem doplňovaly a dávaly pocit, že když opustíte jejich útulný rajón, čeká vás tam venku za vysokou zdí jenom roztříštěný svět plný nejistot, bez spolehlivosti, zvyku a pohodlí.

Pojďme se podívat na několik příkladů chytrých rozhodnutí Applu, které ukazují na jeho promyšlenou dlouhodobou strategii, na kterou neplatí jednoduché nálepky a často je propojením protikladů.

1) Efektivní výrobní cyklus - iPhone SE

Tak jako výrobci aut optimalizují výrobní náklady tím, že stavějí mnoho modelů na jedné platformě, tak Apple nemění kostru svých telefonů každý rok a jeho nabídka modelů je cíleně omezená. Třikrát po sobě měl iPhone tvar oblázku, s iPhonem 4 pak na čtyři roky přišel s ostrou hranou, šestka vše zvětšila a zaoblila. Zatím poslední větší designovou změnu znamenal před třemi roky iPhone X, který roztáhl displej přes celé čelo, a čtečku otisků vystřídalo rozpoznávání tváře schované ve výřezu.

Extrémním vyhrocením tohoto pomalého cyklu je pak letošní iPhone SE. Apple vzal tři roky starý už vyběhlý iPhone 8 s levnými díly i existujícími postupy. Nemá tak prakticky žádné náklady na vývoj, takže telefon osadí svým nejsilnějším procesorem, který mu zaručí výhled dlouhé životnosti, a přesto udrží cenu na úrovni střední třídy.

Uspokojí tím nejkonzervativnější část svých zákazníků, co chtějí vlastně jen kompaktní náhradu za vysloužilou šestku či sedmičku a zároveň nabídne cenově lákavou vstupenku do svého světa i pro všechny, co si doteď v dané ceně kupovali jen Androidy. Právě tady je znát, že současný šéf Applu Tim Cook přišel do Applu jako mistr logistiky a efektivity.

2) Neustálý proud služeb a doplatků – Lightning konektor

Když chcete rychle nabíjet nový iPhone, nedostanete rychlou dobíječku v balení, ale musíte si dokoupit licencovanou. Když z něho chcete pouštět hudbu bezdrátově do domácího hi-fi, nestačí vám běžné Bluetooth, ale pro tu nejvyšší kvalitu je potřeba, aby příslušenství podporovalo Apple standard AirPlay. Když nechcete doplácet mnoho tisíc za iPhone s větším úložištěm, platíte měsíčně za iCloud…

Apple je mistrem v tom, jak si zajistit stabilní proud příjmů z licenčních poplatků, příslušenství a služeb. Taky proto se u iPhonů tak drží svého Lightning konektoru a odmítá přejít na USB-C a už se spekuluje, že než aby přesedlal na univerzální standard, radši iPhony zbaví konektoru úplně a data i energii do něho v budoucnu dostaneme pouze bezdrátově. Mnozí analytici by si s chutí vsadili, že na nejrychlejší bezdrátové dobíjení bude potřeba speciální nabíječka s vlastním licencovaným standardem.

3) Vytvoř problém, nabídni řešení – AirPods

Kontroverzní odstranění audio jacku z iPhonů 7 v roce 2016 ukazuje, jak umí Apple uměle vytvořit problém, nabídnout pro něj vlastní řešení, nechat si za něj zaplatit a ještě vše podat jako krok do budoucnosti.  Když vzal uživatelům možnost prostě strčit sluchátka do iPhonu a poslouchat, mluvil o úspoře místa uvnitř telefonu pro větší baterii či lepší komponenty, ale hlavně představil svou vizi pohodlných bezdrátových sluchátek AirPods.

Právě AirPods se rychle staly hitem a dnes tvoří nemalou část příjmů Applu. Loni na nich vydělal zhruba 6 miliard dolarů a odhady pro letošek mluví o dvojnásobku. Pro srovnání – je to takřka dvakrát tolik, co vydělala za uplynulý rok největší online hudební služba Spotify. Všechno přitom naplno odstartovalo právě ono odstranění audio konektoru.

4) Výhoda trvalé péče – iPad & Apple Watch

Výše zmíněné příjmy ze služeb, příslušenství i vysokých marží může Apple masivně investovat do inovací a neustálého vylepšování uživatelského zážitku, protože má k dispozici takřka nekonečný kapitál. V pravidelném intervalu taky rozšiřuje svůj záběr.

Když Steve Jobs před deseti lety poprvé představil iPad, všichni se smáli, že jde o přerostlý iPhone s nímž nelze volat a zároveň nenabízí produktivitu notebooků. Jenže díky trvalé péči, softwarové podpoře a široké škále specializovaných aplikací si iPad našel své místo, zatímco konkurenční tablety s operačním systémem Android už dnes jen paběrkují.

Podobný příběh sdílí chytré hodinky Apple Watch, které Apple soustředěným vylepšováním dokázal během několika generací dotáhnout na úroveň, na níž roztříštěná konkurence s omezenými finančními prostředky zkrátka nemůže dosáhnout. Apple Watch stejně jako iPady ve své kategorii naprosto dominují – v prodejích a odborných i uživatelských ohlasech.

Přestože i konkurenční Samsung, Google či třeba čínský Huawei zkoušejí vytvořit vlastní provázaný ekosystém – od telefonů, přes počítače, hodinky až po napojené softwarové služby, nikdo z nich není tak úspěšný a vyrovnaný na všech frontách.

5) Jablečné všechno - Apple TV+

Dalším logickým krokem pro Apple je stát se tvůrcem obsahu a zábavy - právě na příkladu Apple TV+ se zatím ukazuje, kde jsou jeho limity. Snaha nebýt už jen oknem do digitálního světa, ale jeho vlastním tvůrcem, zatím vyvolává rozpaky. Nejde jen o rozporuplné hodnocení seriálů či pořadů, které Apple ve své variaci Netflixu nabízí, ale zejména četné zkazky o neohrabanosti vedení Applu a hlavně necitlivých zásazích do tvůrčího procesu, kvůli nimž několik oznámených spoluprací s hvězdnými tvůrci zůstává viset ve vzduchu.

Přestože má Apple ohromné a takřka neomezené prostředky, ani za ně si kvalitní filmaře a kreativní tvůrce automaticky nekoupí či neudrží, pokud jejich příběhy bude svazovat přísnými korporátními pravidly a zdlouhavými schvalovacími procesy.

Obrovská korporace se rozkročila hodně doširoka, což jí může v kombinaci s koronavirovou krizí podlomit její novou a ještě nešikovnou nohu. Jenže těch nohou už si Apple vytrénoval tolik, že když nadále zvládne sladit svou chůzi, ochromení jedné by pro něho nemělo znamenat zásadní problém.

Tagy:

Hlavní zprávy

Politická debata s Hamáčkem, Vondráčkem, Ondráčkem i Okamurou. Jak chtějí řešit migraci?

CNN Prima NEWS ve středu od 20:15 odvysílá další ze série předvolebních debat Speciál 360°: Hlas lidu. Před publikem se v sále střetne čtveřice zástupců politických subjektů kandidujících ve sněmovních volbách. Ve dvouhodinové debatě budou tentokrát diskutovány zejména otázky bezpečnosti a migrace. Do předvolebního pořadu byli pozváni politici z řad ANO, SPD, KSČM a ČSSD.

Babiš, Fiala i Rakušan. Političtí lídři se utkají ve velké superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších český stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

Maláčová: Pokud se uzavře škola kvůli covidu, rodiče by měli dostat 80 procent výdělku

Aktualizováno

Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) se chystá v pondělí vládě předložit návrh na zavedení krizového ošetřovného pro případ lokálního uzavírání škol kvůli epidemii. Navrhuje dávku zvýšit ze 60 na 80 procent základu výdělku a vyplácet ji po celou dobu nařízené karantény. Kabinetu předá i návrh na navýšení minimální mzdy od ledna z nynějších 15 200 na 18 tisíc korun.

reklama