reklama

5 způsobů, jak si Apple chytře udržuje pozici světové technologické jedničky

Ekosystém Apple
Zdroj: istock.com

Nejznámější technologická značka vytváří svůj svět s vlastními pravidly. Jakým způsobem?

reklama

Ekosystém je kouzelné slovíčko, které slýcháme pokaždé, když se někdo zamýšlí na úspěšným způsobem fungování firmy Apple, jímž si získává další a další zákazníky a jen málo jich ztrácí. Jde o způsob, kterým propojuje svůj hardware, software i služby, aby se navzájem doplňovaly a dávaly pocit, že když opustíte jejich útulný rajón, čeká vás tam venku za vysokou zdí jenom roztříštěný svět plný nejistot, bez spolehlivosti, zvyku a pohodlí.

Pojďme se podívat na několik příkladů chytrých rozhodnutí Applu, které ukazují na jeho promyšlenou dlouhodobou strategii, na kterou neplatí jednoduché nálepky a často je propojením protikladů.

1) Efektivní výrobní cyklus - iPhone SE

Tak jako výrobci aut optimalizují výrobní náklady tím, že stavějí mnoho modelů na jedné platformě, tak Apple nemění kostru svých telefonů každý rok a jeho nabídka modelů je cíleně omezená. Třikrát po sobě měl iPhone tvar oblázku, s iPhonem 4 pak na čtyři roky přišel s ostrou hranou, šestka vše zvětšila a zaoblila. Zatím poslední větší designovou změnu znamenal před třemi roky iPhone X, který roztáhl displej přes celé čelo, a čtečku otisků vystřídalo rozpoznávání tváře schované ve výřezu.

iPhone SE (2020)
iPhone SE (2020)
Zdroj: istock.com

Extrémním vyhrocením tohoto pomalého cyklu je pak letošní iPhone SE. Apple vzal tři roky starý už vyběhlý iPhone 8 s levnými díly i existujícími postupy. Nemá tak prakticky žádné náklady na vývoj, takže telefon osadí svým nejsilnějším procesorem, který mu zaručí výhled dlouhé životnosti, a přesto udrží cenu na úrovni střední třídy.

Uspokojí tím nejkonzervativnější část svých zákazníků, co chtějí vlastně jen kompaktní náhradu za vysloužilou šestku či sedmičku a zároveň nabídne cenově lákavou vstupenku do svého světa i pro všechny, co si doteď v dané ceně kupovali jen Androidy. Právě tady je znát, že současný šéf Applu Tim Cook přišel do Applu jako mistr logistiky a efektivity.

2) Neustálý proud služeb a doplatků – Lightning konektor

Když chcete rychle nabíjet nový iPhone, nedostanete rychlou dobíječku v balení, ale musíte si dokoupit licencovanou. Když z něho chcete pouštět hudbu bezdrátově do domácího hi-fi, nestačí vám běžné Bluetooth, ale pro tu nejvyšší kvalitu je potřeba, aby příslušenství podporovalo Apple standard AirPlay. Když nechcete doplácet mnoho tisíc za iPhone s větším úložištěm, platíte měsíčně za iCloud…

Apple je mistrem v tom, jak si zajistit stabilní proud příjmů z licenčních poplatků, příslušenství a služeb. Taky proto se u iPhonů tak drží svého Lightning konektoru a odmítá přejít na USB-C a už se spekuluje, že než aby přesedlal na univerzální standard, radši iPhony zbaví konektoru úplně a data i energii do něho v budoucnu dostaneme pouze bezdrátově. Mnozí analytici by si s chutí vsadili, že na nejrychlejší bezdrátové dobíjení bude potřeba speciální nabíječka s vlastním licencovaným standardem.

Lightning konektor
Lightning konektor

3) Vytvoř problém, nabídni řešení – AirPods

Kontroverzní odstranění audio jacku z iPhonů 7 v roce 2016 ukazuje, jak umí Apple uměle vytvořit problém, nabídnout pro něj vlastní řešení, nechat si za něj zaplatit a ještě vše podat jako krok do budoucnosti.  Když vzal uživatelům možnost prostě strčit sluchátka do iPhonu a poslouchat, mluvil o úspoře místa uvnitř telefonu pro větší baterii či lepší komponenty, ale hlavně představil svou vizi pohodlných bezdrátových sluchátek AirPods.

Právě AirPods se rychle staly hitem a dnes tvoří nemalou část příjmů Applu. Loni na nich vydělal zhruba 6 miliard dolarů a odhady pro letošek mluví o dvojnásobku. Pro srovnání – je to takřka dvakrát tolik, co vydělala za uplynulý rok největší online hudební služba Spotify. Všechno přitom naplno odstartovalo právě ono odstranění audio konektoru.

Apple AirPods
Apple AirPods

4) Výhoda trvalé péče – iPad & Apple Watch

Výše zmíněné příjmy ze služeb, příslušenství i vysokých marží může Apple masivně investovat do inovací a neustálého vylepšování uživatelského zážitku, protože má k dispozici takřka nekonečný kapitál. V pravidelném intervalu taky rozšiřuje svůj záběr.

Když Steve Jobs před deseti lety poprvé představil iPad, všichni se smáli, že jde o přerostlý iPhone s nímž nelze volat a zároveň nenabízí produktivitu notebooků. Jenže díky trvalé péči, softwarové podpoře a široké škále specializovaných aplikací si iPad našel své místo, zatímco konkurenční tablety s operačním systémem Android už dnes jen paběrkují.

Podobný příběh sdílí chytré hodinky Apple Watch, které Apple soustředěným vylepšováním dokázal během několika generací dotáhnout na úroveň, na níž roztříštěná konkurence s omezenými finančními prostředky zkrátka nemůže dosáhnout. Apple Watch stejně jako iPady ve své kategorii naprosto dominují – v prodejích a odborných i uživatelských ohlasech.

Apple produkty
Apple produkty

Přestože i konkurenční Samsung, Google či třeba čínský Huawei zkoušejí vytvořit vlastní provázaný ekosystém – od telefonů, přes počítače, hodinky až po napojené softwarové služby, nikdo z nich není tak úspěšný a vyrovnaný na všech frontách.

5) Jablečné všechno - Apple TV+

Dalším logickým krokem pro Apple je stát se tvůrcem obsahu a zábavy - právě na příkladu Apple TV+ se zatím ukazuje, kde jsou jeho limity. Snaha nebýt už jen oknem do digitálního světa, ale jeho vlastním tvůrcem, zatím vyvolává rozpaky. Nejde jen o rozporuplné hodnocení seriálů či pořadů, které Apple ve své variaci Netflixu nabízí, ale zejména četné zkazky o neohrabanosti vedení Applu a hlavně necitlivých zásazích do tvůrčího procesu, kvůli nimž několik oznámených spoluprací s hvězdnými tvůrci zůstává viset ve vzduchu.

Přestože má Apple ohromné a takřka neomezené prostředky, ani za ně si kvalitní filmaře a kreativní tvůrce automaticky nekoupí či neudrží, pokud jejich příběhy bude svazovat přísnými korporátními pravidly a zdlouhavými schvalovacími procesy.

Šéf Applu Tim Cook vedle hvězd své Apple TV
Šéf Applu Tim Cook vedle hvězd své Apple TV

Obrovská korporace se rozkročila hodně doširoka, což jí může v kombinaci s koronavirovou krizí podlomit její novou a ještě nešikovnou nohu. Jenže těch nohou už si Apple vytrénoval tolik, že když nadále zvládne sladit svou chůzi, ochromení jedné by pro něho nemělo znamenat zásadní problém.

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

360°

Meghan je hloupá husa, která poučovala Brity o feminismu, tvrdí publicista Tomský

Meghan je hloupá husa, která poučovala Brity o feminismu, tvrdí publicista Tomský

Vévodkyni ze Sussexu nazval publicista Alexander Tomský ve vysílání pořadu 360° Pavlíny Wolfové hloupou husou. „Nic neuměla a nic nevěděla. Mohla mluvit jen o multikulturní společnosti a komplexech rasismu, které jsou ale typicky americké. Navíc bych ji neustále nesrovnával s Dianou,“ upozorňuje Tomský. Zástupkyně šéfredaktora Expres.cz Barbora Koukalová by ale Meghan husou nenazývala: „Hloupá není. Jejím největším úspěchem však je, že si vzala bohatého muže.“

Přibližně deset procent zaměstnanců povinné testování odmítá. I přes hrozbu pokuty
Výrok o poplácaní ženy po zadku je hrubé nedorozumění, hájí se sexuolog Uzel
Blatný chce výměnu hlavní hygieničky Rážové. Babiš s ní není spokojený
reklama
reklama
Velký přehled nemocnic: Vyčerpání, nakažený personál, rušení operací. Kde je nejhůř?

Zdravotnictví

Domácí zpravodajství

KB s Fidoo pomáhají firmám s digitalizací jejich financí
Letos žádná maturitní zkouška, navrhuje Babiš. Místo ní by stačil průměr známek
Další články
reklama
reklama