Advokát Petr Němec podal Nejvyššímu státnímu zastupitelství trestní oznámení na premiéra Andreje Babiše (ANO) či bývalého ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) kvůli jejich chování v souvislosti s druhou vlnou epidemie koronaviru. Informoval o tom na Twitteru. Politici se podle něj mohli dopustit maření úkolu úřední osoby z nedbalosti, šíření nakažlivé lidské nemoci z nedbalosti či vydírání.
Němec v oznámení píše, že vyhlášení nouzového stavu a masivní šíření koronaviru nasvědčují vážným pochybením úřadů a konkrétních osob. „Z pohledu krizového řízení je důvodné se domnívat, že současný epidemický stav v ČR není dán specifickými přírodními, klimatickými, kulturními, zdravotnickými, demografickými či jinými podmínkami, ale je výsledkem krizového řízení odpovědných orgánů a osob,“ stojí v dokumentu.
Advokát připomíná mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví z 19. srpna, podle kterého se měly začít od září nosit roušky v obchodech, veřejné dopravě či ve školách. „Opatření se však setkala s nesouhlasem velké části společnosti. Tato vlna nesouhlasu vedla k otočení názoru premiéra Babiše, který (...) přiměl tehdejšího ministra Vojtěcha, aby povinnost nošení roušek na některých místech nenařizoval,“ uvádí Němec.
Opatření se tak 24. srpna změnilo a v obchodech či školách roušky nepožadovalo, dodává Němec. Upozorňuje, že druhé rozhodnutí obsahuje stejné zdůvodnění jako první. „Je zcela nesporné, (...) že ministerstvo zdravotnictví se rozhodlo v rozporu s podklady a daty, které mělo k dispozici a s jejichž závěry bylo seznámeno,“ stojí v trestním oznámení.
Nemuselo dojít k tak prudkému šíření
Vojtěch podle advokáta podstatně ztížil podmínky pro ochranu zdraví a životů. „Je nesporné, že kdyby ministr postupoval tak, jak bylo schváleno na Radě vlády pro zdravotní rizika a jak původně i rozhodl ve svém opatření a v souladu s jeho odůvodněním, tak by nedošlo k takovému prudkému šíření nákazy koronavirem,“ píše Němec. Vojtěch se tak podle něj dopustil maření úkolu úřední osoby z nedbalosti.
Stejný čin mohl spáchat rovněž Babiš, protože o změně ministerského opatření fakticky rozhodl on, dovozuje Němec. „Kvůli prudkému růstu počtu nakažených byla nakonec 10. září přijata přísnější opatření, která byla prakticky totožná s těmi původními. (...) Proti šíření nákazy mohlo být zasáhnuto o deset dní dříve, nebýt premiérova rozhodnutí,“ shrnuje.
Z pohledu vnějšího pozorovatele navíc usuzuje, že Babiš mohl hrozit ministrovi odvoláním nebo jinou újmou, aby ho přiměl bez jakékoliv změny okolností mimořádné opatření upravit. „Pokud argumenty (pro úpravu opatření) chybí, tedy nejsou, lze se domnívat, že Adam Vojtěch došel ke změně opatření nikoliv na základě argumentů a důkazů, ale pod nátlakem,“ konstatuje Němec. Babiš se tak podle něj mohl dopustit vydírání.
Babiš a Vojtěch navíc dle advokáta mohli spáchat i trestný čin šíření nakažlivé lidské nemoci z nedbalosti, když upravené mimořádné opatření „šlo zcela proti zjištěním a doporučením“. Stejný trestný čin podle Němce údajně spáchali i další ministři, když rozhodli o vyhlášení nouzového stavu nikoliv s odloženou účinností, a způsobili tak bezdůvodné prodlení.
„Pokud vláda již dne 30. září konstatovala, že tu jsou takové podmínky (...), že je nutné vyhlásit nouzový stav, je zcela neodůvodnitelné, že se pět dní nic nedělo,“ vysvětluje. Nouzový stav platí v Česku od pondělí 5. října.