
Výpověď bez důvodu? Návrat do časů roboty, říká Středula. Podle expertů pomůže zvýšit mzdy
Původně dánské elektrovozítko do města je perspektivním veteránem, který lze smysluplně používat i dnes. Jednomístný stroj jménem City El se na německém eBayi prodává za cenu notně ojeté Škody Octavia třetí generace. Parádu s ním ale před kavárnou uděláte nesrovnatelně větší.
Pro potřeby filmu Upír z Feratu postavil Theodor Pištěk na základě experimentálního kupé Škoda 110 Super Sport auto budící hrůzu. Agresivní design vozu se stal natolik populárním, že se jej ve Škodě rozhodli zachovat a dodnes je k vidění v továrním muzeu.
Socialistický trh s auty byl ve srovnání s těmi západními diametrálně chudší a tím i vcelku přehledný. Vzpomínky na výrobky vesměs nevalné úrovně ale rychle zavál čas, a otázky z kvízu proto dokáží zodpovědět jen pamětníci nebo skuteční automobiloví experti. Patříte mezi ně?
Líbivé kupé Škoda 110 R patří dlouhodobě k nejdražším českým veteránům, jehož cena za poslední dvě desetiletí narostla o vyšší stovky procent. Důkazem budiž nově inzerované „erko“ z roku 1975, které si majitel s odkazem na jedinečný stav a původ cení na více než 920 tisíc korun.
V nabídce českého autobazaru se objevil legendární kabriolet Škoda Felicia s jedenácti kilometry na počitadle ujeté vzdálenosti. Ceny felicií se běžně pohybují v řádech vyšších statisíců, vyobrazený vůz ale stojí mnohem více. Vypadá totiž přesně tak, jako když v roce 1961 opustil výrobní linku.
Na Tour de France Automobile nepotkáte Pogačara, Vinegaarda ani jiné hvězdy cyklistického nebe, veteránský automobilový závod křižující Francii je ale neméně fascinující – třeba i díky účasti někdejších hvězd formule 1. Vypravili jsme se na něj stylově za volantem tmavomodré Alpine A110, novodobé reinkarnace stejnojmenné legendy světových soutěží.
Malá motorka z Považské Bystrice byla přirozeným prvním krůčkem každého začínajícího motoristy. Po ní v osmnácti zpravidla následovala „třipade“ nebo některá „číza“ a vyvolení dokonce směli třímat klíčky od automobilu. Přestože se pionýrů vyrobily mraky a svého času se doslova válely všude, jsou dnes velmi ceněným zbožím.
Ještě nedávno prakticky bezcenná auta vyráběná Škodou za socialismu se dostávají do hledáčku sběratelů veteránů. Ceny zcela tuctových modelů, jako je Škoda 120 L, se šponují do nevídaných výšin, vzácná výbavová provedení nebo dokonce kupé Rapid či 110 R jsou ještě násobně dražší. Specifikem tohoto cenového boomu je jeho lokálnost omezená na bývalé Československo a příležitostně země někdejšího východního bloku, kde se tyto škodovky jako nové prodávaly.
Indický vůz Premier 118 NE byl mediální bublinou, která v roce 1992 splaskla až po pořádném nafouknutí. Promyšlená marketingová kampaň československé motoristy navnadila na nové vozidlo, které mělo být o desítky tisíc levnější než konkurenční modely. Až do poslední chvíle ale nikdo nevěděl, o jaký vůz ve skutečnosti půjde. Premiéra potom stála za to.
Tatra 77 je zlatým grálem československé i světové automobilové produkce. První sériově vyráběné auto s aerodynamickou proudnicovou karosérií dnes existuje v pouhých pěti funkčních exemplářích. Na proslulé americké aukci Amelia Island se o víkendu bude dražit exemplář s velmi zajímavým životním příběhem.
Ministerstvo dopravy řidičům slibuje méně byrokracie a úsporu času či peněz. První výrazné změny začnou platit od března, tedy od středy. Zjednoduší se například systém evidenčních kontrol a snadnější bude také rezervace registračních značek. Další změny pak přijdou v průběhu roku například u registrace historických vozidel, dojde i ke zrušení velkého technického průkazu. Podívejte se, co všechno se od března mění.
Obrázek žádného typického českého náměstí devadesátých let se nemohl obejít bez hranatého autobusu Karosa. Dnes už se dříve všudypřítomný bus tiše vytratil ze silnic, svého času šlo ale navzdory mnohým výhradám o poctivého pracanta sloužícího často až do roztrhání těla. Své o tom ví i Miloš Zeman.