Na prodej je další stará škodovka skoro za milion. „Erku“ se přezdívalo „Porsche východu“

Líbivé kupé Škoda 110 R patří dlouhodobě k nejdražším českým veteránům, jehož cena za poslední dvě desetiletí narostla o vyšší stovky procent. Důkazem budiž nově inzerované „erko“ z roku 1975, které si majitel s odkazem na jedinečný stav a původ cení na více než 920 tisíc korun.

O socialistických automobilových veteránech se obecně říká, že svoji vysokou cenu mají pouze v zemích bývalého východního bloku, resp. přímo v zemích, kde byly vyrobeny. Nedávné aukce ale potvrdily, že prodat starou škodovku za cenu veteránského Porsche 911 ve špičkovém stavu není ani u nás vůbec nereálné. „Pokud se podaří najít Škodu 100 nebo 120 v dokonalém původním stavu s malým kilometrovým nájezdem, cena se může vyšroubovat opravdu vysoko,“ uvedl Pavel Kočí, pořadatel veteránských aukcí a veletrhu Retrogaráž. V tomto světle se v Praze inzerovaná osmačtryřicet let stará Škoda 110 R za 921 tisíc korun jeví ještě jako docela férová nabídka.

ČTĚTE TAKÉ: V garáži po dědovi může být zlaté vejce. Ceny starých škodovek s motorem vzadu rostou

Porsche východu

Na chudém československém trhu neměli zákazníci zrovna dvakrát na výběr, pokud šlo o to mít auto s alespoň trochu sportovním nádechem. Pokud jste nedosáhli na tuzexové exkluzivity typu Fiat 850 coupé, Renault 15 či později Renault Fuego, byla jediným poválečným výrobkem s těmito předpoklady úzkoprofilová felicia a později ještě méně početné kupé 1100 MBX na bázi „embéčka“. V časech nastupující normalizace bylo zapotřebí občanům zacpat ústa konzumním dostatkem, a tak se zrodilo i pohledné kupátko Škoda 110 R, jehož sportovní mutace jménem 130 RS dosáhla věhlasu i za západními hranicemi. Právě stejná koncepce s motorem za zadní nápravou i nápadně podobný vzhled přinesly kupé přezdívku „Porsche východu“, případně „české Porsche“.

Chabých 62 koní nestačilo na bůhvíjakou dynamiku, a tak se o obchodní úspěch kupé staral především půvabný vzhled karosérie s bezrámovými okny a povedený interiér s výbavou, o které si majitelé běžných „stovek“ a „stodvacítek“ mohli nechat jen zdát. Kvasinská kupé se proto hojně exportovala především do zemí Beneluxu nebo do Velké Británie.

Auto s příběhem

Právě prodávaný exemplář vyniká hned v několika směrech, které do jisté míry opodstatňují jeho cenovku. Na rozdíl od totálně zrenovované Škody Felicia, o které jsme psali nedávno, se prodávaná Škoda 110 R pyšní zachovalým původním a tedy cennějším stavem.

První majitel byl pracovníkem čs. ambasády v Bagdádu a návrat do vlasti si po skončení služby rozhodl osladit nákupem nového vozu Škoda, což netradičně, avšak vzhledem k nedostatku aut na domácím trhu logicky, realizoval prostřednictvím společnosti Semex, německého prodejce škodovek ve Furth im Wald.

V bohaté dokumentaci k vozu nechybí samotná objednávka automobilu ani rozsáhlá korespondence ohledně organizace převzetí vozu na přechodu ve Folmavě a další dokumenty. Cenná je rovněž objednávka několika příplatkových prvků včetně hasicího přístroje, tlumiče řízení, ozdobného potahu volantu, sportovní řadicí páky a sportovního volantu. To vše také včetně montáže.

Prodejce v inzerátu dále píše: „Vozidlo nebylo havarováno, technicky je v bezvadném stavu, vše je funkční. Lak je původní s patinou v typickém odstínu oranžové bez napadení rzí. Veškeré chromované doplňky jsou v krásném stavu stejně jako původní zachovalý koženkový interiér.

Nedostatkové zboží

Cena Škody 110 Rv roce 1973 činila 78 tisíc korun, přičemž výrobní náklady na vůz dosáhly podle údajů automobilky 34 281 korun, velkoobchodní cenu určili na 38 420 korun. Pro srovnání: Škoda 100 se naopak prodávala výhradně na pořadník a stála 56 750 korun. Požadavky zahraničních prodejců vozů Škoda nutily závod k některým pozdějším drobným úpravám. Koženkový potah střechy, vyhřívané zadní okno a disky kol z lehkých slitin (určené jen na export) vozu dost pomohly. V letech 1971–⁠1973 totiž putovalo 90 procent všech vyrobených vozů Škoda 110 R Coupé na západoevropské trhy. Později se tento podíl snížil, avšak zdaleka ne tak, aby se dostalo na všechny domácí zájemce.

Tagy: