V nabídce českého autobazaru se objevil legendární kabriolet Škoda Felicia s jedenácti kilometry na počitadle ujeté vzdálenosti. Ceny felicií se běžně pohybují v řádech vyšších statisíců, vyobrazený vůz ale stojí mnohem více. Vypadá totiž přesně tak, jako když v roce 1961 opustil výrobní linku.
Škoda Felicia je mezi českými i slovenskými motoristy pojmem a nejedná se o úspěšný model téhož jména z 90. let. V období tuhé komunistické diktatury 50. let byl příchod pohledného volnočasového automobilu se stahovací střechou doslova zjevením. Hlavním důvodem uvedení takového iracionálního vozu však nebylo zajištění odpovídajícího povyražení tvrdě pracujícímu úderníkovi, jakkoliv se jím dobové tiskové materiály zaštiťovaly. Všechno bylo mnohem prostší.
K TÉMATU: Čechům chybělo v 70. letech kombi. Škodovka s italským designem se nakonec výroby nedočkala
Lov na valuty
Československý komunistický režim měl totiž ze své podstaty odjakživa problémy s nedostatkem tvrdé měny. Potřeboval ji za účelem nákupu zboží a technologií, které nebyl schopen pokrýt z vlastních zdrojů. Nejjednodušším způsobem, jak dolary nebo západoněmecké marky získat, byl export výrobků státních firem, které by mohly obstát na Západě. Typickou komoditou byly v tomto směru právě automobily, přičemž větší šanci měly samozřejmě ty, které uměly nabídnout víc než jen levný převoz mezi body A a B. To vysvětluje, proč vůbec mohlo vzniknout něco tak atraktivního jako Škoda Felicia, krásné auto za dobré peníze.
Dnes už se moc neví, že felicia představená v roce 1959 byla vlastně až druhým modelem velmi podobného vzhledu. Tím prvním byl o dva roky starší typ Škoda 450 odvozený od populárního modelu 445 „Spartak.“ Felicia se od něj na pohled takřka nelišila, útroby však skrývaly modernější přední nápravu s vinutými pružinami místo listového pera, jiná byla také přístrojová deska.
Motor o objemu 1,1 litru měl shodně s Š 450 zprvu výkon 50 koní a čtyřstupňovou převodovku s řazením pod volantem, které se až v roce 1961 přestěhovalo na podlahu. Vrcholem evoluce bylo provedení Super z roku 1962, které dostalo do vínku čtyřválcovou dvanáctistovku se dvěma karburátory a výkonem 55 koní. Takto vyzbrojen byl otevřený vůz schopen upalovat rychlostí až 135 km/h. K dispozici byla ale i snímatelná pevná střecha, tzv. hardtop.
Celkem bylo v letech 1959–1964 vyrobeno 14 863 felicií, které byly úspěšně exportovány do celého světa od západní Evropy přes Jižní Ameriku po Nový Zéland. Pro domácí trh moc vozů nezbylo, a i proto jde dnes o jednoho z nejcennějších tuzemských veteránů, jejichž ceny se běžně pohybují mezi 700 tisíci až milionem korun. Vyskytují se ale i extra kusy, za které majitelé neváhají požadovat ještě vyšší sumy.
S pevným odnímatelným střešním dílem je Felicia mnohem pohlednější. Zdroj: se svolením společnosti Aures Holdings
Jako nová
V nabídce pražského autobazaru je teď černá Škoda Felicia splňující právě ony parametry „přidané hodnoty“, ospravedlňující vysokou cenu 1 300 000 Kč. Podobné peníze stojí třeba velké SUV Škoda Kodiaq s maximální možnou výbavou a pohonem všech kol. Inzerovaný veterán byl vyroben v roce 1961, tedy už s řazením na podlaze, s elegantní odnímatelnou pevnou střechou i klasickou sklápěcí plátěnou. Roadster byl prý podroben dokonalé renovaci, díky níž vypadá na chlup stejně, jako když byl úplně nový.
Ne vše je ale takové, jak se tváří v inzerátu. Mluvčí společnosti Aures Holdings, která vůz prodává, Martin Houška, pro CNN Prima NEWS uvedl, že oněch 11 inzerovaných ujetých kilometrů ukazuje tachometr od provedení zmíněné renovace, nikoliv od výroby. To je však při kompletních renovacích vcelku běžný postup.