Podle průzkumu společnosti Behavio drtivá většina českých řidičů, až 86 procent, rychlostní limity porušuje pravidelně a bez výčitek. Agentury McCann Prague a Hero & Outlaw s Českou asociací pojišťoven na tato data upozorňují i Národním dnem bez spěchu, který v Cannes při předávání prestižních ocenění v kategorii PR získal bronzového lva v podkategorii Média. Iniciativa, jež staví na výrazném zapojení veřejnosti, poukazuje na rizika spojená s nepřiměřenou rychlostí za volantem. Na kampani se podílela také mediální agentura Mediabrands CZ.
Hlavní myšlenka kampaně poukazuje na skutečnost, že spěch za volantem je nejčastějším důvodem k překročení rychlosti na silnicích. A zároveň pak příčinou 40 procent dopravních nehod končících smrtí.
ČTĚTE TAKÉ: K moři na jeden zátah? Takoví řidiči příliš riskují, to není na pochvalu, tvrdí psycholožka
Principem Národního dne bez spěchu je dát řidičům pár minut času navíc, aby zbytečně neriskovali a nespěchali na silnicích. Byl proto vyhlášen den, kdy se plánovaně až o 13 minut zpozdily oficiální začátky sportovních, kulturních nebo vzdělávacích akcí.
Iniciativa získala významnou podporu včetně Fotbalové asociace ČR. V rámci prestižní pohárové domácí soutěže MOL Cup se symbolicky posunul výkop semifinálových utkání. Fotbalové kluby AC Sparta Praha, SK Slavia Praha, Bohemians Praha 1905 a SK Dynamo České Budějovice se rovněž připojily vytvořením společného videa. Kampaň podpořila svou účastí také Česká televize, Vysoká škola kreativní komunikace nebo divadlo Jatka78 a soubor Cirk La Putyka.
Ne vše je naléhavé
Jak odhaluje manifest, myšlenka nové iniciativy nemá za cíl obhajovat nedochvilnost. „Národní den bez spěchu je osvětová iniciativa, kterou chceme upozornit na zbytečný spěch, jehož se běžně dopouštíme na tom nejhorším místě – za volantem. Chceme, aby si lidé skutečně pomocí zážitku uvědomili, že ne všechno je naléhavá situace, kvůli které má smysl riskovat zdraví nebo životy své i ostatních nepřiměřenou rychlostí. Někdy je skutečně lepší být někde o pár minut později než tam nedojet vůbec,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Národní den bez spěchu je pokračováním úspěšné kampaně 13 MINUT, která už v minulém roce získala v Cannes v kategorii PR stříbrného lva. Díky integrovanému přístupu se podařilo rozpoutat celospolečenskou diskuzi, jež vedla k prokazatelnému poklesu počtu nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí.
Ocenění Cannes Lions, které je považováno za Oscara ve světě reklamy, potvrzuje mezinárodní uznání důležitosti i inovativnosti této kampaně v oblasti bezpečnosti na silnicích. Do této soutěže se každoročně přihlašují statisíce projektů z celého světa. Uznání poroty a ocenění některým z metálů získává však jen hrstka vyvolených, a to pouze ty nejkreativnější nápady s výraznými výsledky.
„Jsem rád, že se nám podařilo vybudovat komunikaci, která pravděpodobně zachránila nejeden život. Navázat na dokument 13 MINUT tímto oficiálním hnutím, kterým se stal Národní den bez spěchu, jsme si dali za cíl hned po loňském úspěchu a máme v plánu v něm pokračovat již každoročně. Pevně věříme, že se nám k této aktivitě podaří přesvědčit i další trhy, a zamezíme tak zbytečným nehodám nejen Evropě, ale snad na celém světě. Již na tom pilně pracujeme,“ doplňuje Jan Binar, generální ředitel agentury McCann Prague, která stojí za kreativním zpracováním iniciativy.
„Známe seznam nejlepších prací z Cannes a jsme rádi, že mezi ně patří i ta naše. Vidíme, že reklama a komunikace či PR neslouží jen ke zvýšení prodejů výrobku, ale mohou a měly by řešit celou řadu společensky negativních jevů, zachraňovat životy a podobně,“ uvedl jeden ze zakladatelů agentury Hero & Outlaw Marek Hanč. „Přístup České asociace pojišťoven je v tomto nesmírně cenný. Těším se, až s podobnou mírou odvahy, přesahu a ambice bude v Česku přicházet stále více zadavatelů. My k tomu svým agenturním přístupem chceme určitě přispět.“
Národní den bez spěchu se díky letošnímu úspěchu bude konat i v příštích letech a bude otevřen úplně každému, kdo se bude chtít zúčastnit. Bude možné se k němu připojit sdílením manifestu, který bude umístěn na webu 13minut.cz nebo sdílením vlastní aktivity na sociálních sítích pod hashtagem #13minutzpozdeni. Symbolickým zpožděním kulturních, sportovních nebo vzdělávacích událostí získají lidé v tento konkrétní den trochu více času, aby je nejen stihli, ale aby si uvědomili, že těch pár minut, které se snaží dohnat za volantem, za ten risk nestojí.
Iniciativa Národní den beze spěchu není jedinou kampaní z dílny McCann Prague, která se ucházela o mezinárodní ocenění. Na reklamním festivalu v Cannes měly šance na medailové ocenění i další projekty.