Benda a Profant k předjíždění cyklistů!
Poslanec Marek Benda (ODS) nesouhlasí s novinkou o předjíždění cyklistů. Jsou přeci ti správní, kteří chrání svět před smrdícími auty, rýpl si do zákona, který ve čtvrtek schválila Sněmovna. Podle Bendy není potřeba na veškeré lidské chování legislativa, stačí zdravý rozum. Pirátský poslanec Ondřej Profant ale podotkl, že zákon se schválil kvůli malé aktivitě policistů.
„Nevím, proč musíme mít na každé lidské chování pravidlo. Když se řekne, že musíme předjíždět bezpečně, je jedno, jestli to je kůň, auto nebo cyklista. Normálnímu člověku to stačí říct. Normální zdravý rozum funguje lépe, než něco napsané v zákoně,“ řekl poslanec Marek Benda ve vysílání CNN Prima NEWS.
Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru, schválila ve středu Sněmovna. Podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku Za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun. Jedním z osmi poslanců, kteří hlasovali proti, byl právě Benda.
„Cyklisté jsou přeci ti správní, kteří chrání svět před smrdícími auty, tak se jim všichni přizpůsobují. Mám s tím problém a bojím se, že vše bude jen vyvolávat konflikty,“ rýpl si Benda.
Podle zástupce Pirátů Ondřeje Profranta je hlavním problémem, že policisté případy nebezpečného předjíždění moc neřešili. „Bylo potřeba upravit problematiku v zákoně. Souhlasím s panem Bendou, že ne vše musíme mít v zákonech, ale policie měla jednat dřív a důsledněji,“ hájil novinku Profant.
Cyklisté jsou asi budovateli světa
Jak ale bude usvědčování řidičů probíhat? „Policie nemusí mít nový nástroj, prvně se vyhodnotí situace a pak se začne řešit, jak to doopravdy bylo, v krajním případě pomocí znaleckého posudku,“ prohlásil Profant.
„To jsou přesně zbožná přáním, která nemám rád, když se píší do zákonů. Nezjistíte 1,5 metrů znaleckým posudkem. Pokud někdo někoho srazí, tak to policie měla řešit a nevím, proč se na to vymlouváme,“ ohradil se Benda.
Následně se znovu pustil do části cyklistů. „Jsou nositeli správného názoru a budovateli světa, který bude bez tramvají a automobilů. Podle nich mají přednost ve všech situacích a mohou si jezdit po chodnících. Přesně tato agresivní skupina bude zákona využívat,“ nastínil možné dopady zákona.
Dodal, v poslední době si všiml stoupající agresivity menšiny lidí, kteří jezdí na kole do práce. „I v Praze jsou to jednotky procent. Stoupá představa, že jim patří svět a my ostatní jsme boomeři, kteří by se tu neměli hýbat,“ prohlásil.