
Schmarcz: Kdyby Babiš vládl sám, byl by klid. S Kulidakisem popsali ideální výsledek voleb
Každý si pod pojmem dobrý řidič představí něco jiného. Pro někoho je to ten, kdo umí jezdit rychle a do zatáčky to zvládne „hodit bokem“, jiní se domnívají, že by měl být ohleduplný k ostatním, jezdit plynule a bezpečně. Právě na posledním bodě panuje všeobecná shoda – dobrý řidič přeci jezdí bez nehod. A jak si v tomto ohledu vedou ženy a muži podle statistik nehodovosti?
V pondělí zamíří tisíce malých i velkých školáků po prázdninách zpět do školních lavic. Dopravní expert Oldřich Kassl z BESIP radí žákům i jejich rodičům, aby si dali pozor na zvýšený provoz. Ideální je si cestu projít předem, využívat reflexní prvky a především nespěchat. V případě nehody může následné vyšetřování urychlit palubní kamera, která se stala nedílnou technologickou vychytávkou řady vozidel.
Přijdete o řidičák nebo se nepodrobíte testům na alkohol a drogy. Už od příštího dubna vás v případě, že budete chtít znovu za volant, bude čekat 20 hodin skupinového terapeutického programu u dopravních psychologů. A nebude to zcela zadarmo. Cena jednoho kurzu vyjde i na 12 tisíc korun. Počítá s tím nová vyhláška ministerstva dopravy.
Velikonoční pondělí je zejména pro muže s pomlázkou vítanou příležitostí občerstvit se tvrdým alkoholem. Nejen na venkově se ale koledníci často rádi přemisťují auty. S přibývajícími promile se však exponenciálně snižuje schopnost rychlé reakce za volantem a objektivního vyhodnocení situace na silnici. Za volant přitom často sedají jedinci, kteří nejsou schopni ani chodit.
Podobně jako při první vlně koronavirové pandemie se i mezi loňským podzimem a letošním jarem vlivem vládních opatření na silnice vydalo výrazně méně aut než obvykle. Následkem toho citelně ubylo střetů se zvěří, což potvrzují statistiky Centra dopravního výzkumu (CDV) a pojišťovny Generali ČP. Roste však výše škod.
Od začátku roku do konce března zemřelo při dopravních nehodách v ČR už 103 lidí, zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu. Jde přitom o data, která jsou předběžná. Konečné číslo se ještě může do vydání finálních statistik zvýšit. Už nyní ale čísla ukazují, že meziročně jde o 15 zmařených životů navíc. I vzdor mimořádným opatřením a omezenému pohybu kvůli boji s koronavirem se tak za volanty a řidítky umíralo daleko častěji než v uplynulých třech letech.