Přijdete o řidičák nebo se nepodrobíte testům na alkohol a drogy. Už od příštího dubna vás v případě, že budete chtít znovu za volant, bude čekat 20 hodin skupinového terapeutického programu u dopravních psychologů. A nebude to zcela zadarmo. Cena jednoho kurzu vyjde i na 12 tisíc korun. Počítá s tím nová vyhláška ministerstva dopravy.
Viníci vážných dopravních nehod by mohli být součástí nových terapeutických programů pro dopravní potížisty, kteří se budou chtít vrátit zpátky za volant. Vyhláška ministerstva dopravy počítá s tím, že povinně by se museli kurzu účastnit ti, kterým bylo zakázáno řízení na delší dobu než 18 měsíců.
ČTĚTE TAKÉ: Děsivý nález v Brně: Lidská lebka na silnici a torzo těla opodál. Policie už ví, komu patří
Smažení cvrčci? Ne, radši krevety nebo stejk, brojí SPD proti hmyzu. Hysterie, vzkazuje koalice
Debata nad pojídáním hmyzu pokračuje. Zatímco hnutí ANO a SPD brojí proti cvrčkům v jídle a volají po vzdoru proti „zeleným džihádistům z Bruselu“, zástupci vládní pětikoalice kroutí hlavou. Předseda zemědělského výboru Michal Kučera z TOP 09 uvedl, že lidé, kteří šíří nepravdy v souvislosti s konzumací hmyzu, ještě nedávno „doporučovali kloktat savo“. Europoslanec Tomáš Zdechovský podotkl, že hmyz je mnohdy zdravější než potraviny, které „vyšly z koncernu expremiéra Andreje Babiše (ANO)“. Zákonodárce SPD Jiří Kobza konstatoval, že „při konzumaci bezobratlých“ dává přednost krevetám. Jak se k tématu staví další poslanci a europoslanci?
Program by čekal i ty, kteří se odmítnou podrobit testům na alkohol nebo jiné návykové látky. Další možností je, že jim to nařídí přímo soud. „Bude to pět setkání po čtyřech hodinách. Lidé budou mít možnost uvažovat o svých postojích v dopravě a taky o životním stylu či o hlubších psychologičtějších otázkách, které souvisejí s porušováním dopravních předpisů,“ vysvětlila Veronika Kurečková z Centra dopravního výzkumu.
Přípravy trvají od roku 2010
Další část má být zaměřená na vzdělávání hlavně v oblasti alkoholu a návykových látek za volantem. Na přípravě programů intenzivně pracovali experti z centra dopravního výzkumu od roku 2010.
„Je nejvyšší čas, abychom to zavedli. Zakazujeme řízení lidem, kteří už prokázali u zkoušky, že umějí auto technicky ovládat, že umějí teorii, protože napsali testy, ale problém je někde jinde. Problém je v jejich hodnotovém systému, v jejich duši. Čili právě s tím musíme u těch lidí pracovat,“ podotkl dopravní expert Roman Budský.
Podle Budského je také důležité, že za kurz si budou muset lidé zaplatit, a to 12 tisíc korun, jako například v Německu. „Kurz v České republice je daleko intenzivnější a rozsáhlejší čili cena je naprosto na místě,“ dodal Budský.
„Cílem je, aby opravdu mohli změnit svůj přístup k řízení a chovali se na českých silnicích ohleduplněji,“ potvrdil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „S takovými hříšníky je dobré pracovat i z psychologické stránky tak, aby se podařilo napravit co největší počet agresorů za volantem,“ sdělil ředitel dopravní služby policie Jiří Zlý.
Podle dat policie došlo v loňském roce k necelým 98,5 tisícům dopravních nehod – z toho 19 733 bylo s následky na životě a zdraví.