Od začátku roku do konce března zemřelo při dopravních nehodách v ČR už 103 lidí, zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu. Jde přitom o data, která jsou předběžná. Konečné číslo se ještě může do vydání finálních statistik zvýšit. Už nyní ale čísla ukazují, že meziročně jde o 15 zmařených životů navíc. I vzdor mimořádným opatřením a omezenému pohybu kvůli boji s koronavirem se tak za volanty a řidítky umíralo daleko častěji než v uplynulých třech letech.
Na nárůstu počtu obětí se podle statistik významně podílely nehody, kdy řidič jel nepřiměřenou rychlostí, nevěnoval se řízení, přejel do protisměru či srazil chodce na přechodu. Tři předešlé roky se na silnicích nezabilo v prvním čtvrtletí více než 88 lidí, letošek se tak se 103 oběťmi opravdu vymyká.
Nepodléhejte klamnému pocitu bezpečí, varují odborníci
„V březnu meziročně poklesl jak počet nehod, tak lehkých i těžkých zranění. Ani v posledním měsíci se ale bohužel nepodařilo významně snížit počet úmrtí. Celková bilance čtvrtletí je u smrtelných nehod horší než v loňském roce,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
V březnu 2020 bylo evidováno:
- 6143 nehod, meziročně o 1935 méně (-24 %)
- 33 usmrcených, meziročně o 3 méně (-8 %)
- 68 těžce zraněných, meziročně o 92 méně (-58 %)
- 952 lehce zraněných, meziročně o 638 méně (-40 %)
„Důrazně varuji před tím, aby řidiči podlehli klamnému pocitu bezpečí a volnějších pravidel, který v mnoha lidech evokuje nižší hustota dopravy způsobená nouzovým stavem. Nepřiměřená rychlost spolu s nevěnováním se řízení patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám tragických dopravních nehod. Lidé v boji proti šíření koronaviru projevují silnou vlnu solidarity a vzájemné ohleduplnosti. Prosím řidiče, aby si odpovědnost a rozumné chování přenesli i na silnice. Záchranáře, hasiče a policisty potřebujeme v tomto období na jiných místech než u dopravních nehod,“ zdůraznil Neřold.
Někteří lidé se domnívají, že nižší hustota provozu plus silnice nižší třídy se rovná bezpečí. Při přejezdu například z vesnice do vesnice tak nepovažují za nutné si zapnout bezpečnostní pásy. To je podle odborníků jedna z největších chyb, která může posádky vozidla stát život i při jinak méně závažných nehodách. „Za jednu z oblastí s nejvyšším potenciálem snížení fatálních a závažných následků nehod pokládám (ne)používání zádržných systémů. Dlouhodobě třetina usmrcených a pětina těžce zraněných nebyla ve vozidlech připoutaná bezpečnostním pásem. Zobecnit lze také to, že čím nižší třída komunikace, tím vyšší podíl nepřipoutaných, např. na silnicích III. tříd a místních komunikacích téměř polovina usmrcených osob nebyla připoutaná,“ doplňuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.