Výstavba nových úseků dálnic v době vládnutí hnutí ANO a ČSSD doposud velmi pokulhávala. Je to právě hnutí ANO, jehož ministři spravují resort dopravy od roku 2014 a stojí za nimi takové výsledky jako pět kilometrů dálnic v roce 2015 nebo čtyři kilometry v roce 2018. Tempo se urychlilo až v posledních letech a má vyvrcholit v roce příštím, volebním. Řidičům začne sloužit celkem 46,5 kilometrů úseků nových dálnic, což je za dobu účasti ANO ve vládě rekordem.
Nedávno s velkou slávou ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) společně s premiérem Andrejem Babišem (ANO) otevřeli nový 10kilometrový úsek dálnice D6 na Karlovy Vary. Zprovoznit se stihne ještě více než 11 kilometrů dlouhý úsek dálnice 48 do Českého Těšína, v tomto případě se však jedná pouze o úpravu čtyřproudé silnice první třídy, aby splňovala dálniční parametry.
Na příští rok má však Karel Havlíček naplánované další stříhání pásek. Kromě dokončení téměř desetileté modernizace dálnice D1, což by se mělo stihnout právě bezprostředně před říjnovými sněmovními volbami, bude hlavním triumfem především více než 20 kilometrů dlouhé úseky dálnice D11 z Hradce Králové směrem na polské hranice.
„Více než 20 nových kilometrů na D11. dokončená modernizace dálnice D1, dálniční obchvaty na D6, D7, nové kilometry D35, další úseky na D3. Jen malá ukázka toho, co všechno plánujeme v rámci dálniční výstavby na rok 2021. Máme připraven další rekordní rozpočet pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) – 61 miliard korun. Nikdy v historii se neivestovalo do výstavby více, než nyní,“ napsal Havlíček na sociální sítě.
Více než 22 nových kilometrů na D11, dokončená modernizace D1, dálniční obchvaty na D6, D7, nové kilometry D35, PPP projekt na 32 km D4. Jen malá ukázka toho, co plánujeme na @min_dopravy na rok 2021. Pro @RSD_oficialni máme připraven další rekordní rozpočet - 61 mld. korun. pic.twitter.com/8hrbTl446k
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) December 3, 2020
Jaké konkrétní úseky dálnic se otevřou?
Přestože bude příští rok především ve znamení dokončení modernizace D1, otevře se řada dalších staveb, které ulehčí řidičům život. Zásadním krokem bude nové přiblížení Polsku, kdy se konečně výrazněji pohne dálnice D11, která jednou řidiče dovede až do polské Vratislavy. V roce 2021 to bude více než 15 kilometrů dlouhý úsek z Hradce Králově do Smiřic a dále přes sedm kilometrů dlouhý do Jaroměře.
Podívejte se, jak bude vypadat železnice na letiště. Stát by mohla za devět let
Důstojný spoj centra Prahy s Letištěm Václava Havla, na který nejenom Pražané čekají desítky let, dostává konkrétní obrysy. Zatímco Praha se chlubí tím, že vyřešila výkup potřebných pozemků, Správa železnic, která projekt realizuje, zveřejňuje videa ke konkrétní podobě jednotlivých úseků a stanic. Celá stavba by se mohla dokončit v roce 2029.
Výrazně se konečně pohne také dálnice D35, která by jednou měla vytvořit zásadní alternativu dálnici D1 při propojení Čech z Moravou. Po více než 12kilometrovém úseku se řidiči dostanou z Hradce Králové k obci Časy. V dalším roce by dálnice měla vést již nedaleko Vysokého Mýta, konkrétně k obci Ostrov.
Příští rok bude také pokračovat výstavba dálnice D6, která propojí Prahu s Karlovými Vary. Vzniknout má takřka pět kilometrů dlouhý obchvat obce Lubenec. Na dálnici D7 dojde ke zkapacitnění obchvatu Panenského Týnce a na dálnici D55 k výstavbě obchvatu Otrokovic.
Čtyři kilometry v roce 2018, pět v roce 2015
Přestože počet kilometrů postavených v příštím roce působí již důstojně, nelze zapomenout na předešlé roky, kdy se na resortu dopravy vystřídali čtyři ministři hnutí ANO. Loni se sice otevřelo přes 30 kilometrů dálnic, v předchozích letech nebyla situace veselejší. Často se zmiňovaly například necelé čtyři kilometry v roce 2018.
Veselejší nebyla situace ani v předchozích letech. V roce 2014 se nedokončil ani metr dálnice, pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017.