U Poříčan vykolejil nákladní vlak
Trať na železničním koridoru u Poříčan na Kolínsku zůstane po pondělním vykolejení vlaku uzavřená do úterního večera. V noci se bude moci jezdit po jedné koleji, ve středu bude provoz plně obnoven. Hasiči ze dvou cisteren přečerpají toxický benzen, situaci budou monitorovat s pomocí chemické laboratoře. Zbylých 14 cisteren v noci správci železnic odpojili a převezli do Kolína.
Provoz na železničním koridoru u Poříčan na Kolínsku by se měl po pondělní železniční nehodě zčásti obnovit v úterý v noci. Podle předpokladu se večer podaří odstranit z koleje lokomotivu i oba vagony, doprava se pak vrátí na jednu z kolejí. „Po všech opravách včetně trakčního vedení a kolejového svršku by se měla doprava na hlavním koridoru v Poříčanech plně obnovit ve středu,“ řekl v úterý novinářům ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem, regionální přepravu pomáhají zajistit autobusy. Komplikace vznikají i na tratích, po kterých míří odkloněné vlaky. Řada spojů má zpoždění, některé regionální byly zrušeny, například mezi Prahou a Kolínem či Nymburkem, vyplývá z informací na webu Českých drah.
Lokomotiva na boku a zranění lidé. Ve hře je chyba strojvedoucího, vlaky Praha-Kolín nejezdí
Mezi Poříčany a Nymburkem v pondělí večer vykolejila lokomotiva a dvě cisterny nákladního vlaku. Provoz na koridoru mezi Prahou a Kolínem bude zastavený zřejmě až do úterý. Vlak projel návěstidlo, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Dva lidé se lehce zranili, dodal mluvčí středočeské záchranné služby Marek Hylebrant. Škoda je podle prvních odhadů čtyři miliony korun, z toho 1,5 milionu na trati a 2,5 milionu na vlaku, konstatoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Na místě probíhá přečerpávání benzenu z havarovaný cisteren. „První cisterna ještě není kompletně přečerpaná, většina už ale odčerpána je,“ řekl po poledni pro CNN Prima NEWS velitel zasahujících hasičů Miloš Němec. Přečerpání jedné cisterny podle něj trvá zhruba čtyři hodiny. „Dohromady by to mělo trvat zhruba osm hodin, pokud vše dobře půjde,“ uvedl velitel. Dodal také, že hasiči zároveň začínají rozebírat části protihlukové stěny, aby na místo mohl dojet jeřáb, který později prázdné cisterny odstraní.
Škoda je asi čtyři miliony korun
Nákladní vlak vykolejil v pondělí po 17:00. Lokomotiva skončila na boku a mimo koleje se ocitly i dvě cisterny. V noci na úterý bylo odpojeno a převezeno 14 cisteren do Kolína, na místě zůstaly jen dva havarované vozy. Technicky přečerpávání zajišťují drážní hasiči. „Na místě je naše chemická laboratoř,“ doplnila mluvčí středočeských hasičů. Laboratoř může sledovat případný výskyt nebezpečných látek ve vzduchu, avšak při přečerpávání by uniknout neměly.
Příčinu havárie vyšetřuje Drážní inspekce, podle níž vlak nedovoleně projel návěstidlo s návěstí zakazující jízdu. „Další příčiny a okolnosti vzniku mimořádné události jsou nadále v šetření, dodal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Škoda je podle prvních odhadů čtyři miliony korun, z toho 1,5 milionu na trati a 2,5 milionu na vlaku. Dva lidé, kteří byli ve vlaku, se lehce zranili. Souprava patří dopravci ČD Cargo. Kvůli možnému podezření na únik nebezpečné látky evakuovali v pondělí policisté obyvatele zhruba ve stometrovém okruhu od nehody.
Vlak přepravoval benzen, hořlavou a toxickou sloučeninu, která se používá jako rozpouštědlo. Využívá se při výrobě barviv, léčiv či kosmetických přípravků. Je také známá karcinogenními účinky. Z havarovaných cisteren podle dostupných informací neunikla.