Mohl jsem se zabít. Formule 1 si koledovala o další tragédii, zuřil i otec oběti

Déšť v Suzuce způsobil chaos, ze kterého vyplaval – k vlastnímu překvapení – Max Verstappen jako dvojnásobný světový šampion formule 1. Kapky deště ale děsivě připomněly rok 2014. Právě v japonském chrámu rychlosti utrpěl nakonec fatální nehodu pilot Jules Bianchi, který naboural do vyprošťovacího jeřábu. Ten se na trati v mizerných podmínkách objevil i v neděli, a další tragédie tak visela ve vzduchu. Zejména závodník Pierre Gasly se zoufalým hlasem ptal: „Jak je tohle sakra možné?“ A nebyl sám.

Philippe Bianchi před nedělní Velkou cenou Japonska sdílel na Instagramu fotografii z okruhu Suzuka. U jednoho plotu byla francouzská vlaječka, na ní iniciály JB a číslo 17, okolo několik květin. Přesně na tomto místě 5. října roku 2014 havaroval jeho syn Jules. V deštivém závodu ztratil kontrolu nad svým vozem a naneštěstí vyletěl přesně do prostoru, ve kterém jeřáb odklízel jiný nabouraný monopost.

Kolize v obrovské rychlosti mu způsobila fatální poranění mozku, zemřel v červenci následujícího roku. Mezinárodní automobilová federace (FIA) proto konala, snažila se pro jezdce zajistit větší bezpečí a jedním z důsledků bylo vyvinutí a následné nainstalování ochranného rámu, tzv. halo, nad kokpit. Nicméně poslední závod formule 1 ukázal, že se FIA zřejmě úplně nepoučila.

Kulisy Grand Prix byly dost podobné jako před osmi lety. Na trať intenzivně dopadaly kapky a podmínky pro závodění tak měly do ideálu daleko. Za vozy stříkala voda a z kamer umístěných na monopostech si šlo udělat jasný obrázek o tom, že piloti nevidí až na blikající červená světla na zadních částech jiných formulí téměř nic.

Krátce po startu havaroval Carlos Sainz z Ferrari a po jeho nehodě se na asfalt dostal reklamní panel, který „nabral“ jezdec AlphaTauri Pierre Gasly. V tu chvíli vlály žluté vlajky, monoposty se měly seřadit za safety carem. Gasly musel zajet do boxů, aby si vyměnil přední křídlo a jakmile se vrátil na trať, šlápl na plyn, aby dohnal ostatní. Ředitelství závodu ale rázem kvůli Sainzově bouračce vyměnilo žluté vlajky za červené, což znamenalo přerušení závodu.

Zhruba v podobné době profrčel Gasly kolem místa nehody. K vlastnímu zděšení v rychlosti kolem 200 kilometrů za hodinu jen těsně minul odklízecí jeřáb i traťového maršála. Což za minimální viditelnosti zpozoroval až v momentě, kdy už by bylo pozdě. K tragédii stačilo jet trochu více vlevo.

Žádný respekt k Julesově památce

„Co dělá ten traktor na trati? Minul jsem ho. Tohle je nepřijatelné. Vzpomeňte si, co se stalo. Nemůžu tomu uvěřit,“ sypal ze sebe naštvaně a vystrašeně zároveň do radiové komunikace. Když pak znovu dojel do boxů, k lidem ze svého týmu prohodil: „Mohl jsem se zabít.“

V nepochopení nezůstal sám. Leckdo se divil, jak je možné, že odklízecí vozidlo se v hustém dešti objevilo na trati ještě před tím, než byli všichni ostatní v bezpečí.

„Žádný respekt k životu pilota. Žádný respekt k Julesově památce. Neuvěřitelné,“ zlobil se Bianchiho otec. Ve chvíli přerušení Grand Prix přispěl svým názorem na sociální sítě i jezdec Red Bullu Sergio Pérez. „Jak ještě máme říct, že nikdy nechceme vidět jeřáb na trati? Kvůli této chybě jsme přišli o Julese. Co se stalo, je naprosto nepřípustné. Doufám, že se to stalo naposledy,“ čílil se Mexičan.

Kdysi nepopulární „svatozář“ dál zachraňuje životy. Tentokrát ji může líbat Hamilton

Zprvu se zdálo být jen nevkusným doplňkem, se kterým od sezony 2018 piloti formule 1 musí žít. Sami jezdci si stěžovali, že ochranný rám, tzv. halo, komplikuje výhled a nevypadá dobře. Čas ukazuje, jak důležitý krok vedení populárního seriálu v cestě za bezpečností udělalo. Děkovat může po nedělní Grand Prix v italské Monze i sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton. Nebýt tohoto důmyslného strážného anděla, pneumatika vozu Maxe Verstappena by ho možná zabila.

„Absolutně nikdy nesmí být jeřáb na trati, dokud nejsou všechny vozy seřazeny za safety carem nebo v boxech. Nelze kompletně vinit Gaslyho,“ napsal bývalý jezdec a nynější televizní expert Martin Brundle.

Gaslymu, který od příští sezony bude jezdit za Alpine, totiž bylo i ze strany některých kolegů Brundla vyčítáno, že jel až příliš rychle a za nepříjemný šok si může sám. Po závodě byl také za vysokou rychlost pod červenými vlajkami potrestán 20sekundovou penalizací a odečtením dvou bodů. Ne však za nebezpečnou jízdu v zatáčce 12, kde byl odklízen vůz Ferrari, ale za porušení pravidel mezi zákrutami 14 a 15. „Nezáleží na rychlosti. 200 za hodinu, nebo 100… Zemřel bych, tak jednoduché to je,“ uvedl v rozhovoru.

Šestadvacetiletý Francouz později na Twitteru upřesnil, že když nečekaně spatřil jeřáb, respektoval rychlost určenou pro jízdu pod safety carem a červené vlajky zahlédl až příliš pozdě na to, aby mohl reagovat. Zároveň přiznal, že v dalších zatáčkách uháněl rychleji, než pravidla povolovala – tedy nad 80 km/h – a trest akceptuje.

„Jsem rád, že můžu odletěl domů v pořádku,“ oddechl si nakonec Gasly. Známý novinář z prostředí F1 Will Buxton okomentoval krušné chvíle takto: „FIA se z toho nemůže vykroutit. Buď vpustila odklízecí stroj na trať brzy, nebo nemá kontrolu nad tím, kdy tam vjíždí.“

Mistrovský zmatek

Obecně se na FIA po závodění v Japonsku zase jednou valilo ohromné množství hněvu. Jakmile Max Verstappen projel cílem na prvním místě, mělo se za to, že se sice rapidně přiblížil obhajobě titulu, ale stvrdit ho bude muset příště. Nizozemec potřeboval najet na druhého muže celkového pořadí Charlese Leclerca aspoň osm bodů, aby byl korunovaný už v Suzuce. Kvůli dlouhému přerušení a potřebě dodržení časového limitu byl závod zkrácen z 53 kol na 28.

Za vším hledej ženu. Verstappen zametá s konkurencí i díky šéfce stratégů Red Bullu

Max Verstappen za volantem svého monopostu řádí, a i když do konce sezony seriálu formule 1 zbývá mnoho závodů, obhajobu titulu mistra světa má prakticky v kapse. Jezdecké schopnosti stále mladého Nizozemce jsou základem dominance, ale těžko by porážel konkurenci, kdyby za sebou neměl ukázkově šlapající stáj. A možná někoho překvapí, že kardinální součástí fungujícího kolosu Red Bull Racing je žena. Šéfka stratégů Hannah Schmitzová.

FIA nedávno v reakci na (ne)slavnou Velkou cenu Belgie upravila regule. Ty říkají, že pokud se neodjede alespoň 75 procent vzdálenosti, udělují se nižší body – v závislosti na odjeté vzdálenosti. Všichni proto věřili, že bude aplikován bodový systém pro situaci, kdy se odjede 50 až 75 procent původně plánované distance.

V takovém případě by bral Verstappen 19 bodů a Leclerc 14, což je rozdíl 5 bodů. Leclerc ale dostal za incident s Pérezem v posledním kole v závěrečné šikaně penalizaci 5 sekund a z druhého místa se propadl na třetí – ani tak by to ale nestačilo. Rozdíl by byl 7 bodů. FIA však za závod udělila plný počet bodů.

Proč? Pravidlo o nižších bodech platí jen pro případ, že je závod přerušen a už není restartován. Plný počet bodů tak může být udělen i v případě, že se odjede kratší vzdálenost. To ale prakticky nikdo včetně Verstappena nevěděl. Proto když dělal jen pár minut po finiši rozhovor, zničehonic se dozvěděl, že je opět světový šampion. To přijal trochu nesměle, ještě při čekání na ceremoniál na stupních vítězů v útrobách říkal: „Ale já nejsem šampion, ne? Jsem?“

Skutečně je.

Tagy:
nehoda motorsport motorismus sport Max Verstappen Sergio Pérez Pierre Gasly FIA Mezinárodní automobilová federace Jules Bianchi Martin Brundle Suzuka Velká cena Japonska Formule 1