KB INTERVIEW, David Hecl - 17.1. v 21:27
Jde o největší sériově vyráběné dopravní letadlo na světě. Airbus A380 pojme až 853 cestujících a nově dokáže letět také na kuchyňský olej. Potvrdily to dva testovací lety, které proběhly v poslední třetině letošního března.
První netradiční let letounu Airbus A380 se uskutečnil 25. března. Obří stroj vzlétl z letiště Blagnac, které se nachází v domovském městě Airbusu Toulouse v jižní Francii. Let trval tři hodiny. Motory Rolls-Royce Trent 900 byly poháněny takzvaným udržitelným leteckým palivem (SAF – Sustainable Aviation Fuel), které bylo vyrobeno z kuchyňského oleje a odpadních tuků.
Druhý testovací let proběhl o čtyři dny později a Airbus A380 letěl z Toulouse do Nice. Tentokrát šlo hlavně o monitorování, jak se palivo na bázi kuchyňského oleje bude chovat při vzletu a přistání. Informaci přinesla americká stanice CNN.
Uhlíkově neutrální letadlo do roku 2035
Palivo do letadla dodala francouzská společnost TotalEnergies, která sídlí v Normandii. Pohonná látka se vyrábí z hydrozpracovaných esterů a mastných kyselin, které neobsahují síru. „Zvyšování použití udržitelných leteckých paliv je klíčovou cestou k dosažení uhlíkové neutrality našeho průmyslu do roku 2050,“ uvedla společnost Airbus v prohlášení.
Výrobce letadel Airbus tvrdí, že jeho letouny by s tímto druhem paliva mohly zajistit dosažení 53 až 71 procent tohoto ambiciózního cíle. Airbus totiž chce na trh uvést uhlíkově neutrální letadlo už do roku 2035.
Oktávka jede, ale víc „žere"
Airbus už palivo na bázi kuchyňského oleje testoval loni v březnu a v říjnu. Před rokem se s tímto druhem paliva vznesl stroj A350, na podzim pak A319. Certifikaci na běžný provoz pouze s palivem označovaným SAF Airbus zatím nemá. Doufá ale, že se mu podaří ji získat do konce této dekády. V současné době mohou letadla Airbus využívat SAF jen z 50 procent, zbytek palivové směsi musí tvořit tradiční letecký benzín kerosin.
Na kuchyňský olej dokáží jezdit i staré dieselové vozy Škoda Octavia. Před lety se o tom přesvědčil Alex Kersten z britského magazínu Car Throttle. Sehnal použitý fritovací olej z provozoven tradičního britského občerstvení fish & chips a rovněž čínského bistra. Olej přefiltroval a poté nalil do nádrže staré oktávky s nájezdem kolem 700 tisíc kilometrů. Zjistil, že vůz se chová podobně, tedy že stejně zní i jede, jen spotřebu vykazoval asi o pětinu vyšší. Rovněž z výfuku prý nebylo nic cítit.