Evropská komise spolu s kontrolními orgány jednotlivých zemí odhalila závažná porušení předpisů u inzerovaných služeb autopůjčoven. Až třetina z nich na svých webových stránkách neuvádí informace o pojištění a některých povinných poplatcích. Některý z problémů pak kontroly odhalily hned u poloviny z nich.
Kdo z tuzemských turistů už v letošním roce vyrazil za hranice a v prázdninové destinaci (a zejména evropské) počítal s pronájmem automobilu, byl dost možná nepříjemně překvapen. Například podle údajů Spolkového statistického úřadu se ceny v autopůjčovnách v Německu meziročně zvýšily o více než 50 procent, ve středomořských letoviscích však i dvojnásobně. Vedle vysokých cen si je potřeba dát si pozor, abyste další peníze zbytečně „neprodělali“ jen proto, že si neověříte všechny údaje o půjčovaném autě, respektive o podmínkách nájmu.
Průzkum: Dovolenou Češi financují z úspor. Pokud je nemají, raději nikam nejedou
Letní dovolenou české domácnosti v drtivé většině financují ze svých úspor. Pokud je nemají, kvůli dovolené se nezadlužují a raději nikam nejedou. Na dovolenou si někdy půjčilo pět procent domácností a polovina těchto půjček jsou menší částky do 10 000 korun. Vyplývá to z průzkumu pro společnost KRUK, která se zaměřuje na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků. Závěry průzkumu, který probíhal mezi tisícovkou respondentů, byly velmi podobné jako v předchozím roce.
Odborníci zkontrolovali 78 webových stránek zprostředkovávajících pronájem aut a zjistili, že evropským normám vyhovuje necelá polovina z nich. O průzkumu informovala slovenská agentura TASR. Eurokomisař pro spravedlnost Didier Reynders v této souvislosti upozornil, že mnoho spotřebitelů se během léta chystá na dovolenou a pronajme si auto, přičemž pronájem často uskutečňují právě na webových stránkách během rezervace hotelů nebo u leteckých společností.
„Spotřebitelům je třeba poskytnout zcela transparentní informace o podmínkách pronájmu i o úloze zprostředkovatelů. Spotřebitelé potřebují vědět, kterou společnost by měli kontaktovat, pokud se jejich let odloží. Potřebují dostat jasné a úplné informace o plné ceně pronájmu a pojištění, aby se vyhnuli nepříjemným překvapením při přebírání auta,“ popsal situaci Reynders ve zprávě pro média.
Některé nedostatky nebyly až tak zásadní, například na téměř třetině webů autopůjčoven nebylo jednoznačně uvedeno, zda spotřebitelé musí v případě dalších otázek nebo stížností kontaktovat zprostředkovatele nebo půjčovnu. Dále 28 % z nich jasně neuvedlo název společnosti a – což je mnohem vážnější – téměř polovina neinformovala jasně o tom, co vše je zahrnuto v pojištění.
Vnitrostátní orgány na ochranu spotřebitele zjistily také problémy v souvislosti s informacemi o cenách, neúplné informace o povinných poplatcích (například poplatky pro mladé řidiče nebo poplatky za jednosměrnou cestu, tj. odevzdání auta na jiném místě). I s ohledem na výše uvedené informace se proto vyplatí důkladně si prověřit nejen renomé půjčovny, ale především si podrobně prohlédnout, co všechno (ne)obsahuje denní částka za půjčení zvoleného auta.