V platnost vstoupilo nařízení nutící automobilky k povinné instalaci inteligentního omezovače rychlosti (ISA) do všech nových aut prodávaných na území Evropské unie. Zařízení má být dalším prostředkem ke snižování nehodovosti na eurounijních silnicích. Z bezpečnostních důvodů však nebude funkce omezovače bezpodmínečná.
Počínaje šestým červencem letošního roku mají automobilky povinnost instalovat systém ISA do všech nově představených modelů. Toto nařízení zatím platí pouze pro nové modely či generace modelů, které automobilky představí. Od července 2024 se však bude vztahovat na úplně všechna nová auta, tedy i na ty modely, které už budou v té době ve výrobě třeba několik let. Mohlo by se to týkat například současné generace Škody Fabia, která bude v roce 2024 zhruba v polovině svého výrobního cyklu.
Co je ISA? Intelligent Speed Assistance, neboli inteligentní asistent rychlosti, je systém, který vám zabrání překračovat maximální povolenou rychlost. Automobilky si budou moci vybrat ze čtyř předepsaných projevů systému ISA. V nabídce je kaskádovité akustické varování, kaskádovité varování prostřednictvím vibrací, haptická odezva plynového pedálu a samotné omezení rychlosti.
Je vysoce pravděpodobné, že poslední možnost automobilky využívat nebudou, jelikož jde o největší zásah do jízdy jako takové a v praxi i o jev potenciálně nebezpečný. Systém ISA si ukládá za úkol zabránit řidičům v překračování maximální rychlosti relativně neinvazivním způsobem.
I z toho důvodu automobilky umožní toto omezení obejít pouhým intenzivnějším zatlačením plynového pedálu. Samozřejmě, že hlavním důvodem je bezpečnost. Například náhlá ztráta akcelerace během předjíždění může totiž skončit fatálně.
Z nové směrnice ale není jasné, zda se systém po vypnutí znovu aktivuje při opětovném nastartování podobně jako třeba systém stop-start nebo asistent pro jízdu v pruzích. Stejně tak bude platit, že pokud systém bude zapnutý a řidič určitý čas varování vydrží, vypne se podobně jako u nezapnutých bezpečnostních pásů. Půjde tedy i o hru nervů, což v hustém silničním provozu není ideální řešení.
Jde také o sběr dat
Vypnutím ale příběh této novinky rozhodně neskončí. Evropská unie totiž chce vědět, jak řidiči budou k asistentu ISA přistupovat. Regulace po výrobcích vyžaduje, aby orgány Evropské unie informovaly o tom, jakým způsobem se právě jejich systém snaží řidičům hlásit překračování maximální povolené rychlosti. Navíc mají EU poskytovat aktuální data o tom, jak řidiči na ISA reagují, případně kdy a jak často ho při jízdě vypínají.
Zatím není zřejmé, jak se taková kvanta dat budou dostávat od řidičů přímo k Evropské unii. Možností je nejen stahování dat při servisní prohlídce, ale i jejich odesílání přes internet k výrobci a poté k příslušným evropským orgánům.
Mimochodem, nejde zdaleka o první pokus v historii, jak přesvědčit řidiče, aby dodržovali povolenou rychlost. V roce 1980 například americký úřad pro silniční bezpečnost (NHTSA) stanovil, že všechna nová auta mohou mít rychloměr cejchovaný maximálně do rychlosti 85 mil v hodině (136 km/h) se zvýrazněnou rychlostí 55 mil v hodině (88 km/h). Chtěl tak zvýšit bezpečnost na silnicích.
Vznikla tehdy bizarní auta, včetně Ferrari s tachometrem ukazujícím 85 mil v hodině a poté dlouhou červenou čáru jako u otáčkoměru. Jen 18 dní poté NHTSA nařízení zrušil s tím, že jde o neefektivní řešení.