Přestože hnutí ANO nedokázalo splnit své velkolepé plány na výstavbu dálnic, věří, že nastavilo trend, kdy se dálnice konečně skutečně stávají prioritou. Pro CNN Prima NEWS to řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Hnutí premiéra Andreje Babiše sice před volbami slibovalo 280 kilometrů nových dálnic, otevřelo jich ale pouhých 67. Podle Havlíčka je však potřeba připočíst 110 kilometrů opravené D1. Přesto čísla nesedí, a to ani v rámci programového prohlášení vlády, na které se ministr dopravy a zároveň obchodu odvolává.
Plány hnutí ANO byly před volbami v roce 2017 velkolepé. Program konkrétně říkal: „Do roku 2021 postavíme cca 280 km nových dálnic (z toho bude 170 km nových dálnic a 110 km kompletně modernizované D1).“ Kromě opravy D1 se však podařilo vládě postavit pouze 67 nových kilometrů dálnic.
Babiš sliboval stovky kilometrů dálnic. Otevřel jich ale méně než kritizovaný Nečas
Dálnice, dálnice, dálnice, znělo heslo hnutí ANO premiéra Andreje Babiše před sněmovními volbami v roce 2017. V tuhle dobu mělo být otevřeno již 280 nových kilometrů dálnic, ale výsledek je nakonec více než čtyřikrát nižší. O něco lepší bilanci měla i vláda premiéra Petra Nečase (ODS), která je přitom za nízkou výstavbu dálnic často kritizována v souvislosti s diskutovaným ministrem dopravy Vítem Bártou (Věci veřejné).
Podle Havlíčka je však právě dostavbu D1 potřeba zdůrazňovat. „Musíme do toho započítat i D1. Odmítám to, že D1 byla pouze nějaká malá oprava. Je to kompletně nová dálnice. Nejenom, že se D1 rozšířila, udělaly se komplet nové vrstvy a ve finále ji lidé využijí úplně nejvíce ze všech staveb. Rekonstrukce bude začátkem října komplet hotová, takže pokud k tomu připočteme D1, bude kompletně i více, než jsme slíbili,“ tvrdí.
Připomněl, že je také potřeba rozlišovat volební a vládní program. „Co se týká vládních slibů, je potřeba tohle rozlišovat oproti programům jednotlivých stran, zvládli jsme naplnit čísla programu ve smyslu výstavby dálnic, zahájení dálnic. Jediné, kde máme asi 20 % pod cílem, je počet obchvatů, a to díky ekologickým aktivistům,“ ospravedlňuje se ministr dopravy.
Vláda nesplnila ani programové prohlášení
Co však skutečně říká programové prohlášení vlády hnutí ANO a ČSSD? „Do roku 2021 zprovozníme 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů dálnic nových a 100 kilometrů modernizované D1. Do roku 2021 rozestavíme dalších 180 km dálnic,“ píše se v dokumentu. Ani těmto číslům se však vláda ve skutečnosti ani z půlky nepřiblížila.
Česko potřebuje zlepšit železniční spojení s Německem, ukazují nedávné události
Německo je největším obchodním partnerem České republiky. Západnímu sousedovi prodáváme téměř 40 % veškerého exportu. Přesto doposud existuje pouze jediné kvalitní železniční spojení mezi oběma státy. Nedostatečnou kvalitu železnic v nedávné době prověřily dvě události, zaprvé bleskové povodně na Děčínsku a tragická nehoda vlaku na Domažlicku.
Je ale třeba přiznat, že se v posledních letech začalo „na zelené louce“ stavět více. „Důležité je, jaký je trend. Ten je v posledních dvou letech vůbec největší ve smyslu výstavby, což je samozřejmě dáno tím, že jsme zabezpečili největší zdroje v historii vůbec do dopravní infrastruktury. Přebíral jsem resort dopravy, když tam byl rozpočet 83 miliard korun, a během jednoho až dvou let jsme z toho udělali rozpočet 130 miliard korun,“ řekl.
„Staví se úplně všude a jsme na hraně kapacit. Důležitá je ta dynamika v posledním roce. V roce 2021 zahájíme 91 kilometrů nových úseků dálnic. V letech 2011 až 2014 se zahájilo 200 metrů,“ doplnil.
Hnutí ANO se však nebrání velkým plánům ani do budoucna, jak ukazuje program pro letošní sněmovní volby. „Do konce roku 2025 se uvede do provozu 294 km nových dálnic a o dalších 20 km se rozšíří současné dálnice na 6 pruhů. Budeme pokračovat v přípravě a výstavbě klíčových obchvatů měst a obcí,“ říká aktuální program hnutí ANO před sněmovními volbami.