Už několik let je u Tábora několikasetmetrové zúžení dálnice D3 ve směru od Českých Budějovic. Dostavbě bránily pozemky motocentra. Krajský úřad ve čtvrtek rozhodl, že stát tyto pozemky vyvlastní, o což žádalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Proti rozhodnutí se nelze odvolat, řekl jeho mluvčí Jan Rýdl. Podle něj se nezačne stavět hned, ale jakmile bude mít ŘSD všechna povolení, mohla by se dálnice dokončit během čtyř až pěti měsíců.
„Dostali jsme oficiální cestou do datové schránky od Krajského úřadu Jihočeského kraje rozhodnutí, že pozemky motocentra jsou vyvlastněné. To znamená, že jsou v majetku státu. Vyvlastnění není krádež nebo odnětí pozemků, je to výkup bez souhlasu majitele, to znamená, že majitelé dostanou za svůj pozemek peníze, které odpovídají znaleckému posudku,“ řekl Rýdl.
Slovensko letos předstihne Česko ve výstavbě dálnic o více než 11 kilometrů
Nové úseky dálnic v posledních letech v Česku přibývaly pouze velmi pomalým tempem. Až letos se má zprovoznit za dlouhé roky rekordních 46,5 km dálnic, což mělo být volebním trumfem hnutí ANO, které bylo celé roky za pomalou výstavbu dálnic kritizováno. Ukazuje se však, že ani toto tempo výstavby se nemůže rovnat s našimi sousedy. I Slovensko letos otevře více kilometrů dálnic než Česko.
Rozhodnutí, které má 27 stran, nyní ŘSD studuje. Podle Rýdla nelze očekávat, že se začne hned stavět. „Stále ale platí, že v okamžiku, kdy s konečnou platností máme pozemek a stavební povolení, nám bude trvat čtyři až pět měsíců, které potřebujeme na stavbu, aby se tam jezdilo plnohodnotnou dálnicí bez jakéhokoli omezení,“ řekl mluvčí.
Krajský úřad vydal rozhodnutí 3. února. „Na jeho základě se vyvlastnily pozemky nutné k dostavbě dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Konkrétně se jedná o pravý jízdní pás na obchvatu Tábora ve směru od Prahy,“ uvedla Hana Brožková z kanceláře jihočeského hejtmana.
Problém vznikl už před 13 lety
ŘSD požádalo o vyvlastnění předloni. Vlastníkům pozemků, bratrům Bratránkovým, navrhlo už dříve neúspěšně odškodnění. Ministerstvo dopravy zrušilo loni zamítavý verdikt krajského úřadu k žádosti o vyvlastnění, úřad tak musel rozhodnout znovu. ŘSD dříve uvedlo, že navrhlo Bratránkovým odškodnění mezi 10 a 20 miliony Kč. Pavel Bratránek to označil za lež.
Bratránkovi dlouhodobě označují vyvlastnění za nezákonné. Uvádějí, že jim stát zmařil investice, vydal nezákonné stavební povolení a teď odmítá platit škody. „V každém případě budeme volit soudní obranu,“ řekl loni v prosinci Pavel Bratránek, který motocentrum provozuje od roku 2000.
Podle ŘSD vznikl problém v roce 1998, kdy stavební úřad v Táboře povolil chybně stavbu motocentra jako stavbu trvalou přes dočasný příjezd ze silnice I/3.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.