Silničáři chtějí stavět, ekologové nesouhlasí
Stavba dálnice D49 připomíná nekonečný příběh. Šestnáctikilometrový úsek z Hulína do Fryštáku u Zlína se zahajoval už v roce 2008. Přípravné práce ale přerušily soudní spory s ekologickými organizacemi, které upozornily na přítomnost chráněných živočichů v trase dálnice. Soudy i úřady postupně všechny námitky smetly ze stolu a ministerstvo dopravy v prosinci vydalo stavební povolení.
„Jsme rádi, že se konečně podařily vyřídit veškeré připomínky ekologických spolků a účastníků stavebního řízení,“ sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic Zlín Karel Chudárek. Myslí si ovšem, že proti vydání stavebního povolení podají ekologické spolky rozklad, o kterém musí rozhodnout příslušná komise. „Uvidíme, za jakou dobu a s jakým výsledkem se s případnými připomínkami vypořádá,“ řekl Chudárek.
Dálnice má vést přes přírodní park
Mezi odpůrce dálnice D49 patří i ekologický spolek Děti země. Vydání stavebního povolení se mu nelíbí a rozklad proti němu podá. Podle předsedy spolku Miroslava Patrika totiž není potřeba dálnici směrem na Slovensko stavět, protože stávající silnici lze rozšířit nebo se mohou vybudovat obchvaty.
Slovensko letos předstihne Česko ve výstavbě dálnic o více než 11 kilometrů
Nové úseky dálnic v posledních letech v Česku přibývaly pouze velmi pomalým tempem. Až letos se má zprovoznit za dlouhé roky rekordních 46,5 km dálnic, což mělo být volebním trumfem hnutí ANO, které bylo celé roky za pomalou výstavbu dálnic kritizováno. Ukazuje se však, že ani toto tempo výstavby se nemůže rovnat s našimi sousedy. I Slovensko letos otevře více kilometrů dálnic než Česko.
„Úsek u Zlína a Otrokovic sice odvede část dopravy, ale hlavní doprava je vnitroměstská, funkce dálnice bude minimální. Navíc Zlín a Otrokovice už jsou na dálniční síť připojené přes dálnici D55, takže padá i argument, že jsou odříznutí od zbytku republiky. A hlavně napojení na Slovensko je problematické, protože má vést přes přírodní park Vizovické vrchy a podle nás je tam lepší spíše prosazovat rekreaci než tahat dálnici,“ uvedl Patrik.
Ve Zlíně by doprava poklesla o 30 procent
D49 vedoucí na Slovensko má odlehčit mnoha městům a obcím od tranzitní dopravy, v prvé řadě Zlínu. Silničáři odhadují, že po dokončení prvního úseku dálnice by v krajském městě měla doprava poklesnout až o 30 procent.
„Čekám na to 45 let. Jsem pro dálnici, už aby to bylo,“ řekl jeden z obyvatelů Zlína. „Myslím si, že lidé mají přednost před křečky a mravenci. Zlín se musí projíždět. Když bude dálnice, tak se dá objet,“ dodal další.
Silničáři doufají, že rozkladová komise rozhodne do podzimu. Pokud námitky odpůrců dálnice odmítne, začnou stavět ještě letos.